Musikk Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Er det noen her som skal bli donor? noen her som har allerede bestemt seg? for hva som skal skje med kroppen etter døden🙂 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni 27 minutes ago, Musikk said: Er det noen her som skal bli donor? noen her som har allerede bestemt seg? for hva som skal skje med kroppen etter døden🙂 Nei. Tror også det er dårlig kvalitet på varene. Anonymkode: 71ac0...4b4 0 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Nei, jeg skal ikke være organdonor og nekter også å være blodgiver. Kroppen sendes derimot til forskning hos NTNU eller et annet universitetssykehus som har behov for den. Når de er ferdig å tukle, kremeres kroppen og sendes tilbake dit den kom fra. 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Musikk skrev (4 timer siden): Er det noen her som skal bli donor? noen her som har allerede bestemt seg? for hva som skal skje med kroppen etter døden🙂 Bruk det som brukes kan når jeg har gått bort, det vet mine pårørende. Men jeg har tenkt å bli så gammel at det ikke er noe brukbart igjen da. 😉 1 Siter
Glitter Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Ja er donor, men vet ikke om de vil bruke dem siden jeg har noen år med rusing i historikken. 0 Siter
påskelilje Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Jeg er blodgiver og organdonor. Noen som vet om det holder at det ligger i HelseNorge + at de nærmeste vet det, eller må man ha den appen nå? 0 Siter
laban Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Lillemus skrev (54 minutter siden): Bruk det som brukes kan når jeg har gått bort, det vet mine pårørende. Men jeg har tenkt å bli så gammel at det ikke er noe brukbart igjen da. 😉 Nøyaktig slik har jeg det også. 1 Siter
XbellaX Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Lillemus skrev (3 timer siden): Bruk det som brukes kan når jeg har gått bort, det vet mine pårørende. Men jeg har tenkt å bli så gammel at det ikke er noe brukbart igjen da. 😉 Jeg tenker også slik. Hvis det kan hjelpe noen må de bare forsyne seg. 1 Siter
Dorthe Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Jeg er også donor. Det er bare å gå inn på Helsenorge og melde seg digitalt. 1 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni (endret) Jeg tviler på att det er noe de vil ha. Da jeg har rundet 50 og går på en rekke medisiner. Jeg får ikke gitt blod. Dessuten er det jo de færreste som blir organdonor. Det er mest aktuelt for de som får en akutt hjerneskade og blir hjernedøde. Eller har en slektning som trenger ny nyre. Tipper at langt under 1% av de som er registrert som donor faktisk blir det. Endret 6. juni av Worrisome_plenty 0 Siter
Vendi Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Tenker at organene ikke kan brukes til noe fordi jeg tar så mange medisiner. Kan det stemme? 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Jeg skal skaffe med et slikt donorkort som den ene datteren min går med i lommeboka si. Inntil videre har jeg sagt i fra til alle ungene pluss samboeren om at de skal svare JA hvis de skulle få et slikt spørsmål. 1 Siter
Lillemus Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Worrisome_plenty skrev (1 time siden): Jeg tviler på att det er noe de vil ha. Da jeg har rundet 50 og går på en rekke medisiner. Jeg får ikke gitt blod. Dessuten er det jo de færreste som blir organdonor. Det er mest aktuelt for de som får en akutt hjerneskade og blir hjernedøde. Eller har en slektning som trenger ny nyre. Tipper at langt under 1% av de som er registrert som donor faktisk blir det. 0,2-0,25% ifølge Gemini. 2 Siter
E7H7 Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Lillemus skrev (51 minutter siden): 0,2-0,25% ifølge Gemini. Desto viktigere at mange (helst alle) sier «ja» til å donere sine organer! 1 Siter
laban Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Musikk skrev (15 minutter siden): Mette-Marit vil komme først i den lange køen så klart hun er kongelig👸 I det øyeblikket det finnes tilgjengelige organer, går de til den sykeste av de pasientene som kan nyttiggjøre seg dem. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Nei pga sykdom. Men også fordi legene havner i et etisk dilemma, da de må avgjøre når en donors respirator skal slås av. Det kan fort skje at de gjør det før det er etisk forsvarlig, for å levere ut organer med best mulig kvalitet. Har vært skrevet endel om dette for noen år tilbake. Så synes det er etisk betenkelig uten å konkludere. Dessuten, hvor mye skal man tukle med naturen? Er ikke religiøs, men føler en slags instinktiv aversjon. Men det er no berre mæ. Anonymkode: bbc75...98c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Nicklusheletida skrev (6 timer siden): Jeg skal skaffe med et slikt donorkort som den ene datteren min går med i lommeboka si. Inntil videre har jeg sagt i fra til alle ungene pluss samboeren om at de skal svare JA hvis de skulle få et slikt spørsmål. Du kan laste ned donorkort som app og ha på mobilen. Anonymkode: a63a7...921 1 Siter
Babette Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni For eksempel Frankrike og Spania har såkalt opt-out, dvs, et nei-register i stedet for ja. Er dette aktuelt i Norge? https://organdonasjon.no/sporsmal/hva-med-et-nei-register/ Etter min mening finnes det gode argumenter både for og i mot. Et viktig argument for et nei-register i stedet for vår nåværende ordning er at pårørende slipper å ta stilling til organdonasjon i en situasjon der de er i sjokk og sorg. Det er jo ikke alle som har skaffet seg donorkort, og i mange tilfeller vet man ikke hva den avdøde selv ville ønsket. 0 Siter
morsan Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Vendi skrev (22 timer siden): Tenker at organene ikke kan brukes til noe fordi jeg tar så mange medisiner. Kan det stemme? Budskapet er at alle bør melde seg og så blir det opp til legene å vurdere om det er aktuelt. Det er for eksempelt ikke aktuelt å bruke organene til en som dør av kreft. 1 Siter
morsan Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Musikk skrev (15 timer siden): Ok. Er dette noe staten dekker? Lillemus skrev (15 timer siden): Ja. Legger til: Staten dekker dette for alle som står på liste fór organdonasjon. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.