Gå til innhold

Ringe 113 når man er suicidal

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om det å ringe 113 som suicidal? 

Sykepleieren som jeg går til sa at en kunne gjerne ringe 113 når man var suicidal og trengte hjelp. Da ville de komme.

Men stemmer det? Hvis man bare ringer og sier f.eks "jeg er suicidal og nå føler jeg at jeg ikke klarer mer". Sender de virkelig en ambulanse da eller kan man risikere at de legger på eller at man blir møtt dårlig på noen måte (siden det er jo ikke faktisk livstruende der og da når man ikke har gjennomført noe enda).

Anonymkode: 26379...653

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva tenker dere om det å ringe 113 som suicidal? 

Sykepleieren som jeg går til sa at en kunne gjerne ringe 113 når man var suicidal og trengte hjelp. Da ville de komme.

Men stemmer det? Hvis man bare ringer og sier f.eks "jeg er suicidal og nå føler jeg at jeg ikke klarer mer". Sender de virkelig en ambulanse da eller kan man risikere at de legger på eller at man blir møtt dårlig på noen måte (siden det er jo ikke faktisk livstruende der og da når man ikke har gjennomført noe enda).

Det er sikkert de som gjør det men da er det vel bedre å ringe legevakten? Da kan jo de gjøre en vurdering, ambulansefolk har vel andre ting å gjøre som haster. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er misbruk av tjeneste. Ring legevakt, ring aller helst egen fastlege eller et akutt ambulant team.

Anonymkode: 8b083...c5e

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Det er sikkert de som gjør det men da er det vel bedre å ringe legevakten? Da kan jo de gjøre en vurdering, ambulansefolk har vel andre ting å gjøre som haster. 

Ja. Det jeg også tenker. Jeg sa det til sykepleier men hun mente man like gjerne kunne ringe 113. Jeg personlig tenker det blir litt feil siden det ikke er akutt der og da. Det blir noe annet om man allerede har gjennomført et selvmordsforsøk. Men er man bare nære er det vel bedre å ringe legevakt? Tenker det er så dumt å ringe 113 hvis man skulle bli møtt på en dårlig måte. Det er jo det siste man trenger i situasjonen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er misbruk av tjeneste. Ring legevakt, ring aller helst egen fastlege eller et akutt ambulant team.

Anonymkode: 8b083...c5e

Enig i at man helst ringer fastlegen eller akutt ambulant team men i dette tenkte scenarioet er det kveld og de har stengt (glemte nevne det i hovedinnlegget beklager).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte også å nevne at jeg ikke er suicidal vi skulle bare oppdatere kriseplanen så det var slik vi kom inn på temaet.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Det jeg også tenker. Jeg sa det til sykepleier men hun mente man like gjerne kunne ringe 113. Jeg personlig tenker det blir litt feil siden det ikke er akutt der og da. Det blir noe annet om man allerede har gjennomført et selvmordsforsøk. Men er man bare nære er det vel bedre å ringe legevakt? Tenker det er så dumt å ringe 113 hvis man skulle bli møtt på en dårlig måte. Det er jo det siste man trenger i situasjonen.

Ja jeg tror man kan bli møtt på en dårlig måte da, ring heller legevakten. Det står til og med i min kriseplan at jeg kan ringe legevakt eller 113, har jeg aldri gjort og kommer aldri til å gjøre ang psykiske ting. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ja jeg tror man kan bli møtt på en dårlig måte da, ring heller legevakten. Det står til og med i min kriseplan at jeg kan ringe legevakt eller 113, har jeg aldri gjort og kommer aldri til å gjøre ang psykiske ting. 

Det står i min kriseplan også. Jeg tenker jeg aldri hadde ringt 113 selv. Legevakten har andre ringt for meg flere ganger mens jeg selv har ringt en gang. Da ble jeg sittende å vente kjempelenge og legevaktslegen tok meg ikke på alvor så jeg tenker det skal veldig mye til skal jeg ringe de på nytt noen gang. Det virker som man blir tatt mer på alvor hvis andre ringer for en. Og det aller beste er jo uansett å snakke med behandler eller fastlege som kjenner en (hvis man klarer vente).

Skrevet

Jeg synes det er bedre å ringe legevakten og så kan de vurdere om de skal sende en ambulanse.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er bedre å ringe legevakten og så kan de vurdere om de skal sende en ambulanse.

Ja, det tenker jeg også. Risikoen for å bli møtt dårlig av 113 er ikke verdt det. Synes det var litt rart av sykepleier å anbefale å ringe dit.

