Gå til innhold

Kan man ha unnvikende pf og høyt fungerende autisme samtidig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har skjønt at enkelte symptomer overlapper og at disse to diagnosene kan ligne veldig. Er det mulig å ha begge samtidig og hva avgjør om man får det eller ikke?

Anonymkode: f8eb9...ecd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
28 minutes ago, AnonymBruker said:

Har skjønt at enkelte symptomer overlapper og at disse to diagnosene kan ligne veldig. Er det mulig å ha begge samtidig og hva avgjør om man får det eller ikke?

Lettere om du lager en liste med punkter hva du kjenner og ikke kjenner deg igjen i i begge diagnosene. 

Anonymkode: f4c5f...418

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lettere om du lager en liste med punkter hva du kjenner og ikke kjenner deg igjen i i begge diagnosene. 

Anonymkode: f4c5f...418

Selvfølgelig. Her er en mer detaljert og strukturert liste der du kan fylle inn «Ja», «Nei» eller «Usikker» for hver påstand.

Påstand Ja Nei Usikker
Jeg har ofte følt meg annerledes enn andre siden barndommen. X
Jeg synes det er vanskelig å forstå uskrevne sosiale regler. X
Småprat føles kunstig eller krevende. X
Jeg blir lett overveldet av støy, sterkt lys eller mange sanseinntrykk. X
Jeg trives best når ting følger faste rutiner eller planer. X
Jeg kan bli svært oppslukt av spesielle interesser eller hobbyer. X
Jeg unngår sosiale situasjoner fordi jeg er redd for å bli kritisert eller avvist. X
Jeg bekymrer meg mye for hva andre tenker om meg. X
Jeg ønsker nære vennskap eller forhold, men holder meg tilbake av usikkerhet. X
Jeg føler meg ofte utilstrekkelig sammenlignet med andre. X
Etter sosiale situasjoner grubler jeg lenge på om jeg sa eller gjorde noe feil. X
Jeg holder ofte tilbake egne meninger fordi jeg er redd for negative reaksjoner. X
Jeg foretrekker å være alene fordi sosialt samvær tapper meg for energi. X
Jeg foretrekker å være alene først og fremst fordi jeg frykter avvisning. X
Jeg misforstår iblant ironi, hentydninger eller skjulte budskap. X
Endringer i planer kan gjøre meg uvanlig stresset eller ukomfortabel. X

Ting som ofte forbindes med autisme og som du kan vurdere

Kjenner meg igjen i:

• ☐ Behov for forutsigbarhet og rutiner.
  • ☐ Av og til vansker med å intuitivt forstå sosiale signaler.
  • ☐ Sosial utmattelse selv når samværet er hyggelig.

Kjenner meg ikke igjen i:

• ☐ Jeg har aldri hatt spesielle sanseutfordringer.
  • ☐ Jeg blir sjelden stresset av endringer i rutiner.
  • ☐ Jeg har ikke hatt særinteresser som skiller seg ut.

Ting som ofte forbindes med engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse og som du kan vurdere

Kjenner meg igjen i:

• ☐ Frykt for å bli avvist eller gjort narr av.
  • ☐ Lav selvfølelse og sterk selvkritikk.
  • ☐ Unngår utfordringer fordi jeg er redd for å mislykkes.
  • ☐ Lengter etter nærhet, men holder avstand av frykt.
  • ☐ Tolker ofte andres reaksjoner som tegn på kritikk eller misnøye.

• ☐ Kan ta risiko og engasjere meg i nye aktiviteter men det skal en del til 

Refleksjonsspørsmål

• Hva gjør at jeg trekker meg unna sosiale situasjoner: manglende intuitiv forståelse, overstimulering eller frykt for avvisning? Hovedsakelig frykt for avvisning men også det at det krever mye og gjør meg sliten å være sosial.
  • Hvis jeg visste at ingen kom til å dømme meg, ville jeg hatt mer lyst til å være sosial? Ja. 
  • Har disse trekkene vært tydelige siden jeg var barn, eller utviklet de seg senere? I tenårene. 
  • Opplever jeg at utfordringene handler mest om hvordan jeg bearbeider verden, eller mest om hvordan jeg tror andre vurderer meg? Begge deler, men kanskje mest hvordan jeg tror andre vurderer meg.

Mange opplever trekk fra begge kategoriene. Denne typen liste kan være et nyttig utgangspunkt for refleksjon, men den kan ikke i seg selv avgjøre om en diagnose passer. Det krever en helhetlig vurdering av utviklingshistorie, symptomer og funksjon over tid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig. Her er en mer detaljert og strukturert liste der du kan fylle inn «Ja», «Nei» eller «Usikker» for hver påstand.

