Gå til innhold

Kan jeg be terapeuten ligge unna tema seksualitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er høyst privat. Får stort ubehag når han nevner dette (i passende setting-seksuelle krenkelser). Er det tema du "nekter" å prate om? Er jeg barnslig? Terapeuten er ny for meg.

Anonymkode: ba8a5...343

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

er det relevant for terapien å snakke om det? hvis ikke så er det jo ingen stor sak. Han sitter da ikke å snakker om sex i hytt og vær?

Anonymkode: 5ddff...3f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

er det relevant for terapien å snakke om det? hvis ikke så er det jo ingen stor sak. Han sitter da ikke å snakker om sex i hytt og vær?

Seksualitet, nytelse, kropp, intimsoner bla bla

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

er det relevant for terapien å snakke om det?

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet er det vel det man MINST vil snakke om man absolutt bør åpne opp for i terapi. 

Anonymkode: 783ac...c3f

AnonymBruker
Skrevet

er det relevant for terapien å snakke om det?

Joda, det nok sikkert det. Jeg virkelig hater det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I utgangspunktet er det vel det man MINST vil snakke om man absolutt bør åpne opp for i terapi. 

Anonymkode: 783ac...c3f

Du har nok rett i det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Joda, det nok sikkert det. Jeg virkelig hater det.

da sier det seg selv :) 

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg synes det er høyst privat. Får stort ubehag når han nevner dette (i passende setting-seksuelle krenkelser). Er det tema du "nekter" å prate om? Er jeg barnslig? Terapeuten er ny for meg.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og kropp, nytelse, intimsoner som psykologen din snakker om, snakker han om seg selv og sin kropp - eller ligger fokuset på deg og din kropp?

stjernestøv
Skrevet

sex og nytelse er jo noe som er naturlig og er til for at vi skal nytte av det, dessverre er det skam belagt av mange mennesker. Det er en del av livet så hvorfor ikke snakke om det? 

Eva Sofie
Skrevet
stjernestøv skrev (10 minutter siden):

sex og nytelse er jo noe som er naturlig og er til for at vi skal nytte av det, dessverre er det skam belagt av mange mennesker. Det er en del av livet så hvorfor ikke snakke om det? 

Ja, det skal være det. Men i blant kan den logikken der snus fullstendig på hodet. Det som skulle vært nytelse, blir istedenfor skam og problematiske følelser. Den uskyldige, bærer på skammen som tilhører en annen.

Og dette er ikke noe en snakker med en terapeut om i 5. time. Det er helt greit å si at det er litt tidlig i terapien for å ta opp dette. Om terapeuten ikke forstår det, da bør en bytte terapeut.

stjernestøv
Skrevet
Eva Sofie skrev (1 minutt siden):

Ja, det skal være det. Men i blant kan den logikken der snus fullstendig på hodet. Det som skulle vært nytelse, blir istedenfor skam og problematiske følelser. Den uskyldige, bærer på skammen som tilhører en annen.

Og dette er ikke noe en snakker med en terapeut om i 5. time. Det er helt greit å si at det er litt tidlig i terapien for å ta opp dette. Om terapeuten ikke forstår det, da bør en bytte terapeut.

Ja forstår det og jeg er ikke så veldig interessert i å snakke om sex med terapeuter men det er feil at det er skam belagt, det er på den listen over det man skal skamme seg over. Det er mange skam belagte temaer, ikke bare sex. 

En terapeut burde man kunne snakke med om alt men selvfølgelig ikke hvis man ikke vil, det må være opp til enhver. 

psykedeliker
Skrevet
Eva Sofie skrev (5 minutter siden):

Den uskyldige, bærer på skammen som tilhører en annen.

Problemstillingen kan angripes på flere måter. Man kan angripe skammen i seg selv, uten at det er nødvendig å gå i detalj på hvordan den manifesteres.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Vi snakket om det allerede i 2.og 3.time. Det ble svært vanskelig for meg etter timene. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (2 timer siden):

Ja forstår det og jeg er ikke så veldig interessert i å snakke om sex med terapeuter men det er feil at det er skam belagt, det er på den listen over det man skal skamme seg over. Det er mange skam belagte temaer, ikke bare sex. 

En terapeut burde man kunne snakke med om alt men selvfølgelig ikke hvis man ikke vil, det må være opp til enhver. 

Jeg synes det er svært ubehagelig!

nachnoo
Skrevet

Jeg beklager, men om målet er å unngå ubehag, så er ikke det målet forenlig med en effektiv psykoterapi.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ok, da avgjør du jo det selv, jeg har snakket om mye ubehagelig med mine terapeuter opp gjennom. Kom meg gjennom det og det hjalp på sikt, ble kvitt ptsd.  

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (17 minutter siden):

Jeg beklager, men om målet er å unngå ubehag, så er ikke det målet forenlig med en effektiv psykoterapi.

Ingenting å beklage. Jeg går i terapi for å redusere symptomer på angst, depresjon og unnvikende pf. Jeg har vært ganske åpen i forhold til hva som er normalt for meg. Dvs jeg jobber hardt for å bryte mønsteret mitt. Blir alltid dårlig etter timene.

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi snakket om det allerede i 2.og 3.time. Det ble svært vanskelig for meg etter timene. 

Jeg tenker det er sunt, normalt og forventet at du får en reaksjon etter krevende tema i etterkant av terapitimene. Det er en del av det indre endringsarbeidet.

Om du hadde gått i terapi der du overhodet ikke hadde fått noen merkbar reaksjoner i etterkant av timene, hadde terapien hatt minimalt med påvirkning. Etter siste terapitimen sov jeg sammenlagt i 14 timer, det føltes som om jeg hadde fått fysisk og psykisk juling. Det er bare én av svært ulike reaksjoner.

Det å jobbe med egne traumer og vonde opplevelser, er smertefullt og ubehagelig. Men det å ville komme seg unna ubehagelige minner og temaer, kan være en del av et unngåelsesmønster - for å unngå å møte på egne traumer/ubehageligheter.

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting å beklage. Jeg går i terapi for å redusere symptomer på angst, depresjon og unnvikende pf. Jeg har vært ganske åpen i forhold til hva som er normalt for meg. Dvs jeg jobber hardt for å bryte mønsteret mitt. Blir alltid dårlig etter timene.

Er det ikke åpenbart at det man må ta opp er ubehagelig? Hvis ikke så hadde man jo ikke trengt å gå til psykolog.

Anonymkode: f59f9...eb5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...