Gå til innhold

Jeg blir utstøtt og skaper rar stemning hvis jeg er meg selv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette har vært en konstant overalt hvor jeg har gått skole eller jobbet. Jeg har lite mimikk og liker ikke å snakke med folk fordi jeg blir mer utmattet enn å løpe marathon av det. Da blir det rar stemning og folk tar det ille opp/liker meg ikke.

Jeg aner ikke hvordan noen tror at det kan løses annet enn ved at jeg er for meg selv. Jeg har ikke noe problem med stillhet eller å ikke prate, sp føler jo ikke egentlig det er meg som er problemet. Det er jo andre som tar væremåten min ille opp.

Anonymkode: be388...57f

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo andre som tar væremåten min ille opp.

Da er det jo de som har et problem, så lenge du ikke gjør noe galt objektivt sett.

AnonymBruker
Skrevet
45 minutes ago, AnonymBruker said:

Dette har vært en konstant overalt hvor jeg har gått skole eller jobbet. Jeg har lite mimikk og liker ikke å snakke med folk fordi jeg blir mer utmattet enn å løpe marathon av det. Da blir det rar stemning og folk tar det ille opp/liker meg ikke.

Jeg aner ikke hvordan noen tror at det kan løses annet enn ved at jeg er for meg selv. Jeg har ikke noe problem med stillhet eller å ikke prate, sp føler jo ikke egentlig det er meg som er problemet. Det er jo andre som tar væremåten min ille opp.

Har du aspergers?

Anonymkode: 13529...173

Everybody
Skrevet

Ja dessverre er det ofte sånn de fleste mennesker fungerer. Men det er de som er problemet fordi de ikke tåler stillhet og lav mimikk. De fleste andre har høy sosial kapasitet og skjønner ikke hvorfor det sliter deg ut så de reagerer med å distansere seg.

Du har rett i at det beste for deg ofte er å være mest mulig for deg selv. Å tvinge deg inn i sosiale situasjoner du ikke orker, gir bare mer utmattelse, mer rar stemning og mer avvisning.

Anbefaler å grave litt i eldre filosofi så forstår man mer om hvordan mange mennesker fungerer og hvorfor du blir straffet for å være deg selv.

psykedeliker
Skrevet
Everybody skrev (8 minutter siden):

Anbefaler å grave litt i eldre filosofi så forstår man mer om hvordan mange mennesker fungerer og hvorfor du blir straffet for å være deg selv.

Og litt nyere juss så du vet hva du skal respondere med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har du aspergers?

Jeg har helt normal sosial intelligens, bare svært lavt sosialt energinivå.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har helt normal sosial intelligens, bare svært lavt sosialt energinivå.

Kan du beskrive noen av situasjonene som oppleves problematiske?

AnonymBruker
Skrevet

Det er fysisk tungt for meg å prate så prøver å holde det til et minimum. Å smile koster også veldig mye energi da det ikke faller meg naturlig. Folk oppfatter meg antakelig avvisende eller noe, men jeg prøver bare å beskytte den lille energien jeg har.

Skrevet

Hvordan ønsker du andre skal forholde seg til deg? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg vil anbefale samtaleterapi?

Anonymkode: 12a2b...399

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er fysisk tungt for meg å prate så prøver å holde det til et minimum. Å smile koster også veldig mye energi da det ikke faller meg naturlig. Folk oppfatter meg antakelig avvisende eller noe, men jeg prøver bare å beskytte den lille energien jeg har.

Du innbyr ikke til kontakt, nei, og mange vil oppfatte deg som uhøflig. Slik oppførsel bryter med sosiale normer, uansett årsak.

Å «være seg selv» fullt og helt er noe kun små barn kan gjøre. Skal man være en del av et sosialt fellesskap må man ta seg sammen i varierende grad. 

Anonymkode: bee19...ce3

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg klarer det ikke. Blir for sliten til det.

XbellaX
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er ikke så sikker på at folk ikke liker det, jeg tror at i mange tilfeller handler det om at de er usikre på deg. Du gir minimalt med respons i uttrykk både verbalt og i mimikk, og da blir det vanskelig å lese deg. Kanskje de bare ikke vet hvor de har deg. Har du forsøkt å snakke med dem, forklare situasjonen din litt? 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du innbyr ikke til kontakt, nei, og mange vil oppfatte deg som uhøflig. Slik oppførsel bryter med sosiale normer, uansett årsak.

Å «være seg selv» fullt og helt er noe kun små barn kan gjøre. Skal man være en del av et sosialt fellesskap må man ta seg sammen i varierende grad.

En arbeidsplass er ikke primært et sosialt fellesskap, så denne argumentasjonen er ugyldig. Men man må selvfølgelig være i stand til å kommunisere med sine kolleger om arbeidet som skal utføres.

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (14 minutter siden):

En arbeidsplass er ikke primært et sosialt fellesskap, så denne argumentasjonen er ugyldig. Men man må selvfølgelig være i stand til å kommunisere med sine kolleger om arbeidet som skal utføres.

Trodde en arbeidsplass var en sosial arena. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutes ago, psykedeliker said:

Det legges i dag stor vekt på det å være sosial på arbeidsplassen. Ansatte forventes ikke bare å gjøre jobben sin godt, men også å delta i teambuilding, sosiale arrangementer, fellesaktiviteter og ulike former for samholdstiltak. Tanken er at et godt sosialt miljø skal styrke samarbeid, trivsel og produktivitet.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det legges i dag stor vekt på det å være sosial på arbeidsplassen. Ansatte forventes ikke bare å gjøre jobben sin godt, men også å delta i teambuilding, sosiale arrangementer, fellesaktiviteter og ulike former for samholdstiltak. Tanken er at et godt sosialt miljø skal styrke samarbeid, trivsel og produktivitet.

Forventninger og krav er to forskjellige ting, og pålagte oppgaver skal fremgå av kontrakt og arbeidsinstruks.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, psykedeliker said:

Forventninger og krav er to forskjellige ting, og pålagte oppgaver skal fremgå av kontrakt og arbeidsinstruks.

Da blir man mislikt. Sånn er dessverre arbeidslivet i dag.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sånn er dessverre arbeidslivet i dag.

Det er ingen allmenngyldig sannhet.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutes ago, psykedeliker said:

Det er ingen allmenngyldig sannhet.

Det er det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...