Gå til innhold

Demens eller psykose?


Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Har sagt ifra om forvirringen til min far siden sist sommer og de gjør ingenting, jeg har snakket om demens og psykose. Først i går og i dag ser de det på sykehjemmet, det er jo til oss han har pratet om det og ikke til dem. Har sagt til han mange ganger at han må si personale hvordan han har det, nå er han helt vekke og tror min mor lever og hun sitter hos han. I natt hadde hun vært ute hele natten så han fikk ikke sove, de som jobbet der visste ikke hvor hun var sa han. nå skulle de sjekke om han har infeksjon, hvorfor hører de ikke på meg? Er det ingenting å gjøre? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

dette er helt vanlig aldersdemens. de levde sammen lenge, det er vanlige tanker han har nå.

Anonymkode: 3e220...11e

stjernestøv
Skrevet

Og så har du meg med mine tanker, er hun virkelig der med han? Sier jo til han at hun er død og er med de andre døde hun kjenner på den andre siden, det har gått inn før men ikke i går og i dag. Vi så til og med på gravstener så tror han at hun ligger på rommet sitt og sover. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Og så har du meg med mine tanker, er hun virkelig der med han? Sier jo til han at hun er død og er med de andre døde hun kjenner på den andre siden, det har gått inn før men ikke i går og i dag. Vi så til og med på gravstener så tror han at hun ligger på rommet sitt og sover. 

han er dement. moren din er død, hun er ikke der med ham. prøv å gjøre noe hyggelig i dag så du ikke går med slike tanker hele tiden .

Anonymkode: 3e220...11e

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

dette er helt vanlig aldersdemens. de levde sammen lenge, det er vanlige tanker han har nå.

Anonymkode: 3e220...11e

Ok. Men da får legen gi han demens diagnose da, da trenger han jo verge for da skjønner han jo ikke skjemaet jeg fylte ut ang arv. Han forstod det senest sist uke, denne uken har han blitt verre og verre. 

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

han er dement. moren din er død, hun er ikke der med ham. prøv å gjøre noe hyggelig i dag så du ikke går med slike tanker hele tiden .

Anonymkode: 3e220...11e

Ja prøver å tenke at min mor har det godt nå men var jo redd når hun døde at hun skulle henge rundt han og ikke komme videre, blir så usikker. Ja jeg tror han er dement men de hører jo ikke på det. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Ok. Men da får legen gi han demens diagnose da, da trenger han jo verge for da skjønner han jo ikke skjemaet jeg fylte ut ang arv. Han forstod det senest sist uke, denne uken har han blitt verre og verre. 

det er ikke sikkert det er kommet så langt enda. han kan som mange eldre bli gradvis mer "tustete" og glemsk. 

Anonymkode: 3e220...11e

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det er ikke sikkert det er kommet så langt enda. han kan som mange eldre bli gradvis mer "tustete" og glemsk. 

Anonymkode: 3e220...11e

Det begynte sist sommer og har sagt det til dem igjen og igjen, tror det har forverret seg nå. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Det begynte sist sommer og har sagt det til dem igjen og igjen, tror det har forverret seg nå. 

helt vanlig det etter en så stor påkjenning det er når kona dør etter mange år sammen .

Anonymkode: 3e220...11e

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

helt vanlig det etter en så stor påkjenning det er når kona dør etter mange år sammen .

Anonymkode: 3e220...11e

Ok. Ja de har jo vært sammen i over seksti år da og plutselig er hun ikke der lenger. 

stjernestøv
Skrevet

Han har nok UVI så er vel derfor det er verre, det er ikke greit stakkars. 

Skrevet
stjernestøv skrev (17 timer siden):

Men da får legen gi han demens diagnose da, da trenger han jo verge for da skjønner han jo ikke skjemaet jeg fylte ut ang arv.

Skjemaet om uskiftet bo er forholdsvis enkelt, ikke gjør noe mer ut av det nå. Jeg forsto det som at det er utfylt og innsendt? 

Hvis brødrene dine begynner å mase om at ting skal selges, kan du bruke forvirringen som argument for at sånt bør vente til arveoppgjøret. Men uskifte-ordningen er helt standard når det ikke finnes særkullsbarn, og den er ikke vanskelig å forstå.  

Ved aldersdemens i relativt tidlige stadier er tilstanden ofte varierende avhengig av dagsform, tid på døgnet, helsetilstanden for øvrig, medisinbruk osv. 

stjernestøv
Skrevet
laban skrev (2 minutter siden):

Skjemaet om uskiftet bo er forholdsvis enkelt, ikke gjør noe mer ut av det nå. Jeg forsto det som at det er utfylt og innsendt? 

Hvis brødrene dine begynner å mase om at ting skal selges, kan du bruke forvirringen som argument for at sånt bør vente til arveoppgjøret. Men uskifte-ordningen er helt standard når det ikke finnes særkullsbarn, og den er ikke vanskelig å forstå.  

