Gå til innhold

Kan omverdenen se/merke at du har aktiv psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig tildekkende, så "hardt å få øye på" sykdommen hos meg. Ved alvorlig depresjon "knuste jeg" og da ble det mer synlig. Jeg har øvd meg godt på å opptre friskere utad. 

Anonymkode: ecfa1...409

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er veldig tildekkende, så "hardt å få øye på" sykdommen hos meg. Ved alvorlig depresjon "knuste jeg" og da ble det mer synlig. Jeg har øvd meg godt på å opptre friskere utad. 

Folk kan ikke se det på meg, noen spør om jeg er sliten så jeg ser nok sliten ut. Ellers er jeg rolig på utsiden selv om det er fullt kaos på innsiden, jeg føler jeg later som om men det er jo greit nok. 

Skrevet

Stort sett ikke. Bortsett fra når symptomtrykket er høyt. Da ser mine nærmeste det og helsevesenet ser det jo. 

Skrevet
Glitter skrev (16 minutter siden):

Stort sett ikke. Bortsett fra når symptomtrykket er høyt. Da ser mine nærmeste det og helsevesenet ser det jo. 

Er det slik at du bruker mye krefter på å holde "det inne" når du har høyt symptomtrykk eller viser du det meste?

Skrevet

Når jeg får veldig sterk angst og ikke kan flykte fra situasjonen blir det veldig synlig, jeg vrir meg og rister og klarer ikke å sitte stille 

Anonymkode: 9021a...943

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når jeg får veldig sterk angst og ikke kan flykte fra situasjonen blir det veldig synlig, jeg vrir meg og rister og klarer ikke å sitte stille 

Anonymkode: 9021a...943

Vondt. Hvilke råd har du fått av behandler?

Worrisome_plenty
Skrevet

Ja det syns på meg. Fungerer dårlig sosialt og har mye angst. Selv å hilse på naboer kan bli merkelig mtp toneleie osv. I heisen har jeg fått panikkanfall når andre tok den sammen med meg. Jeg har pustet og peset når jeg skulle leie fellesrommet i borettslaget osv osv.

Skrevet

Ikke i hverdagen. Men ja angsten kan være synlig når jeg er i situasjoner som gir neg angst. 

Anonymkode: 51fa5...247

UtakknemligDiva
Skrevet (endret)

Hvordan vet du egentlig at andre ikke ser det? Såklart vil folk flest ikke kommentere at du virker psykisk syk, det føles ufint. 

Noen har sterkere følere enn andre. 

Jeg merker fort hvem som har psykiske lidelser og hvem som er mer stabile. 

Jeg tror de fleste merker på meg og. Men vi tar bare hverandre som vi er. 

Endret av UtakknemligDiva
Skrevet

Hmm. Hvordan merker du at andre har psykisk lidelse da?

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hmm. Hvordan merker du at andre har psykisk lidelse da?

Hilser og er pratsomme, neste dag kanskje de ikke sier hei en gang. 

Noen ser veldig ofte slitne ut. 

Noen blir veldig røde i ansiktet og blanke i øynene når de blir stresset og jeg hører det på måten de snakker. 

På meg merker nok folk det med at jeg flakker med blikket, glemmer, ser sliten ut og distanserer meg. 

Men ingen tar noe som en big deal, det er ganske vanlig. 

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (2 minutter siden):

Hilser og er pratsomme, neste dag kanskje de ikke sier hei en gang. 

Noen ser veldig ofte slitne ut. 

Noen blir veldig røde i ansiktet og blanke i øynene når de blir stresset og jeg hører det på måten de snakker. 

På meg merker nok folk det med at jeg flakker med blikket, glemmer, ser sliten ut og distanserer meg. 

Men ingen tar noe som en big deal, det er ganske vanlig. 

Jeg er med. Kan kjenne meg igjen med det å distansere seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det slik at du bruker mye krefter på å holde "det inne" når du har høyt symptomtrykk eller viser du det meste?

Holder det ikke inne til familie og helsevesenet. Men skjuler det for andre. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (2 timer siden):

Holder det ikke inne til familie og helsevesenet. Men skjuler det for andre. 

Når sier du sier "familie", mener du kun mor, far og søsken da? Jeg har ikke for vane å være transparent med de heller jeg. Kan si små drypp.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når sier du sier "familie", mener du kun mor, far og søsken da? Jeg har ikke for vane å være transparent med de heller jeg. Kan si små drypp.

Mor og far. Mest mor.

Endret av Glitter
AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (Akkurat nå):

Mor og far. Mest mor.

Riktig. Jeg har vært lite flink å dele med mannen også, men har skjerpet meg litt, og øver meg på å bruke ordene mine.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Riktig. Jeg har vært lite flink å dele med mannen også, men har skjerpet meg litt, og øver meg på å bruke ordene mine.

Det er jo bra. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (3 minutter siden):

Det er jo bra. 

Takk. Har lært litt i terapi. Bare det å lære å ta litt plass. Synes fortsatt at det et krevende og blir kvalm av å tenke på det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk. Har lært litt i terapi. Bare det å lære å ta litt plass. Synes fortsatt at det et krevende og blir kvalm av å tenke på det.

Såpass. Det må være vondt. Jeg synes ikke det er vanskelig å ta plass. I de fleste situasjoner, men kan det i enkelte sosiale situasjoner. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (22 minutter siden):

Såpass. Det må være vondt. Jeg synes ikke det er vanskelig å ta plass. I de fleste situasjoner, men kan det i enkelte sosiale situasjoner. 

Takk. Jeg synes på en måte at det er merkelig samtidig så ser jeg at jeg aldri har lært det fra barns ben av, så det gir på en måte mening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...