Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Babette skrev (7 timer siden):

For eksempel Frankrike og Spania har såkalt opt-out, dvs, et nei-register i stedet for ja. Er dette aktuelt i Norge? 

https://organdonasjon.no/sporsmal/hva-med-et-nei-register/

Etter min mening finnes det gode argumenter både for og i mot. Et viktig argument for et nei-register i stedet for vår nåværende ordning er at pårørende slipper å ta stilling til organdonasjon i en situasjon der de er i sjokk og sorg. Det er jo ikke alle som har skaffet seg donorkort, og i mange tilfeller vet man ikke hva den avdøde selv ville ønsket.

Et godt innspill.

Anonymkode: bbc75...98c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke organdonor. Det eneste er hornhinnene eller andre ting på øynene, det kan de ta. 

Skrevet

Syns det er usmakelig at dette ble en greie etter at fru høyhet ble satt på «lista»

Lillemus
Skrevet
Osten skrev (4 minutter siden):

Syns det er usmakelig at dette ble en greie etter at fru høyhet ble satt på «lista»

Det har da virkelig ikke blitt "en greie" nå, det har vært i vinden i mange, mange år!

Skrevet
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Det har da virkelig ikke blitt "en greie" nå, det har vært i vinden i mange, mange år!

Nei, ikke sånn som nå. Ærlig talt , les nettavisene. Det begynner å bli kvalmt

Skrevet (endret)

Så Vg i dag, eller var det i går?  Finner det ikke igjen, der sto det hvor mange timer donorlunger  kunne holde seg fra høsting til innsetting. Det har aldri vært sånn fokus før. 

Endret av Osten
Nicklusheletida
Skrevet
Osten skrev (3 minutter siden):

Så Vg i dag, eller var det i går?  Finner det ikke igjen, der sto det hvor mange timer donorlunger  kunne holde seg fra høsting til innsetting. Det har aldri vært sånn fokus før. 

Det må du skylde journalistene for.

Worrisome_plenty
Skrevet

Jeg ville føle like mye sympati for alle som har slike utsikter som MM.

Jeg er ikke monarkist, eller glad i kongelige nyheter. 
 

Men det er lov å ha to tanker i hodet samtidig.

Skrevet
Musikk skrev (8 timer siden):

Hun vil komme først i køen, selv om noen her mener nei pga lunge størrelse osv. Jeg vil ikke påstå jeg har rett altså. 

Det er ingen magi i transplantasjon, organet må passe til pasienten. Det er meningsløst å gå gjennom en stor operasjon hvis den bare fører til komplikasjoner og frastøting. Ingen, uansett hvem de er, har noe å vinne på det. Organene er også for verdifulle til at man vil gi dem til noen som ikke kan 

Det må først finnes tilgjengelige organer - noe som ikke skjer hver dag - og så må det finnes en i køen som de passer for. Hvis det er flere som kan bruke dem, prioriteres den som trenger dem mest og som vil tåle operasjonen der og da. 

Det dør folk i transplantasjonskø fordi det ikke er så stor tilgang på organer at man finner noe som passer til alle, mens det ennå er mulig å gjennomføre et så stort inngrep. 

Er en transplantasjon vellykket, noe det ikke finnes garantier for, kan det bety mange ekstra leveår med forbedret livskvalitet. De som trenger nye lunger, rekker ofte å oppleve stor bedring sammenliknet med tilstanden de var i på forhånd, dersom de kommer gjennom den første kritiske fasen.   

Glitter
Skrevet
laban skrev (56 minutter siden):

Det er ingen magi i transplantasjon, organet må passe til pasienten. Det er meningsløst å gå gjennom en stor operasjon hvis den bare fører til komplikasjoner og frastøting. Ingen, uansett hvem de er, har noe å vinne på det. Organene er også for verdifulle til at man vil gi dem til noen som ikke kan 

Det må først finnes tilgjengelige organer - noe som ikke skjer hver dag - og så må det finnes en i køen som de passer for. Hvis det er flere som kan bruke dem, prioriteres den som trenger dem mest og som vil tåle operasjonen der og da. 

Det dør folk i transplantasjonskø fordi det ikke er så stor tilgang på organer at man finner noe som passer til alle, mens det ennå er mulig å gjennomføre et så stort inngrep. 

Er en transplantasjon vellykket, noe det ikke finnes garantier for, kan det bety mange ekstra leveår med forbedret livskvalitet. De som trenger nye lunger, rekker ofte å oppleve stor bedring sammenliknet med tilstanden de var i på forhånd, dersom de kommer gjennom den første kritiske fasen.   

Ja min farmor fikk 21 ekstra år etter lungetransplantasjon. Hun var første i Danmark som fikk det. 

Skrevet
Glitter skrev (8 minutter siden):

Ja min farmor fikk 21 ekstra år etter lungetransplantasjon. Hun var første i Danmark som fikk det. 