Ved aldersdemens i relativt tidlige stadier er tilstanden ofte varierende avhengig av dagsform, tid på døgnet, helsetilstanden for øvrig, medisinbruk osv. 

Ja han forstod det jo sist uke men må ha legeerklæring på at han forstår det, nå er han jo så forvirret. Ja hun sa det var rett skjema jeg har sendt, han måtte bare forstå det siden det var skrevet under med påholden penn. 

Ja det blir ikke noe solgt uten min fars tillatelse og det har jeg sagt men folk sier det kan vi sier bror min, det kan vi slettes ikke. Jeg står på mitt og det er min far som bestemmer og ja han er forvirret. 

Ja noen ganger er han klarere enn andre ganger, det varierer fra dag til dag det der. Men rart ikke legen har gitt han diagnosen enda, de hører ikke etter hva jeg sier gang på gang. Og det kateteret han ligger med og har lagt med i snart et år er vel ikke bra? Sønnen trodde han hadde mistet blærefunksjonen og får lett infeksjoner. 

Skrevet
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Og det kateteret han ligger med og har lagt med i snart et år er vel ikke bra? Sønnen trodde han hadde mistet blærefunksjonen og får lett infeksjoner. 

Jeg vet ikke så mye om sånt, men det er vanlig at gamle menn får problemer med blære og urinveier. Det stemmer nok at kateter øker infeksjonsfaren litt, men det finnes jo ikke noe godt alternativ. Legen får vurdere hva som er best. 

stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Ja det blir ikke noe solgt uten min fars tillatelse og det har jeg sagt men folk sier det kan vi sier bror min, det kan vi slettes ikke.

Det er ingen bråhast, det vil jo komme et arveoppgjør om ikke altfor lenge. Det øker risikoen for konflikt mellom dere arvinger hvis noen begynner å styre på egenhånd nå. Da tenker jeg hovedsakelig på boligen. Med bilen stiller det seg litt annerledes, den synker jo i verdi hvis den bare står der. Men da må dere enten ha fullmakt fra eier, eller eire må ha verge. Det er ikke bare å ta seg til rette og selge unna. 
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/salgsmelding-og-omregistrering/send-inn-salgsmelding-pa-vegne-av-en-selger/

stjernestøv
Skrevet
laban skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke så mye om sånt, men det er vanlig at gamle menn får problemer med blære og urinveier. Det stemmer nok at kateter øker infeksjonsfaren litt, men det finnes jo ikke noe godt alternativ. Legen får vurdere hva som er best. 

Det er ingen bråhast, det vil jo komme et arveoppgjør om ikke altfor lenge. Det øker risikoen for konflikt mellom dere arvinger hvis noen begynner å styre på egenhånd nå. Da tenker jeg hovedsakelig på boligen. Med bilen stiller det seg litt annerledes, den synker jo i verdi hvis den bare står der. Men da må dere enten ha fullmakt fra eier, eller eire må ha verge. Det er ikke bare å ta seg til rette og selge unna. 
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/salgsmelding-og-omregistrering/send-inn-salgsmelding-pa-vegne-av-en-selger/

Ok bra er det ikke men de lar alt ture og gå, skulle aldri ha fått kateter men han tisset vel så mye på seg så de vil spare arbeid. 

Ja min bror ville jeg skulle snakke med en advokat ang huset, kommer ikke på tale. Han hadde kontaktet han og ville ha meg med på det, sorry bro. Ja vi prøver å få han til å selge bilen men han vil ikke, sist trodde han det var så mange som var ute etter den bilen men den skulle han ha. Han hadde kjørt og det gikk bra, nei det er ikke bare å selge unna. 

stjernestøv
Skrevet

Snakket med ei nå som sa han hadde kronisk UVI pga kateteret og går fast på antibiotika, han spiste godt men visste ikke at min mor var død men forstod det når hun sa det. Ja i fem sekunder forstår han det, sa til henne at han har vært forvirret hele helga. Jeg sa bare at vi får se hva legen sier. 

stjernestøv
Skrevet

Og fagsykepleier visste ikke at han hadde nyresvikt heller men hun så det fra januar når hun så etter, det er fra sist sommer da han ble innlagt på sykehus med lungebetennelse. 

stjernestøv
Skrevet

Når en har kronisk nyresvikt skal en ha tilpasset mat men det får han jo ikke, de følger jo ikke med. 

stjernestøv
Skrevet

@nachnoo Vet en lege forskjell på psykotisk og dement? Jeg syns det er vanskelig å forstå, det var en lege der på tirsdag men han fikk ikke ap. 

stjernestøv
Skrevet
stjernestøv skrev (21 minutter siden):

@nachnoo Vet en lege forskjell på psykotisk og dement? Jeg syns det er vanskelig å forstå, det var en lege der på tirsdag men han fikk ikke ap. 

Og min psykiater sa en gang at AD når man var psykotisk kunne gjøre psykosen verre men legen er jo ikke psykiater, han får jo AD. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...