Gå til innhold

Noen på Kvinneguiden skriver at ikke alle leger er smarte og at det å få 6'ere i alle fag på vgs er vanskeligere enn selve medisinstudie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det kan vel ikke stemme? Medisinstudiet er regnet som det mest krevende studiet som er har jeg hørt. 

Anonymkode: 0c1c0...85a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

KG de må du ikke tro så mye på. 

Endret av Sakura
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan vel ikke stemme? Medisinstudiet er regnet som det mest krevende studiet som er har jeg hørt. 

Har alltid hørt om den utdannelsen at en må ha topp karakterer på skolen får å komme inn på studie. Dette er en vanskelig utdannelse. 

Skrevet

De fleste leger er nok smarte, men jeg er ikke imponert over Rodgeir Vinsrygg (ref Shade-saken).

"Berre bok gjer ingen klok"   - nynorsk ordtak.

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk vanskeligere å komme inn enn å studere. Men det er fordi mye handler om å beherske god studieteknikk.

Anonymkode: d39e7...a79

Skrevet

Selve medisinstudiet (i hvert fall i Oslo) er vanskeligere enn å få seksere på vgs. Det er mye mer pensum på kortere tid. Ikke alle på kvinneguiden vet hva de snakker om. 

Skrevet (endret)

"Noen på Kvinneguiden skriver at ikke alle leger er smarte"

Det kommer jo litt an på hvordan man definerer "smart". Det finnes helt sikkert leger med gode karakterer som ikke nødvendigvis oppfattes som gode leger hvis de jobber med pasienter. Leger som lever helt i sin egen akademiske/lukkede verden, bør drive med forskning i stedet for å ha pasientkontakt. 

Å få 6 i alle fag på vgs kan mange (ikke alle) klare hvis man er villig til å bruke tid og penger nok. Det er dyrt å ta opp fag, og det koster også penger å gå på de privatskolene som har spesialisert seg på "eksamensutdanning", altså kurs for de som først og fremst skal forbedre karakterene. 

Medisinstudiet vet jeg lite om. Men jeg advarer mot å bruke Kvinneguiden som fasit på noe som helst. 

Endret av laban
Skrevet
Sokk skrev (Akkurat nå):

Selve medisinstudiet (i hvert fall i Oslo) er vanskeligere enn å få seksere på vgs. Det er mye mer pensum på kortere tid. Ikke alle på kvinneguiden vet hva de snakker om. 

Ikke alle folk kan bli leger, KG info har jeg ingen troa på. 

AnonymBruker
Skrevet

Gir det høyere status innad blant medisin-studentene å studere i Oslo enn i en by i utlandet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er faktisk vanskeligere å komme inn enn å studere. Men det er fordi mye handler om å beherske god studieteknikk.

Anonymkode: d39e7...a79

Jeg tro på dette du skriver🙂som sagt ikke alle kan bli leger eller apoteker.  

AnonymBruker
Skrevet

Medisinstudiet regnes som et av de mest krevende universitetsstudiene.

Sammenlignet med andre studier blir medisin ofte vurdert som mer krevende enn de fleste samfunnsfag og humaniora, omtrent på nivå med de mest krevende realfaglige og tekniske studiene, men med større fokus på memorering og anvendt kunnskap.

Anonymkode: dcac5...26d

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gir det høyere status innad blant medisin-studentene å studere i Oslo enn i en by i utlandet?

Ja

AnonymBruker
Skrevet

Noen på Kvinneguiden skriver at ikke alle leger er smarte

Det er sant, det er mest pugging som gjelder for videregående skole, så "smart" er ikke et krav, god hukommelse og middels smart, og mye innsats = 5.5 eller høyere karaktersnitt

og at det å få 6'ere i alle fag på vgs er vanskeligere enn selve medisinstudie

veldig få av medisinstudentene har 6 i alle fag, 1% av dem eller 2% ? Så hvis du bruker det som forhold, hvor mange som klarer å bestå medisinstudiet vs hvor mange av medisinstudentene som klarte å få 6 i alle fag, kan en nok si at å få 6 i alle fag er vanskeligere enn å bestå medisinstudiet. Så du får fortelle det til de på kvinneguiden som lurte. (?)

Anonymkode: 79d5a...ff7

Skrevet

Det som jeg synes først og fremst kjennetegner utviklingen fra (den gang) folkeskole, realskole, gymnas, universitet, er ikke at det blir så mye vanskeligere, men at en stadig skal lære mer per tidsenhet.

Personlig synes jeg studiet på NTH var like hardt som medisinstudiet, men det kommer sikkert an på interesser og anlegg.

Skrevet
nachnoo skrev (10 minutter siden):

Det som jeg synes først og fremst kjennetegner utviklingen fra (den gang) folkeskole, realskole, gymnas, universitet, er ikke at det blir så mye vanskeligere, men at en stadig skal lære mer per tidsenhet.

Personlig synes jeg studiet på NTH var like hardt som medisinstudiet, men det kommer sikkert an på interesser og anlegg.

Er du utdannet ingeniør?

Medisinstudentene må ha en enorm kapasitet for å ta til seg så mye kunnskap, ja.

Skrevet

En lege på legevakten som hadde drukket litt for mye føre jobb ikke så smart lege. Jeg såg han aldri mer. 

Anonymkode: cc915...211

Skrevet

Det er mange lidelser som fører til nedsatt kognitiv funksjon uten at vi kaller det demenssykdommer.  Jeg tror ikke jeg har truffet en eneste ruspasient som ikke har vært kognitivt preget av sitt rusmisbruk.

Skrevet
laban skrev (1 time siden):

"Noen på Kvinneguiden skriver at ikke alle leger er smarte"

Det kommer jo litt an på hvordan man definerer "smart". Det finnes helt sikkert leger med gode karakterer som ikke nødvendigvis oppfattes som gode leger hvis de jobber med pasienter. Leger som lever helt i sin egen akademiske/lukkede verden, bør drive med forskning i stedet for å ha pasientkontakt. 

Å få 6 i alle fag på vgs kan mange (ikke alle) klare hvis man er villig til å bruke tid og penger nok. Det er dyrt å ta opp fag, og det koster også penger å gå på de privatskolene som har spesialisert seg på "eksamensutdanning", altså kurs for de som først og fremst skal forbedre karakterene. 

Medisinstudiet vet jeg lite om. Men jeg advarer mot å bruke Kvinneguiden som fasit på noe som helst. 

Er helt enig.
Hadde enda enkelte leger vært så smarte/kloke og innsett dette. Det er noen som ikke burde ha med syke sårbare mennesker og gjøre. Men det ligger nok mye prestisje i medisinstudiet og etter en lang utdannelse kan det være vanskelig og ta innover seg at man har valgt feil yrke. 

Anonymkode: f91a8...22a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er helt enig.
Hadde enda enkelte leger vært så smarte/kloke og innsett dette. Det er noen som ikke burde ha med syke sårbare mennesker og gjøre. Men det ligger nok mye prestisje i medisinstudiet og etter en lang utdannelse kan det være vanskelig og ta innover seg at man har valgt feil yrke. 

Anonymkode: f91a8...22a

Jeg har vært heldig å kun truffet kloke og dyktige leger. Spesielt to psykiatere som var mine behandlere på ulike tidspunkt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...