Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Glitter
Skrevet

Når to antipsykotisk fast og ett ved behov ikke tar vekk stemmer og såkalte vrangforestillinger, er ikke det er bevis på at alt er ekte og ikke sykdom i hodet? 

De sier at det ikke forsvinner hos alle tross AP, og at de da bruker kognitiv adferdsterapi for å lære å leve med det, men jeg tenker det er fordi det er reelt. 

@nachnoo ? 

Videoannonse
Annonse
nachnoo
Skrevet

Når det gjelder stemmer/hallusinasjoner, heller jeg mest til at det er pseudohallusinasjoner som man ser som følge av traumer. Disse er kjent for å være lite påvirkbare av AP.

Det finnes også åpenbare vrangforestillinger som ikke påvirkes i særlig grad av AP uten at det betyr at de ikke er vrangforestillinger.

Glitter
Skrevet
nachnoo skrev (5 minutter siden):

Når det gjelder stemmer/hallusinasjoner, heller jeg mest til at det er pseudohallusinasjoner som man ser som følge av traumer. Disse er kjent for å være lite påvirkbare av AP.

Det finnes også åpenbare vrangforestillinger som ikke påvirkes i særlig grad av AP uten at det betyr at de ikke er vrangforestillinger.

Ok. Takk for svar. 

Glitter
Skrevet
nachnoo skrev (7 minutter siden):

Når det gjelder stemmer/hallusinasjoner, heller jeg mest til at det er pseudohallusinasjoner som man ser som følge av traumer. Disse er kjent for å være lite påvirkbare av AP.

Det finnes også åpenbare vrangforestillinger som ikke påvirkes i særlig grad av AP uten at det betyr at de ikke er vrangforestillinger.

Stemmene mine har gått fra 90% til 70% aktive. Behandler jeg har mente det vil fortsette å bedre seg. Men det de mener er vrangforestillinger er ikke endret på. 

Skrevet

Så finnes det også AP som ødelegger effekten av mer virksomme AP. 

Glitter
Skrevet
ISW skrev (1 minutt siden):

Så finnes det også AP som ødelegger effekten av mer virksomme AP. 

Sikter du til Abilify? 

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (1 minutt siden):

Sikter du til Abilify? 

Den hjelper jo ikke alle like godt mot psykose. 

Glitter
Skrevet
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Den hjelper jo ikke alle like godt mot psykose. 

Nei mulig det..

Skrevet
Glitter skrev (12 minutter siden):

Sikter du til Abilify? 

Kort forklart:

Sett at du har ti reseptorer. Så bruker du Risperdal. Den blokkerer 7 av reseptorene helt. Da blir du bedre.

Så tar du Abilify i tillegg. Den «dytter bort» både Risperdal fra de 7 reseptorene og de naturlige nevrotransmitterne fra de resterende 3, og har som egen effekt at den «halvstimulerer» reseptorene. Nettoeffekten blir at du blir mye mer stimulert da enn ved å bruke Risperdal alene (men mindre enn helt uten medisin). Jeg mener (på et teoretisk grunnlag) at denne kombinasjonen holder deg syk.

Glitter
Skrevet
ISW skrev (Akkurat nå):

Kort forklart:

Sett at du har ti reseptorer. Så bruker du Risperdal. Den blokkerer 7 av reseptorene helt. Da blir du bedre.

Så tar du Abilify i tillegg. Den «dytter bort» både Risperdal fra de 7 reseptorene og de naturlige nevrotransmitterne fra de resterende 3, og har som egen effekt at den «halvstimulerer» reseptorene. Nettoeffekten blir at du blir mye mer stimulert da enn ved å bruke Risperdal alene (men mindre enn helt uten medisin). Jeg mener (på et teoretisk grunnlag) at denne kombinasjonen holder deg syk.

Såpass. Jeg får spørre behandler neste gang jeg har samtale. 

Glitter
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Kort forklart:

Sett at du har ti reseptorer. Så bruker du Risperdal. Den blokkerer 7 av reseptorene helt. Da blir du bedre.

Så tar du Abilify i tillegg. Den «dytter bort» både Risperdal fra de 7 reseptorene og de naturlige nevrotransmitterne fra de resterende 3, og har som egen effekt at den «halvstimulerer» reseptorene. Nettoeffekten blir at du blir mye mer stimulert da enn ved å bruke Risperdal alene (men mindre enn helt uten medisin). Jeg mener (på et teoretisk grunnlag) at denne kombinasjonen holder deg syk.

Snakket kort med den nye behandleren min i gangen og hun sa at hun hadde tenkt å ta opp dette med alle medisinene jeg bruker. Så hun skal vurdere det i samråd med meg. 

Skrevet
ISW skrev (2 timer siden):

Kort forklart:

Sett at du har ti reseptorer. Så bruker du Risperdal. Den blokkerer 7 av reseptorene helt. Da blir du bedre.

Så tar du Abilify i tillegg. Den «dytter bort» både Risperdal fra de 7 reseptorene og de naturlige nevrotransmitterne fra de resterende 3, og har som egen effekt at den «halvstimulerer» reseptorene. Nettoeffekten blir at du blir mye mer stimulert da enn ved å bruke Risperdal alene (men mindre enn helt uten medisin). Jeg mener (på et teoretisk grunnlag) at denne kombinasjonen holder deg syk.

