Gå til innhold

All nytelse er forbudt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Ekstra skrev (22 minutter siden):

Ja, har tenkt en del på dette. For et nært familiemedlem er glasset bestandig halvtomt, men jeg har tendens til å se det omvendt - halvfullt. Man får det så mye bedre om man tenker litt positivt og kanskje har en litt naiv tro på at ting vil bli bra og at de fleste folk er til å stole på. Har tenkt på hvorfor det er slik og om det er noe å gjøre med det.

Jeg tror man kan gjøre noe med det, i hvert fall delvis.

Som barn og tidlig ungdom så klaget jeg også på været når det var grått og regn. Det var jo det foreldrene mine gjorde, og egentlig de fleste rundt meg. Så da gjorde jeg det samme.

Men da jeg ble litt eldre så kom jeg til den konklusjonen at ingenting var mer meningsløst og bortkastet enn å klage på været. Det er jo ikke noe man kan gjøre noe med. Så i stedet for å klage på det, hva med å heller tilpasse seg til det? Ingenting er jo verre enn å starte dagen med å kikke ut vinduet og sukke og stønne.

Fra den dag av sluttet jeg og været har resten av mitt liv hatt veldig lite å si for hvordan jeg føler meg. Selv da jeg hadde hund og måtte ut og gå tur hver dag, så påvirket gråværet meg mindre enn de uten hund som kunne være inne om de ville. 

Etter det ble jeg stor fan av dette bildet:

View from The Train Meme Generator - Imgflip

Endret av Vhanja
Videoannonse
Annonse
UtakknemligDiva
Skrevet
morsan skrev (11 timer siden):

Av tingene du nevner som du ikke kan nyte lenger, ville jeg nok mest savnet sex, deretter kaffe. Ellers klarer jeg meg fint uten søtt, og jeg skulle klart meg uten vin også (selv om jeg foretrekker ikke). Gaming, snus og røyk er helt uaktuelt. Jeg synes du har en rar og snever avgrensning av hva slags type kategorier som vurderes som nytelse. 

Som @Lillemus nyter jeg naturopplevelser og dufter og lyder forbundet med det, både skogen, fjellet, ved sjøen. Dette kan også kombineres med mat, drikke, lesing etc.

Det er mye mat man kan nyte som ikke er i kategorien boller/sjokolade/is. Hva med cantaloup med serranoskinke? Eller ferskt brød med skagenrøre? En god biff med masse sopp? Sushi? Mange muligheter! 

Man kan også nyte god musikk - enten hjemme eller på konsert. Eller lese en god bok. 

når skal folk skjønne at de tingene der ikke er for alle? Hvorfor er ikke alle i skogen, drar fra byen, tar en fjelltur i stedet for å drikke på byen hvis dette er så fantastisk? selv har jeg aldri klart å nyte de tingene du nevner

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva nyter du? 

Jeg er i 50 åra og føler all nytelse er forbudt nå. Jeg har diabetes og kan ikke nyte det jeg like tidligere, som iskrem boller sjokolade. Har ikke kjæreste, så kan ikke nyte sex og berøring. . Kan ikke nyte alkohol på grunn av medisinbruk.ikke røyk fordi lungene ikke tåler. Nå begynte jeg å snuse, bare for å nyte noe, men kan miste tennene. Kan ikke nyte sola på en finværsdag fordi jeg får vondt i hodet. Kan ikke nyte gaming fordi jeg blir kvalm. Kan ikke nyte for mye kaffe fordi ellers blir jeg søvnløs. Hva nyter dere, har dere nye forslag?  En tung jeg kan nyte er massasje og spabehandlinger men det er veldig dyrt. 

Anonymkode: c4fab...c8d

Jeg lurer på hvorfor alt som gir nytelse vil skade oss på sikt. Og hvorfor all nytelse har store potensielle konsekvenser. Sex kan gi kjønnssykdommer og graviditet. 

Blir du forelsket har du alle som samler seg med sine råd med en gang. «ikke gjør det» selv om de selv gjør det.

Start med adhd medisiner og få et bedre liv, og du hører plutselig alle som mener det er narkotika og «jeg er så glad jeg valgte å aldri starte på det». 

Snus skader tannkjøttet. Røyking ødelegger mye.