Påstand Ja Nei Usikker
Jeg har ofte følt meg annerledes enn andre siden barndommen. X
Jeg synes det er vanskelig å forstå uskrevne sosiale regler. X
Småprat føles kunstig eller krevende. X
Jeg blir lett overveldet av støy, sterkt lys eller mange sanseinntrykk. X
Jeg trives best når ting følger faste rutiner eller planer. X
Jeg kan bli svært oppslukt av spesielle interesser eller hobbyer. X
Jeg unngår sosiale situasjoner fordi jeg er redd for å bli kritisert eller avvist. X
Jeg bekymrer meg mye for hva andre tenker om meg. X
Jeg ønsker nære vennskap eller forhold, men holder meg tilbake av usikkerhet. X
Jeg føler meg ofte utilstrekkelig sammenlignet med andre. X
Etter sosiale situasjoner grubler jeg lenge på om jeg sa eller gjorde noe feil. X
Jeg holder ofte tilbake egne meninger fordi jeg er redd for negative reaksjoner. X
Jeg foretrekker å være alene fordi sosialt samvær tapper meg for energi. X
Jeg foretrekker å være alene først og fremst fordi jeg frykter avvisning. X
Jeg misforstår iblant ironi, hentydninger eller skjulte budskap. X
Endringer i planer kan gjøre meg uvanlig stresset eller ukomfortabel. X

Ting som ofte forbindes med autisme og som du kan vurdere

Kjenner meg igjen i:

• ☐ Behov for forutsigbarhet og rutiner.
  • ☐ Av og til vansker med å intuitivt forstå sosiale signaler.
  • ☐ Sosial utmattelse selv når samværet er hyggelig.

• ☐ Jeg har aldri hatt spesielle sanseutfordringer.
  • ☐ Jeg blir sjelden stresset av endringer i rutiner.
  • ☐ Jeg har ikke hatt særinteresser som skiller seg ut.

Ting som ofte forbindes med engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse og som du kan vurdere

Kjenner meg igjen i:

• ☐ Frykt for å bli avvist eller gjort narr av.
  • ☐ Lav selvfølelse og sterk selvkritikk.
  • ☐ Unngår utfordringer fordi jeg er redd for å mislykkes.
  • ☐ Lengter etter nærhet, men holder avstand av frykt.
  • ☐ Tolker ofte andres reaksjoner som tegn på kritikk eller misnøye.

• ☐ Kan ta risiko og engasjere meg i nye aktiviteter men det skal en del til 

Refleksjonsspørsmål

• Hva gjør at jeg trekker meg unna sosiale situasjoner: manglende intuitiv forståelse, overstimulering eller frykt for avvisning? Hovedsakelig frykt for avvisning men også det at det krever mye og gjør meg sliten å være sosial.
  • Hvis jeg visste at ingen kom til å dømme meg, ville jeg hatt mer lyst til å være sosial? Ja. 
  • Har disse trekkene vært tydelige siden jeg var barn, eller utviklet de seg senere? I tenårene. 
  • Opplever jeg at utfordringene handler mest om hvordan jeg bearbeider verden, eller mest om hvordan jeg tror andre vurderer meg? Begge deler, men kanskje mest hvordan jeg tror andre vurderer meg.

Mange opplever trekk fra begge kategoriene. Denne typen liste kan være et nyttig utgangspunkt for refleksjon, men den kan ikke i seg selv avgjøre om en diagnose passer. Det krever en helhetlig vurdering av utviklingshistorie, symptomer og funksjon over tid.

Fikk hjelp av chat gpt til å lage liste.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Fikk hjelp av chat gpt til å lage liste.

Tror ikke du har asperger.

Anonymkode: 80f51...bf6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke du har asperger.

Anonymkode: 80f51...bf6

Jeg har også tvilt på autisme diagnosen en stund, men sykepleieren jeg går til sier hele tiden at autisme er et spektrum og at det finnes veldig mange ulike måter å være autist på så jeg forsøker å godta diagnosen. Men har tenkt at kanskje jeg har engstelig unnvikende pf i tillegg?

Skrevet

Man pleier ikke å stille diagnosen engstelig/unnvikende pf hos autister. På samme måte som man ikke stiller diagnosen sosial fobi ved schizofreni.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Man pleier ikke å stille diagnosen engstelig/unnvikende pf hos autister. På samme måte som man ikke stiller diagnosen sosial fobi ved schizofreni.

Skjønner. Har du noen formening om hvilken av diagnosene jeg har? Skjønner ingen kan diagnostisere over nettet men hvis du bare skulle sagt hva du tror?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du noen formening om hvilken av diagnosene jeg har?

Nei, det vil jeg helst ikke uttale meg om.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (7 minutter siden):

Nei, det vil jeg helst ikke uttale meg om.

