Gå til innhold

Er det på tide å bli mer selvstendig nå eller trenger jeg teamet for å klare meg?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lurer på: Er det på tide for meg å bli mer selvstendig nå eller trenger jeg teamet for å klare meg best mulig? Hvordan vet man hva som blir det rette valget?

Jeg har vært pasient i psykiatrien i snart 11 år nå med varierende grad av oppfølging. For det meste har jeg hatt ganske tett oppfølging, men har også hatt korte perioder der jeg har vært helt selvstendig der det har gått sånn passe greit. 

Akkurat nå for tiden følges jeg opp av et team i kommunen to ganger i uka. De er veldig fleksible og jeg har fått oppfølging hver dag når det har vært behov for det og jeg har også fått oppfølging i flere timer en dag fordi vi skulle noe spesifikt og de har mulighet til å være med på og hjelpe til med så og si hva som helst. Det er jo veldig fint å ha de der, men trenger jeg det? Kanskje hadde det holdt med en vanlig samtaletime i uka eller annenhver?

(Hovedgrunnen til at jeg spør er at jeg tenker å be om revurdering av diagnosen min og hvis diagnosen da blir fjernet kan jeg ikke lenger få oppfølging fra teamet og det finnes ingen tilsvarende team - lurer bare på om det er realistisk for meg å klare meg med mindre oppfølging).

Endret av Sjø
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (22 minutter siden):

Jeg lurer på: Er det på tide for meg å bli mer selvstendig nå eller trenger jeg teamet for å klare meg best mulig? Hvordan vet man hva som blir det rette valget?

Jeg har vært pasient i psykiatrien i snart 11 år nå med varierende grad av oppfølging. For det meste har jeg hatt ganske tett oppfølging, men har også hatt korte perioder der jeg har vært helt selvstendig der det har gått sånn passe greit. 

Akkurat nå for tiden følges jeg opp av et team i kommunen to ganger i uka. De er veldig fleksible og jeg har fått oppfølging hver dag når det har vært behov for det og jeg har også fått oppfølging i flere timer en dag fordi vi skulle noe spesifikt og de har mulighet til å være med på og hjelpe til med så og si hva som helst. Det er jo veldig fint å ha de der, men trenger jeg det? Kanskje hadde det holdt med en vanlig samtaletime i uka eller annenhver?

(Hovedgrunnen til at jeg spør er at jeg tenker å be om revurdering av diagnosen min og hvis diagnosen da blir fjernet kan jeg ikke lenger få oppfølging fra teamet og det finnes ingen tilsvarende team - lurer bare på om det er realistisk for meg å klare meg med mindre oppfølging).

Ta imot alle hjelp du får, tenker jeg🙌

Anonymkode: 0e0a9...176

Eva Sofie
Skrevet
Sjø skrev (14 timer siden):

Jeg lurer på: Er det på tide for meg å bli mer selvstendig nå eller trenger jeg teamet for å klare meg best mulig? Hvordan vet man hva som blir det rette valget?

Om du ev. vil vurdere å redusere mengden hjelp/støtte i hverdagen, ville jeg

- Gjort det i samråd og samarbeid med teamet ditt,

- Gjort det etter en lengre stabil periode

- Trappet ned støtte og hjelp svært gradvis, slik at du vil erfare at du har kontroll og det går fint.

psykedeliker
Skrevet
Sjø skrev (18 timer siden):

(Hovedgrunnen til at jeg spør er at jeg tenker å be om revurdering av diagnosen min og hvis diagnosen da blir fjernet kan jeg ikke lenger få oppfølging fra teamet og det finnes ingen tilsvarende team - lurer bare på om det er realistisk for meg å klare meg med mindre oppfølging).

Har du drøftet dette med Pasient- og brukerombudet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ta imot alle hjelp du får, tenker jeg🙌

Anonymkode: 0e0a9...176

Ja, det er kanskje lurt. Samtidig er jeg litt redd for å bli 'avhengig' av hjelp og hvis jeg ved revurdering får fjernet diagnosen eller en annen diagnose har jeg jo ikke noe valg enn å redusere oppfølging.

Eva Sofie skrev (4 timer siden):

Om du ev. vil vurdere å redusere mengden hjelp/støtte i hverdagen, ville jeg

- Gjort det i samråd og samarbeid med teamet ditt,

- Gjort det etter en lengre stabil periode

- Trappet ned støtte og hjelp svært gradvis, slik at du vil erfare at du har kontroll og det går fint.

