Gå til innhold

Skrive som anonym eller med brukernavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spiller ingen rolle hvem det sier noe om. Desto større grunn til å være anonym egentlig, å begrense muligheten for patetiske folk, det er helst sånne jeg vil ha på avstand. 

Anonymkode: c55c3...f4f

Vel, hvis noen synes det er gøy å lese mine innlegg, så be my guest. Jeg hadde håpet de hadde hatt noe bedre å ta seg til, da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vhanja skrev (4 minutter siden):

Ja, man kan google det hvis man vil. Men det er jo en ganske patetisk ting å gjøre. Jeg tenker det sier mer om den som gjør det enn det gjør om den de leser om.

Jeg sikter til forumets egen søk-funksjon, ikke google.  Men sikkert mulig å bruke google også. Spørsmålet var om det var teknisk mulig.

AnonymBruker
Skrevet
Vhanja skrev (20 minutter siden):

Vel, hvis noen synes det er gøy å lese mine innlegg, så be my guest. Jeg hadde håpet de hadde hatt noe bedre å ta seg til, da.

Det er mange galninger, så det er det ikke sikkert de har. Selv hadde jeg nok kunnet bli kjempenysgjerrig hvis jeg kjente igjen enkelte mennesker i livet mitt her inne, men det spørs nok helt på hvem. 

Men du trenger ikke rettferdiggjøre hvorfor du ikke bryr deg om det, jeg forklarer bare hvorfor det ikke er aktuelt for meg å skrive med brukernavn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mange galninger, så det er det ikke sikkert de har. Selv hadde jeg nok kunnet bli kjempenysgjerrig hvis jeg kjente igjen enkelte mennesker i livet mitt her inne, men det spørs nok helt på hvem. 

Men du trenger ikke rettferdiggjøre hvorfor du ikke bryr deg om det, jeg forklarer bare hvorfor det ikke er aktuelt for meg å skrive med brukernavn. 

Vel, jeg gjemmer meg ikke i frykt for evt "galninger". Da kunne jeg ikke gått ut av huset.

Det er deler av livet jeg ikke skriver noe om, nettopp for å ikke legge ut for mye informasjon om meg selv. De som evt kjenner meg igjen utfra det jeg har skrevet, de kjenner meg så godt at jeg tror ikke noe av det jeg andre jeg har skrevet er noen spesiell overraskelse for dem.

Uansett så står jeg for alt jeg skriver, så det er ingen krise om noen skulle kjenne meg igjen.

AnonymBruker
Skrevet
Vhanja skrev (1 time siden):

Vel, jeg gjemmer meg ikke i frykt for evt "galninger". Da kunne jeg ikke gått ut av huset.

Det er deler av livet jeg ikke skriver noe om, nettopp for å ikke legge ut for mye informasjon om meg selv. De som evt kjenner meg igjen utfra det jeg har skrevet, de kjenner meg så godt at jeg tror ikke noe av det jeg andre jeg har skrevet er noen spesiell overraskelse for dem.

Uansett så står jeg for alt jeg skriver, så det er ingen krise om noen skulle kjenne meg igjen.

Goddag, mann! – Økseskaft!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver noen ganger som anonym fordi jeg er usikker på meg selv. Når jeg er i det lunet er jeg redd hva folk vil tenke og tro om meg hvis jeg sier ting under nick. Blir litt som å reise seg og ta ordet i en forsamling hvor alles blikk er vendt mot deg når man er litt forsiktig og usikker av seg. Er redd for at det jeg sier er dumt, og at jeg vil bli vurdert og dømt som et rart menneske. Da er det tryggere å bruke anonymfunksjonen. Vet jeg er anonym uansett, men nicket blir jo en slags identitet. Men når jeg ikke er i det lunet tenker jeg mindre over det. Uansett er nok ikke meningene mine så kontroversielle eller oppsiktsvekkende at jeg egentlig trenger å gjemme meg bak anonym. Men ja, det er den usikkerheten på meg selv som dukker opp i tide og utide som gjør det. Frykten for å bli vurdert til å ikke holde mål og kanskje gjøre meg selv til latter. De som ikke har det sånn vil nok ikke forstå dette. Men folk er ulike. Det ene er ikke bedre enn det andre, tenker jeg. Vi er alle som vi er. 

Anonymkode: 16e4c...5d0

Skrevet

Jeg mener det kan være et riktig og hederlig valg å skrive som anonym.

Enkelte problemstillinger handler om barn, foreldre, kjæreste, arbeidsplass etc. Da kan det ha konsekvenser for flere om man blir gjenkjent. Man kan fortsatt bruke nick, men da må man ikke gjøre seg for gjenkjennelig.

Jeg er selv i en gråsone hvor jeg kan stå inne for alt jeg skriver om jeg skulle bli avslørt, men det er ikke ment for alle.  Da ville jeg jo signert med eget navn. I praksis har jeg valgt å ikke dele så mye privat, sånn at jeg kan være litt mindre forsiktig med å skrive ting som gjør meg gjenkjennelig. For eksempel jobb og trening.

Jeg unngår samtidig å skrive ting som gjør at de som jeg kjenner ville identifisert meg på flekken, uten å være her over tid. 

Ikkeanonymnok
Skrevet

Jeg skriver med brukernavn. Har vel kun skjedd et par ganger hvor jeg har svart på innlegg som anonym - og da kun fordi det potensielt kan gjenkjennes. 
Utover det skriver jeg aldri personlige greier som bosted, nøyaktig alder, kjønn etc. 

Skrevet

Jeg har full forståelse for at mange foretrekker å skrive som anonym, uansett om innleggene gjelder helseutfordringer eller samfunnsdebatter. Jeg tror også at innføringen av liker-knapp har gjort vondt verre for de som er usikre på egne standpunkter. Hvis man ikke får en eneste "like" er det lett å tenke at noen brukere er mer populære enn andre.

Så: Jeg liker ikke dette med likes.

Synes også DOL var bedre før, da man som alternativ til å være anonym  kunne lage seg nytt nick for hver tråd om man ønsket det. (Men kun ett pr. tråd.) Dermed var det mye lettere å følge tråden i diskusjoner, i dag må man se på anonymkoden for å finne ut hvem man diskuterer med. Og jeg har flere ganger registrert at folk som svarer tror de henvender seg til trådstarter. Her husker jeg konkret en bruker som gruet seg til nyttårsrakettene. Hun skrev saklig og høflig, og fikk omsorgsfulle svar. Men så var det en anonym som svarte nokså nebbete, og som ble forvekslet med trådstarter. Slike ting kan lett skje, og det er uheldig.

Når det gjelder meg selv, skriver jeg alltid med nick, men er svært forsiktig med hva jeg forteller. Derimot gjør det meg ingenting å stå alene med synspunkter i diskusjoner, eller innrømme at jeg tar feil. Det gjør jeg nemlig ofte. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...