Reising ødelegger miljøet. Her er noe jeg er redd norge igjen skal gå foran som et godt eksempel og lære verden at «det gjør vi ikke». Forundrer meg ikke om det skjer.

Sukker ødelegger tennene, blodsukkeret, humøret, skal vist ikke være bra for noe som helst. Likevel er det det mest tilgjengelige på markedet.

Kaffe gjør deg avhengig og engstelig.

Alkohol ødelegger det meste.

Narnotika ødelegger det meste.

Bilkjøring ødelegger miljøet og lommeboka.

Kjøpe nye ting ødelegger miljøet og lommeboka. 

Kroppen vår ødelegger også alt. Den tåler liksom ingenting og krever så mye vedlikehold alt for tidlig i livet.

UtakknemligDiva
Skrevet
Glitter skrev (4 timer siden):

Jeg har hørt/lest at opptimist/pessimist til en viss grad er medfødt personlighetstrekk. 

og det er helvwtes irriterende. jeg skullle gjerne hatt bedre humør i stedet for å få hodesmerter fordi jeg blir så irritert på mye. Hvor i hjernen sitter feilen? hvor er feilkoblingen?

Skrevet
3 minutes ago, UtakknemligDiva said:

Jeg lurer på hvorfor alt som gir nytelse vil skade oss på sikt

Det gjør da ikke det. Som noen nevnte ovenfor, "naturopplevelser og dufter og lyder forbundet med det, både skogen, fjellet, ved sjøen. Dette kan også kombineres med mat, drikke, lesing etc." skader oss ikke på sikt.

Anonymkode: f24a2...b6b

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det gjør da ikke det. Som noen nevnte ovenfor, "naturopplevelser og dufter og lyder forbundet med det, både skogen, fjellet, ved sjøen. Dette kan også kombineres med mat, drikke, lesing etc." skader oss ikke på sikt.

NOE ANNET???!!!!!

Skrevet
2 minutes ago, UtakknemligDiva said:

NOE ANNET???!!!!!

Dette er flotte sunne nytelser.

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er flotte sunne nytelser.

der sunne er somregel kjedelig og det er nettopp det som er problemet

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva nyter du? 

Jeg er i 50 åra og føler all nytelse er forbudt nå. Jeg har diabetes og kan ikke nyte det jeg like tidligere, som iskrem boller sjokolade. Har ikke kjæreste, så kan ikke nyte sex og berøring. . Kan ikke nyte alkohol på grunn av medisinbruk.ikke røyk fordi lungene ikke tåler. Nå begynte jeg å snuse, bare for å nyte noe, men kan miste tennene. Kan ikke nyte sola på en finværsdag fordi jeg får vondt i hodet. Kan ikke nyte gaming fordi jeg blir kvalm. Kan ikke nyte for mye kaffe fordi ellers blir jeg søvnløs. Hva nyter dere, har dere nye forslag?  En tung jeg kan nyte er massasje og spabehandlinger men det er veldig dyrt. 

Anonymkode: c4fab...c8d

Jeg tror du kan nyte en del av det du ramser opp.

- Du kan drikke kaffe om morgenen.

- Du kan nyte sola litt.

- Du kan få deg en kjæreste.

- Du kan game, men ikke spill hvor du virrer rundt i en 3D verden.

- Du kan nyte sukkerfrie produkter.

- Du kan nyte veldig mye god og usunn mat som ikke inneholder sukker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg er i 50 åra og føler all nytelse er forbudt nå. Jeg har diabetes og kan ikke nyte det jeg like tidligere, som iskrem boller sjokolade.

Det finnes utmerkede varianter av dette som du kan nyte - kom igjen da! Det er sikkert mer bekvemt og lettvint å sette seg til i sofaen og sutre over alt du ikke lengre kan spise og drikke, men hva med å snu på flisa? Les deg opp på nyere diabetesforskning rundt kosthold og la det gå sport i å finne god mat og kaker du faktisk kan nyte med god samvittighet! For det finnes! Men det kan hende du må legge ned litt energi og innsats i å finne det. Kanskje vil du finne ut at du faktisk liker å stå på kjøkkenet og lage god mat, bake en kake eller teste ut en ny kyllingrett med ingredienser du tidligere ikke har hørt om engang?