Ikke for å kuppe tråden, men gjelder det cisordinol og abilify også? For dette virket ikke hos meg og da fikk jeg leponex

Skrevet
Glitter skrev (5 timer siden):

Når to antipsykotisk fast og ett ved behov ikke tar vekk stemmer og såkalte vrangforestillinger, er ikke det er bevis på at alt er ekte og ikke sykdom i hodet? 

De sier at det ikke forsvinner hos alle tross AP, og at de da bruker kognitiv adferdsterapi for å lære å leve med det, men jeg tenker det er fordi det er reelt. 

@nachnoo ? 

Den subjektive erfaringa er ekte, uavhengig av eventuell patologi. Systemet brukar ofte gaslighting som ein hersketeknikk for å bevare status quo. Ein antek at der er ei objektiv verd utanfor sjølvet, men korleis kan ein vite det når alt ein har er sanseinntrykk som hjernen filtrerer? Tid og rom er meir eit mellombels rammeverk for å skape tryggleik meir enn rigide fakta. Like fullt er det dårskap å anklage systemet, for systemet er større enn berre psykiatri, det er samfunnet og all menneskeleg interaksjon. Løysinga er ofte ikkje å kjempe mot desse mekanismene, men å gå vegen til krossen, der egoet døyr. Livet er ein kamp mellom godt og vondt, og det vonde er ikkje berre alle andre, men også i ein sjølv. Slik eg ser det burde ein fokusere mindre på fiktive avkryssingsdiagnosar, og meir på å fungere best mogleg i samspel med kvarandre, og kjempe for draumane ein har trass i motstand og motgang i livet.

psykedeliker
Skrevet
Atium skrev (2 timer siden):

Systemet brukar ofte gaslighting som ein hersketeknikk for å bevare status quo.

Nå er du på viddene, slike påstander gagner bare konspirasjonteoretikere og organiserte kriminelle.

Men pasienter burde bli bedre på å stå sammen og kreve sine rettigheter.

Skrevet
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Nå er du på viddene, slike påstander gagner bare konspirasjonteoretikere og organiserte kriminelle.

Men pasienter burde bli bedre på å stå sammen og kreve sine rettigheter.

Vi har omgrep som sunn fornuft og common sense, som i språket viser til at det er visse grenser for korleis ein skal tenkje og ytre seg. Desse grensene er relative frå kultur til kultur og har også endra seg gjennom tidene. Systemets forsvarsmekanisme er då ofte å stigmatisere med galskap eller psykisk sjukdom når ein går ut over desse grensene, og å overbevise om at så er tilfelle. Påstanden var ikkje primært meint konspiratorisk, men meir som ei sosiologisk erkjenning. 

stjernestøv
Skrevet

Men det kommer nok fra en plass så på en måte er det ekte men ville nå prøvd å forandre på medisinene, det burde legen vite om nå for du har hatt det sånn lenge. 

psykedeliker
Skrevet
Atium skrev (På 2.6.2026 den 17.46):

Systemets forsvarsmekanisme er då ofte å stigmatisere med galskap eller psykisk sjukdom når ein går ut over desse grensene, og å overbevise om at så er tilfelle.

For å komme frem til en slik konklusjon må saksforholdet belyses og analyseres ut fra noen spesifikke grunnpremisser - som ikke nødvendigvis alltid er til stede i ethvert tilfelle. Hvilke premisser har du lagt til grunn her, og hvilke har du utelatt?

Skrevet
psykedeliker skrev (21 minutter siden):

For å komme frem til en slik konklusjon må saksforholdet belyses og analyseres ut fra noen spesifikke grunnpremisser - som ikke nødvendigvis alltid er til stede i ethvert tilfelle. Hvilke premisser har du lagt til grunn her, og hvilke har du utelatt?

Det viktigaste grunnpremisset er vel synet på sanning, noko som trådstartar også er inne på - kva er ekte og falskt? Det er her ofte ei konflikt ikkje berre i forhold til subjektive syn, men også ideologiar, filosofiar og religionar, og moderne psykiatri er på ingen måte berre nøytral og vitskapleg her. Det er ei feilslutning å tolke all divergens inn i eit materialistisk verdsbilete med behandling deretter. Eg har vel det inntrykk at vi generelt sett ikkje er heilt usamde, og viss eg kan korrigere meg sjølv var setninga "antek at der er ei objektiv verd utanfor sjølvet" noko upresis. At der eksisterer objektiv sanning og objektive realitetar bør så absolutt vere eit grunnpremiss. 

AnonymBruker
Skrevet
56 minutes ago, Atium said:

Det viktigaste grunnpremisset er vel synet på sanning, noko som trådstartar også er inne på - kva er ekte og falskt? Det er her ofte ei konflikt ikkje berre i forhold til subjektive syn, men også ideologiar, filosofiar og religionar, og moderne psykiatri er på ingen måte berre nøytral og vitskapleg her. Det er ei feilslutning å tolke all divergens inn i eit materialistisk verdsbilete med behandling deretter. Eg har vel det inntrykk at vi generelt sett ikkje er heilt usamde, og viss eg kan korrigere meg sjølv var setninga "antek at der er ei objektiv verd utanfor sjølvet" noko upresis. At der eksisterer objektiv sanning og objektive realitetar bør så absolutt vere eit grunnpremiss. 

Det å høre stemmer og befalinger fra universet er ikke en faktisk realitet.

Anonymkode: e17ab...634

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det å høre stemmer og befalinger fra universet er ikke en faktisk realitet.

Anonymkode: e17ab...634

Ifølge okkultismen er det en realitet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...