Fantastisk ❤️

Worrisome_plenty
Skrevet

Å være transplantert er heller ingen dans på roser, man må gå på flere fæle immundempende medisiner ofte cellegift. Man må være var på frastøtning og levealderen er lavere enn gjennomsnittet.

Mange får diabetes. Mye som kan gå galt. Koronavaksinen er nærmest uvirksom og de blir lettere og mer alvorlig syk av virus, har økt risk for kreft osv..

Skrevet
Worrisome_plenty skrev (12 minutter siden):

Foreslår at du leser deg opp litt før du kommenterer så bombastisk om ting du åpenbart ikke kan noe om.

Hva skjer når man lever med én lunge?
  • Kapasitet: Den gjenværende lungen vil ofte utvide seg litt for å ta opp noe av plassen, og den kan tilpasse seg for å hente ut mer oksygen. Den totale lungekapasiteten blir likevel redusert, vanligvis med rundt 30–40 prosent.
  • Hverdagen: De fleste merker at pusten går fortere ved trappegåing eller løping, men klarer seg utmerket i vanlige gjøremål.
  • Medisinsk oppfølging: Det er viktig å unngå andre lungesykdommer (som KOLS), da den gjenværende lungen må fungere optimalt. 
Skrevet
Musikk skrev (Akkurat nå):

 

Hva skjer når man lever med én lunge?
  • Kapasitet: Den gjenværende lungen vil ofte utvide seg litt for å ta opp noe av plassen, og den kan tilpasse seg for å hente ut mer oksygen. Den totale lungekapasiteten blir likevel redusert, vanligvis med rundt 30–40 prosent.
  • Hverdagen: De fleste merker at pusten går fortere ved trappegåing eller løping, men klarer seg utmerket i vanlige gjøremål.
  • Medisinsk oppfølging: Det er viktig å unngå andre lungesykdommer (som KOLS), da den gjenværende lungen må fungere optimalt. 

Les deg opp selv du! ikke klag på andre! 

Skrevet
Worrisome_plenty skrev (37 minutter siden):

Å være transplantert er heller ingen dans på roser, man må gå på flere fæle immundempende medisiner ofte cellegift. Man må være var på frastøtning og levealderen er lavere enn gjennomsnittet.

Mange får diabetes. Mye som kan gå galt. Koronavaksinen er nærmest uvirksom og de blir lettere og mer alvorlig syk av virus, har økt risk for kreft osv..

Link? 😅

Lillemus
Skrevet
laban skrev (7 timer siden):

Du har sett Monty Pythons løsning fra "The Meaning of Life"? 

Nei, det husker jeg ikke, men jeg har en sterk mistanke om at det ikke akkurat er noe å anbefale... 😂

Forumassistent
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep, avsporinger og brukerangrep.

Forumassistent

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2026 den 19.55):

Nei pga sykdom. Men også fordi legene havner i et etisk dilemma, da de må avgjøre når en donors respirator skal slås av. Det kan fort skje at de gjør det  før det er etisk forsvarlig,  for å levere ut organer med best mulig kvalitet. Har vært skrevet endel om dette for noen år tilbake. Så synes det er etisk betenkelig uten å konkludere. Dessuten, hvor mye skal man tukle med naturen? Er ikke religiøs, men føler en slags instinktiv aversjon. Men det er no berre mæ.

Anonymkode: bbc75...98c

Legene havner i etiske dilemmaer absolutt hele tiden. De kan raskt havne i situasjoner eller dilemmaer som fører til feil som igjen fører til død eller alvorlig skade. Ikke noe unikt ved organdonasjon, og man kan ikke bruke en teoretisk risiko for å la være å forsøke å redde mange, mange flere mennesker.

Babette skrev (På 7.6.2026 den 10.35):

For eksempel Frankrike og Spania har såkalt opt-out, dvs, et nei-register i stedet for ja. Er dette aktuelt i Norge? 

https://organdonasjon.no/sporsmal/hva-med-et-nei-register/

Etter min mening finnes det gode argumenter både for og i mot. Et viktig argument for et nei-register i stedet for vår nåværende ordning er at pårørende slipper å ta stilling til organdonasjon i en situasjon der de er i sjokk og sorg. Det er jo ikke alle som har skaffet seg donorkort, og i mange tilfeller vet man ikke hva den avdøde selv ville ønsket.

Jeg synes ikke det er mange vektige argumenter imot et sånt register, det burde vært på plass for lenger siden. De aller fleste vil jo, men er for slappe til å ta skritt for å informere nærmeste og å skaffe seg donorkort. De som er veldig imot, derimot, har tatt et bevisst standpunkt og kan enkelt avregistrere seg. 

Anonymkode: d244a...428

Eva Sofie
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (På 6.6.2026 den 5.47):

Kroppen sendes derimot til forskning hos NTNU eller et annet universitetssykehus som har behov for den.

Jeg tenker også at jeg best kan gjøre nytte for meg innen medisinsk forskning, når den tiden kommer.

Jeg er registrert som donor, men tviler på at jeg går videre igjennom kvalitetskontrollen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...