Ja, dette var fine punkter. Samtidig så hvis jeg får fjernet diagnosen eller får en annen diagnose etter revurdering har jeg jo ikke noe annet valg enn å redusere oppfølging. 

psykedeliker skrev (43 minutter siden):

Har du drøftet dette med Pasient- og brukerombudet?

Nei, det har jeg ikke. Har ikke tenkt at det var noen sak for dem?

psykedeliker
Skrevet
Sjø skrev (1 minutt siden):

Har ikke tenkt at det var noen sak for dem?

Det er pasient - og brukerombudet som skal informere deg om rettighetene dine generelt og ved ulike diagnoser, det er ikke noen "sak".

Skrevet
psykedeliker skrev (3 timer siden):

Det er pasient - og brukerombudet som skal informere deg om rettighetene dine generelt og ved ulike diagnoser, det er ikke noen "sak".

Åja, jeg var ikke klar over det. Skal vurdere å ta kontakt med dem.

Eva Sofie
Skrevet
Sjø skrev (På 1.6.2026 den 16.24):

Samtidig så hvis jeg får fjernet diagnosen eller får en annen diagnose etter revurdering har jeg jo ikke noe annet valg enn å redusere oppfølging.

Om det var meg som var i tilsvarende situasjon, ville jeg ikke ha bedt om revurdering før jeg var sikker på at jeg ville klare meg greit uten støtten du har i dag (jf. mitt første svar).

En annen diagnose endrer ikke noe på din daglig funksjon. Som flere har sagt før; du er ikke diagnosen din, du kan også velge å ikke la diagnosen definere deg.

 

Opplever du noen negative konsekvenser av å ha ASD på papiret? Så negative, at de er verdt å kanskje risikere dagens hjelp?

Skrevet
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Om det var meg som var i tilsvarende situasjon, ville jeg ikke ha bedt om revurdering før jeg var sikker på at jeg ville klare meg greit uten støtten du har i dag (jf. mitt første svar).

En annen diagnose endrer ikke noe på din daglig funksjon. Som flere har sagt før; du er ikke diagnosen din, du kan også velge å ikke la diagnosen definere deg.

 

Opplever du noen negative konsekvenser av å ha ASD på papiret? Så negative, at de er verdt å kanskje risikere dagens hjelp?

Du har gode poenger og jeg tar dem til meg. Jeg har jo egentlig hele veien tenkt at diagnose ikke er så viktig for meg, men det virker kanskje ikke slik her på forumet. Jeg har kanskje hengt meg litt opp i at hvis jeg hadde hatt unnvikende pf diagnose i stedet eller bare dårlig selvtillit og innadvendthet så hadde det vært mer håp for meg for å bli bedre.

De negative konsekvensene jeg har opplevd er at behandler der jeg var innlagt mente at de ikke kunne hjelpe meg med "de problemene jeg var født med" (altså problemer pga asperger diagnosen). Hadde jeg heller hatt unnvikende pf diagnose eller at det hadde blitt konkludert med at jeg bare har dårlig selvtillit og er innadvendt er jeg sikker på hun ikke hadde sagt det, men heller at det er mulig å få hjelp og få det bedre. Men det er kanskje ikke så negativt at det er verdt å kanskje risikere hjelpen jeg får tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (5 timer siden):

Du har gode poenger og jeg tar dem til meg. Jeg har jo egentlig hele veien tenkt at diagnose ikke er så viktig for meg, men det virker kanskje ikke slik her på forumet. Jeg har kanskje hengt meg litt opp i at hvis jeg hadde hatt unnvikende pf diagnose i stedet eller bare dårlig selvtillit og innadvendthet så hadde det vært mer håp for meg for å bli bedre.

De negative konsekvensene jeg har opplevd er at behandler der jeg var innlagt mente at de ikke kunne hjelpe meg med "de problemene jeg var født med" (altså problemer pga asperger diagnosen). Hadde jeg heller hatt unnvikende pf diagnose eller at det hadde blitt konkludert med at jeg bare har dårlig selvtillit og er innadvendt er jeg sikker på hun ikke hadde sagt det, men heller at det er mulig å få hjelp og få det bedre. Men det er kanskje ikke så negativt at det er verdt å kanskje risikere hjelpen jeg får tenker jeg.

Men det stemmer vel ikke? Du kan jo fortsatt få hjelp for det du strever med selv om du har autisme?!

Anonymkode: 0e0a9...176

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det stemmer vel ikke? Du kan jo fortsatt få hjelp for det du strever med selv om du har autisme?!