Skrevet (endret)

Du kan ringe legevakt eller 113 dersom du anser det overveiende sannsynlig at du vil alvorlig prøve å avslutte livet innen neste 24 timer (akutt selvmordsfare). 

Endret av ISW
stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det står i min kriseplan også. Jeg tenker jeg aldri hadde ringt 113 selv. Legevakten har andre ringt for meg flere ganger mens jeg selv har ringt en gang. Da ble jeg sittende å vente kjempelenge og legevaktslegen tok meg ikke på alvor så jeg tenker det skal veldig mye til skal jeg ringe de på nytt noen gang. Det virker som man blir tatt mer på alvor hvis andre ringer for en. Og det aller beste er jo uansett å snakke med behandler eller fastlege som kjenner en (hvis man klarer vente).

Ja det er jeg enig i, og leger og legesenter tar det mer på alvor om noen andre enn en selv ringer ja. Har ringt noen ganger for andre og da hopper de til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det tenker jeg også. Risikoen for å bli møtt dårlig av 113 er ikke verdt det. Synes det var litt rart av sykepleier å anbefale å ringe dit.

Eneste grunn til å ringe 113 tenker jeg er hvis du allerede har gjort deg noe eller hvis det er veldig lang ringekø hos legevakten.

Jeg har personlig valgt å ringe legevakt når jeg har skadet meg også og så har de gjort en vurdering.

Jeg tror ikke du blir møtt med noe annet enn respekt hos 113, men du kan bli bedt om å ringe legevakt istedet.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (1 minutt siden):

Du kan ringe legevakt eller 113 dersom du anser det overveiende sannsynlig at du vil alvorlig prøve å avslutte livet innen neste 24 timer (akutt selvmordsfare). 

Hva tenker du om risikoen for å bli møtt dårlig av 113? Jeg ser for meg at hvis man er uheldig kan man møte på en som synes det var unødvendig å ringe?

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Ja det er jeg enig i, og leger og legesenter tar det mer på alvor om noen andre enn en selv ringer ja. Har ringt noen ganger for andre og da hopper de til. 

De er litt dumt det. Ingenting er så sårt som å ikke bli tatt på alvor når man selv føler man er i krise.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er litt dumt det. Ingenting er så sårt som å ikke bli tatt på alvor når man selv føler man er i krise.

Ja sant det. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Eneste grunn til å ringe 113 tenker jeg er hvis du allerede har gjort deg noe eller hvis det er veldig lang ringekø hos legevakten.

Jeg har personlig valgt å ringe legevakt når jeg har skadet meg også og så har de gjort en vurdering.

Jeg tror ikke du blir møtt med noe annet enn respekt hos 113, men du kan bli bedt om å ringe legevakt istedet.

Med skadet deg mener du da at det var selvskading eller et selvmordsforsøk?

Jeg håper og tror de møter alle med respekt men jeg tenker at man kan jo være uheldig.

AnonymBruker
Skrevet

Alt 113 gjør er jo bare å sørge for at du kommer i kontakt med fastlegen (dagtid) eller legevakt (kveld og helg) uansett. Så veldig bortkastet. 

Anonymkode: 0de0c...34b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt 113 gjør er jo bare å sørge for at du kommer i kontakt med fastlegen (dagtid) eller legevakt (kveld og helg) uansett. Så veldig bortkastet. 

Anonymkode: 0de0c...34b

Ok. Jeg visste ikke hvordan det fungerer å ringe 113, men hvis det er slik så er jeg enig i at det er bortkastet. Rart sykepleier anbefaler å ringe dit. Hun visste kanskje ikke om hvordan de faktisk fungerer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva tenker du om risikoen for å bli møtt dårlig av 113? Jeg ser for meg at hvis man er uheldig kan man møte på en som synes det var unødvendig å ringe?

Den tenker jeg er veldig reell. Det kommer jo så klart an på din historikk der, og ikke minst hvem du snakker med. Det samme gjelder forsåvidt legevakten.

Jeg snakker jo med mange som egentlig ber meg kontakte AMK på deres vegne, fordi de selv blir avvist der eller er redde for å bli det. Det er ganske sjeldent at jeg gjør det, for de fleste er det mye bedre med en prat enn å snakke med en travel lege eller ambulansemedarbeider som gjør en kort vurdering og konkluderer (dessverre ofte med noe annet enn en selv ønsker)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...