Skrevet
Ekstra skrev (12 timer siden):

Ja, har tenkt en del på dette. For et nært familiemedlem er glasset bestandig halvtomt, men jeg har tendens til å se det omvendt - halvfullt. Man får det så mye bedre om man tenker litt positivt og kanskje har en litt naiv tro på at ting vil bli bra og at de fleste folk er til å stole på. Har tenkt på hvorfor det er slik og om det er noe å gjøre med det.

Tror man kan gjøre noe med det til en viss grad, tvinge seg til å se det positive, men at grunninnstillingen likevel er pessimistisk. 

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (9 timer siden):

når skal folk skjønne at de tingene der ikke er for alle? Hvorfor er ikke alle i skogen, drar fra byen, tar en fjelltur i stedet for å drikke på byen hvis dette er så fantastisk? selv har jeg aldri klart å nyte de tingene du nevner

NOE ANNET???!!!!!

der sunne er somregel kjedelig og det er nettopp det som er problemet

Dette handler ikke først og fremst om de konkrete forslagene. Det handler om innstilling og et ønske om å finne noe som kan gi en glede. Det er helt riktig at ikke alt er for alle, men for at man i det hele tatt skal kunne klare å sette pris på ting, må man ha et åpent sinn. 

Skrevet
morsan skrev (1 time siden):

Dette handler ikke først og fremst om de konkrete forslagene. Det handler om innstilling og et ønske om å finne noe som kan gi en glede. Det er helt riktig at ikke alt er for alle, men for at man i det hele tatt skal kunne klare å sette pris på ting, må man ha et åpent sinn. 

Ja, åpent sinn og positiv nysgjerrighet er forutsetningene. Livet er en balansegang. Selv vann kan du dø av om du drikker for mye for raskt. Likevel er vann det aller viktigste for å leve.

Anonymkode: e3829...114

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (10 timer siden):

Jeg lurer på hvorfor alt som gir nytelse vil skade oss på sikt. Og hvorfor all nytelse har store potensielle konsekvenser. Sex kan gi kjønnssykdommer og graviditet. 

Blir du forelsket har du alle som samler seg med sine råd med en gang. «ikke gjør det» selv om de selv gjør det.

Start med adhd medisiner og få et bedre liv, og du hører plutselig alle som mener det er narkotika og «jeg er så glad jeg valgte å aldri starte på det». 

Snus skader tannkjøttet. Røyking ødelegger mye.

Reising ødelegger miljøet. Her er noe jeg er redd norge igjen skal gå foran som et godt eksempel og lære verden at «det gjør vi ikke». Forundrer meg ikke om det skjer.

Sukker ødelegger tennene, blodsukkeret, humøret, skal vist ikke være bra for noe som helst. Likevel er det det mest tilgjengelige på markedet.

Kaffe gjør deg avhengig og engstelig.

Alkohol ødelegger det meste.

Narnotika ødelegger det meste.

Bilkjøring ødelegger miljøet og lommeboka.

Kjøpe nye ting ødelegger miljøet og lommeboka. 

Kroppen vår ødelegger også alt. Den tåler liksom ingenting og krever så mye vedlikehold alt for tidlig i livet.

Alt dette har også positive sider, vi avveier det positive mot det negative, og velger selv. Vi finner hva som passer oss, og vår balanse i livet. Problemene er knyttet til dårlige valg, og manglende måtehold, årsakene til disse kan ha mange årsaker. Gener og miljø.

Anonymkode: e3829...114

Skrevet

Vi søker hele tiden nytelse for å unnslippe smerte, men nytelsen er bare en midlertidig lettelse. Så snart den er oppnådd, oppstår en ny mangel eller kjedsomhet.

Skrevet
Everybody skrev (3 minutter siden):

Vi søker hele tiden nytelse for å unnslippe smerte, men nytelsen er bare en midlertidig lettelse. Så snart den er oppnådd, oppstår en ny mangel eller kjedsomhet.

Er dette et slags ordtak?

Anonymkode: 37fd1...abe

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er dette et slags ordtak?

Ja

Skrevet
Everybody skrev (1 minutt siden):

Ja

Hvem sa det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem sa det?

Arthur Schopenhauer, en gammel filosof.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...