Anonymkode: 0e0a9...176

Jeg vet ikke? Det virket som hun tenkte at siden jeg har asperger diagnose så var det ikke hjelp å få siden det ikke kunne bli bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Det er uansett ingen andre enn deg seg selv som kan overvinne ubehaget ved å gjøre noe du «ikke tør». Du går i evig ring i grubleriene dine. 

Anonymkode: 2ef80...98c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er uansett ingen andre enn deg seg selv som kan overvinne ubehaget ved å gjøre noe du «ikke tør». Du går i evig ring i grubleriene dine. 

Anonymkode: 2ef80...98c

Ja, det er et veldig godt poeng det. Tenker du at jeg har feil fokus?

Skrevet
Sjø skrev (På 31.5.2026 den 20.53):

Jeg lurer på: Er det på tide for meg å bli mer selvstendig nå eller trenger jeg teamet for å klare meg best mulig? Hvordan vet man hva som blir det rette valget?

Jeg har vært pasient i psykiatrien i snart 11 år nå med varierende grad av oppfølging. For det meste har jeg hatt ganske tett oppfølging, men har også hatt korte perioder der jeg har vært helt selvstendig der det har gått sånn passe greit. 

Akkurat nå for tiden følges jeg opp av et team i kommunen to ganger i uka. De er veldig fleksible og jeg har fått oppfølging hver dag når det har vært behov for det og jeg har også fått oppfølging i flere timer en dag fordi vi skulle noe spesifikt og de har mulighet til å være med på og hjelpe til med så og si hva som helst. Det er jo veldig fint å ha de der, men trenger jeg det? Kanskje hadde det holdt med en vanlig samtaletime i uka eller annenhver?

(Hovedgrunnen til at jeg spør er at jeg tenker å be om revurdering av diagnosen min og hvis diagnosen da blir fjernet kan jeg ikke lenger få oppfølging fra teamet og det finnes ingen tilsvarende team - lurer bare på om det er realistisk for meg å klare meg med mindre oppfølging).

Ta imot hjelpen du får. 

AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (25 minutter siden):

Jeg vet ikke? Det virket som hun tenkte at siden jeg har asperger diagnose så var det ikke hjelp å få siden det ikke kunne bli bedre.

Du kan jo jobbe med problemområder selv om du har autisme. 

Anonymkode: 0e0a9...176

AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (2 minutter siden):

Ja, det er et veldig godt poeng det. Tenker du at jeg har feil fokus?

Jeg tenker at det kan være lurt å få avklart diagnose(r), om det er mulig. Deretter bør du nok fokusere mer utover og utfordre deg selv så mye du klarer - et skritt om gangen. 

Anonymkode: 2ef80...98c

Skrevet
Musikk skrev (7 minutter siden):

Ta imot hjelpen du får. 

Ja, jeg er bare usikker på om jeg skal legge fra meg revurdering av diagnose til fordel for å kunne beholde teamet. Hva er viktigst liksom?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan jo jobbe med problemområder selv om du har autisme. 

Anonymkode: 0e0a9...176

Det har vært det jeg også har tenkt, men det virket ikke som hun behandleren tenkte det samme da hun sa det. Virket som hun ikke hadde noe håp om at det var mulig å bli bedre når man har autisme.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at det kan være lurt å få avklart diagnose(r), om det er mulig. Deretter bør du nok fokusere mer utover og utfordre deg selv så mye du klarer - et skritt om gangen. 

Anonymkode: 2ef80...98c

Ja, det er et veldig godt poeng. Det er jo aller mest det å jobbe med meg selv og bli bedre jeg ønsker og som er det viktigste for meg. Samtidig tenker jeg det kan være lurt å få avklart diagnose(r) bare for å vite sikkert.

AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg er bare usikker på om jeg skal legge fra meg revurdering av diagnose til fordel for å kunne beholde teamet. Hva er viktigst liksom?

Det har vært det jeg også har tenkt, men det virket ikke som hun behandleren tenkte det samme da hun sa det. Virket som hun ikke hadde noe håp om at det var mulig å bli bedre når man har autisme.

Ja, det er et veldig godt poeng. Det er jo aller mest det å jobbe med meg selv og bli bedre jeg ønsker og som er det viktigste for meg. Samtidig tenker jeg det kan være lurt å få avklart diagnose(r) bare for å vite sikkert.

 Var hun psykiater hun som sa det?

Anonymkode: 0e0a9...176

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

 Var hun psykiater hun som sa det?

Anonymkode: 0e0a9...176

Ja.

AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (37 minutter siden):

Ja.

Riktig. Jeg forstår at dette tar mye av tankekapasiteten din. Kan fastlegen hjelpe deg å lande dette?

Anonymkode: 0e0a9...176

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...