Det skjønner jeg. Takk for at du svarte på hovedspørsmålet uansett. Jeg har forresten fått med meg at det har kommet et nytt utrednings verktøy (er det det heter?) for personlighetsforstyrrelse SCID-5-PF hvordan skiller dette seg ut fra SCID-II vet du noe om det? Er det lengre? Grundigere? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har forresten fått med meg at det har kommet et nytt utrednings verktøy (er det det heter?) for personlighetsforstyrrelse SCID-5-PF hvordan skiller dette seg ut fra SCID-II vet du noe om det? Er det lengre? Grundigere? 

Skjemaet er endret fordi det er gjort en stor endring i diagnostisering av personlighetsforstyrrelser, og skjemaet må gjenspeile dette.

Fordi jeg ikke har tid til å forklare endringene, har jeg bedt AI forklare dette, og jeg kopierer inn svaret:

Den hovedskillen mellom personlighetsforstyrrelser i DSM-IV og DSM-5 er at DSM-IV bruke en kategorisk modell (hvor man har faste diagnoser med klare grenser), mens DSM-5 i hoveddelen (Section II) fortsatt bruker denne kategoriske modellen, men i Section III introduserer en dimensjonal modell som alternativ.

Viktigste forskjeller:

Dimensjon DSM-IV DSM-5 (Section II) DSM-5 (Section III)
Modell Kun kategorisk Kun kategorisk (samme som DSM-IV) Dimensjonal (ny)
Inndeling 10 spesifikke personlighetsforstyrrelser i 3 clustere (A, B, C)  Samme 10 diagnoser i samme clustere 6 spesifikke personlighetsforstyrrelser + dimensjonale traits
Cluster-system Cluster A, B, C brukes  Cluster-system beholdt Cluster-system fjernet
Diagnosekrav Fast sett av kriterier for hver diagnose Samme kriterier som DSM-IV Generelt diagnosekrav + 5 dimensjoner av traits

nøkkelendringer i DSM-5:

1. Reduksjon av spesifikke diagnoser: Fra 10 spesifikke personlighetsforstyrrelser i DSM-IV til 6 i DSM-5 Section III

2. Dimensjonale traits: DSM-5 Section III bruker 5 traite-dimensjoner (negativ affektivitet, distansering, antagonisme, disinhibisjon, psykotisisme) i stedet for faste diagnoser

3. Cluster-system fjernet: I den dimensjonale modellen (Section III) er cluster A, B, C ikke brukt

4. Alternativ modell: DSM-5 tilbyr den dimensjonale modellen som "alternative model" i Section III, men den kategoriske modellen i Section II er fortsatt den primære for klinisk bruk

I praksis bruker mange klinikere fortsatt DSM-5 Section II (som er nesten identisk med DSM-IV) fordi den dimensjonale modellen i Section III ennå ikke er fullt implementert i klinisk praksis.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (47 minutter siden):

Skjemaet er endret fordi det er gjort en stor endring i diagnostisering av personlighetsforstyrrelser, og skjemaet må gjenspeile dette.

Fordi jeg ikke har tid til å forklare endringene, har jeg bedt AI forklare dette, og jeg kopierer inn svaret:

Den hovedskillen mellom personlighetsforstyrrelser i DSM-IV og DSM-5 er at DSM-IV bruke en kategorisk modell (hvor man har faste diagnoser med klare grenser), mens DSM-5 i hoveddelen (Section II) fortsatt bruker denne kategoriske modellen, men i Section III introduserer en dimensjonal modell som alternativ.

Viktigste forskjeller:

Dimensjon DSM-IV DSM-5 (Section II) DSM-5 (Section III)
Modell Kun kategorisk Kun kategorisk (samme som DSM-IV) Dimensjonal (ny)
Inndeling 10 spesifikke personlighetsforstyrrelser i 3 clustere (A, B, C)  Samme 10 diagnoser i samme clustere 6 spesifikke personlighetsforstyrrelser + dimensjonale traits
Cluster-system Cluster A, B, C brukes  Cluster-system beholdt Cluster-system fjernet
Diagnosekrav Fast sett av kriterier for hver diagnose Samme kriterier som DSM-IV Generelt diagnosekrav + 5 dimensjoner av traits

nøkkelendringer i DSM-5:

1. Reduksjon av spesifikke diagnoser: Fra 10 spesifikke personlighetsforstyrrelser i DSM-IV til 6 i DSM-5 Section III

2. Dimensjonale traits: DSM-5 Section III bruker 5 traite-dimensjoner (negativ affektivitet, distansering, antagonisme, disinhibisjon, psykotisisme) i stedet for faste diagnoser

3. Cluster-system fjernet: I den dimensjonale modellen (Section III) er cluster A, B, C ikke brukt

4. Alternativ modell: DSM-5 tilbyr den dimensjonale modellen som "alternative model" i Section III, men den kategoriske modellen i Section II er fortsatt den primære for klinisk bruk

I praksis bruker mange klinikere fortsatt DSM-5 Section II (som er nesten identisk med DSM-IV) fordi den dimensjonale modellen i Section III ennå ikke er fullt implementert i klinisk praksis.

