Gå til innhold

Kan jeg be terapeuten ligge unna tema seksualitet?

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke åpenbart at det man må ta opp er ubehagelig?

Nei, det er ikke åpenbart. Folk kan ha mange forskjellige grunner til å oppsøke en fagperson, og det finnes mange ulike terapiformer.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (21 minutter siden):

Jeg tenker det er sunt, normalt og forventet at du får en reaksjon etter krevende tema i etterkant av terapitimene. Det er en del av det indre endringsarbeidet.

Om du hadde gått i terapi der du overhodet ikke hadde fått noen merkbar reaksjoner i etterkant av timene, hadde terapien hatt minimalt med påvirkning. Etter siste terapitimen sov jeg sammenlagt i 14 timer, det føltes som om jeg hadde fått fysisk og psykisk juling. Det er bare én av svært ulike reaksjoner.

Det å jobbe med egne traumer og vonde opplevelser, er smertefullt og ubehagelig. Men det å ville komme seg unna ubehagelige minner og temaer, kan være en del av et unngåelsesmønster - for å unngå å møte på egne traumer/ubehageligheter.

Takk for svaret ditt. Jeg vet nå at jeg må forvente dyp smerte etter terapien. Har kommet meg fra alvorlig til moderat depresjon, så jeg var ikke helt klar for denne forverringen nå, men det må til!

Anonymkode: ba8a5...343

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du ikke skal, bør eller kan styre hva terapeuten får lov til å si. Og i hvert fall ikke om det er et helt samtaletema du vil pålegge han munnkurv fra. 

Det du kan, i hvert fall hvis du går i psykodynamisk terapi, er å si at det er et tema du synes er ubehagelig, og så kan dere snakke om hvorfor det er vanskelig, og hva det gjør med deg. En god terapeut vil da etterhvert kunne tune seg inn på rett nivå av ubehag for deg, og du vil lære å tåle ubehaget litt bedre uten å gå helt i kjelleren. 

Anonymkode: ea7e1...37f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg tenker at du ikke skal, bør eller kan styre hva terapeuten får lov til å si. Og i hvert fall ikke om det er et helt samtaletema du vil pålegge han munnkurv fra. 

Det du kan, i hvert fall hvis du går i psykodynamisk terapi, er å si at det er et tema du synes er ubehagelig, og så kan dere snakke om hvorfor det er vanskelig, og hva det gjør med deg. En god terapeut vil da etterhvert kunne tune seg inn på rett nivå av ubehag for deg, og du vil lære å tåle ubehaget litt bedre uten å gå helt i kjelleren. 

Anonymkode: ea7e1...37f

Takk, godt sagt!

Anonymkode: ba8a5...343

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...