Takk.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (På 16.6.2026 den 9.52):

Men kan en behandler stille begge diagnosene om de ønsker? Jeg snakket med sykepleieren jeg følges opp av og som også følger opp flere andre autister og hun fortalte meg at flere av de hun følger opp har både engstelig unnvikende pf og autisme. Er det en feil fra behandleres side da eller? Jeg turte ikke spørre henne så håper kanskje du kan svare.

Skrevet

Hva skal det være godt for å henge på en ny diagnose?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (49 minutter siden):

Hva skal det være godt for å henge på en ny diagnose?

Jeg tenker det har noe å si for behandlingen jeg får og hvordan jeg forstår meg selv og blir forstått av andre (da spesielt hjelpeapparatet). Er det feil tenkt av meg? 

AnonymBruker
Skrevet

Må også legge til at jeg kjenner meg mye mer igjen i unnvikende pf enn autisme.

Skrevet

Det viktige er om det er autisme eller ikke. Hvis det ikke er autisme, bør du utredes for unnvikende pf. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Det viktige er om det er autisme eller ikke. Hvis det ikke er autisme, bør du utredes for unnvikende pf. 

Jeg skjønner. Jeg har jo fått autisme diagnosen for noen år siden, men som sagt kjenner jeg meg selv mer igjen i unnvikende pf. Jeg fikk ikke diskutert det med den som satte autisme diagnosen dessverre. Men jeg har forstått det slik at eneste muligheten jeg har er å be om revurdering av diagnosen? Eller kan en behandler ved enten innleggelse eller poliklinisk oppfølging endre diagnosen fra asperger til unnvikende pf hvis vedkommende ser at det passer bedre og de er enig med meg?

Jeg følges opp av et team i kommunen for autister og de er enige i at det ikke er så mye med autisme diagnosen som stemmer for meg men der er ikke psykolog eller psykiater i teamet så får liksom ikke diskutert det med noen med kompetanse til å diagnostisere foreløpig. Jeg er usikker på om jeg skal be om revurdering eller ikke.

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker det har noe å si for behandlingen jeg får og hvordan jeg forstår meg selv og blir forstått av andre (da spesielt hjelpeapparatet). Er det feil tenkt av meg? 

Jeg fikk spørsmål da jeg fikk min, som om folk som viste om det/har stått meg nærmest var lettet over at jeg fikk den. De spurte om jeg følte meg lettet. Jeg sa «nei, hvorfor det?» «da har du en forklaring på alt». 

Var det alt????? For jeg kan si deg en ting. Jeg fikk aldri noen behandling mot det. Jeg bare fikk samtaler, og tilrettelegging. Men tilrettelegginga var aap, heldigvis under lockdown, så jeg slapp å bli utnyttet pga det. Jeg måtte til slutt ut mens samfunnet åpnet, og mange var villige til å ta imot gratis arbeidere fra nav etter de begynte å slite økonomisk. Jeg søkte jobber uten hjelp fra nav og har jobb der enda. 
Nav sa at det var bare å si fra hvis jeg føler for å få uføretrygd da. Det er jo drømmen til mange! Men jeg er i 100%. 

Jeg blir irritert på måten spørsmålene er på disse skjemaene også. Vi får bare noen valg å ta utgangspunkt i. Noen av spørsmålene er svaret mitt motsatt enn hva jeg ønsker at det er, så å lese alle sånne skjemaer og lese om diagnosen gir meg bare en evig påminnelse om at jeg er skapt annerledes enn hva jeg vil være, og at jeg alltid føler jeg skulle vært annerledes og ønsker å forandre alt ved meg selv som er her naturlig. Så om jeg har en følelse synes jeg den er feil, om jeg liker noe føler jeg det er feil, jeg prøver stadig også å forandre måten jeg går på for min naturlige måte er jo feil osv osv… 

UtakknemligDiva
Skrevet

er det sånn at du helst ikke vil ha asd? Jeg skulle heller ønske jeg hadde mye annet, for asd ser liksom så dårlig ut på papiret. Men det er ganske typisk for meg å ha noe når det er noe jeg IKKE vil ha. Samme følelsen jeg har rundt resten av meg selv, det er liksom ingenting ved meg som er slik jeg alltid har ønsket jeg var

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...