Gå til innhold

Ringe 113 når man er suicidal

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (2 minutter siden):

Den tenker jeg er veldig reell. Det kommer jo så klart an på din historikk der, og ikke minst hvem du snakker med. Det samme gjelder forsåvidt legevakten.

Jeg snakker jo med mange som egentlig ber meg kontakte AMK på deres vegne, fordi de selv blir avvist der eller er redde for å bli det. Det er ganske sjeldent at jeg gjør det, for de fleste er det mye bedre med en prat enn å snakke med en travel lege eller ambulansemedarbeider som gjør en kort vurdering og konkluderer (dessverre ofte med noe annet enn en selv ønsker)

Ja, godt poeng. 

Du jobber i hjelpetelefon ja? Enig i at det nok er bedre med en prat. De gangene jeg har vært på legevakten har det stort sett endt med innleggelse og jeg har ikke hatt inntrykk av at legen har tid til en ordentlig prat med mål om at jeg skal reise hjem. 

Anonymkode: 26379...653

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ringe 113 pga suicidalitet er misbruk av tjenesten. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Å ringe 113 pga suicidalitet er misbruk av tjenesten. 

Er det ikke rart at en sykepleier i psykiatrien anbefaler det da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, godt poeng. 

Du jobber i hjelpetelefon ja? Enig i at det nok er bedre med en prat. De gangene jeg har vært på legevakten har det stort sett endt med innleggelse og jeg har ikke hatt inntrykk av at legen har tid til en ordentlig prat med mål om at jeg skal reise hjem. 

Jepp, frivillig på telefon og chat.

Jeg ser at dette er vanskelig. Jeg vet jo at @nachnoo flere ganger har vært inne på at dersom du er motivert for å søke hjelp (forteller om det), så er du på en måte ikke selvmordstruet. Jeg synes dette bør nyanseres litt, for jeg tror at de aller fleste suicidale mennesker (også de som gjennomfører) har en eller annen grad av ambivalens. Mange vil ikke dø, men ser ingen annen utvei og har fullstendig tunnelsyn. Noen igjen vil ikke dø, men opplever at de ikke har noe valg, f.eks. som ledd i en psykose. Mitt råd er derfor at dersom du føler deg sikker på at du kommer til å prøve og ta livet ditt, og annen hjelp ikke er tilgjengelig, er det OK å ringe 113. I alle fall er det rådet mitt på et forum, hvor ingen kan gjøre eksakte vurderinger.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (1 minutt siden):

Jepp, frivillig på telefon og chat.

Jeg ser at dette er vanskelig. Jeg vet jo at @nachnoo flere ganger har vært inne på at dersom du er motivert for å søke hjelp (forteller om det), så er du på en måte ikke selvmordstruet. Jeg synes dette bør nyanseres litt, for jeg tror at de aller fleste suicidale mennesker (også de som gjennomfører) har en eller annen grad av ambivalens. Mange vil ikke dø, men ser ingen annen utvei og har fullstendig tunnelsyn. Noen igjen vil ikke dø, men opplever at de ikke har noe valg, f.eks. som ledd i en psykose. Mitt råd er derfor at dersom du føler deg sikker på at du kommer til å prøve og ta livet ditt, og annen hjelp ikke er tilgjengelig, er det OK å ringe 113. I alle fall er det rådet mitt på et forum, hvor ingen kan gjøre eksakte vurderinger.

Jeg skjønner. Jeg har flere selvmordsforsøk bak meg og også innleggelser pga suicidalitet og kan kjenne meg igjen i ambivalensen du beskriver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Med skadet deg mener du da at det var selvskading eller et selvmordsforsøk?

Jeg håper og tror de møter alle med respekt men jeg tenker at man kan jo være uheldig.

Ja, når jeg har hatt en selvmordsforsøk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner. Jeg har flere selvmordsforsøk bak meg og også innleggelser pga suicidalitet og kan kjenne meg igjen i ambivalensen du beskriver. 

Da er jeg glad for at du lever i dag og har fått hjelp ❤️

Jeg synes man med fordel kan legge inn en liten sikkerhetsmargin når man skal gi råd på et forum (selv om jeg selvfølgelig ikke betviler Nachnoo sin kompetanse i psykiatri, jeg vet at den er blant de beste i Norge). Utfordringen er jo at ingen her kan gjøre en utredning, og suicidalitet er et vanskelig tema.

Skrevet
ISW skrev (14 minutter siden):

Da er jeg glad for at du lever i dag og har fått hjelp ❤️

Jeg synes man med fordel kan legge inn en liten sikkerhetsmargin når man skal gi råd på et forum (selv om jeg selvfølgelig ikke betviler Nachnoo sin kompetanse i psykiatri, jeg vet at den er blant de beste i Norge). Utfordringen er jo at ingen her kan gjøre en utredning, og suicidalitet er et vanskelig tema.

Takk for det ❤️

Jeg er enig i det du skriver.

Skrevet

Jeg har kun ringt 113 hvis jeg alt har gjort noe jeg vet jeg må raskt til sykehuset for. Ellers har jeg ringt legevakt. 

Lenge siden forrige forsøk nå da. Er ikke kronisk suicidal lenger. Har nylig vært rimelig nære å gjøre det, og blitt stoppet av politiet. Har stemmer som kommanderer meg til å ta selvmord. Men jeg personlig ønsker ikke å dø. 

Skrevet
Glitter skrev (3 minutter siden):

Jeg har kun ringt 113 hvis jeg alt har gjort noe jeg vet jeg må raskt til sykehuset for. Ellers har jeg ringt legevakt. 

Lenge siden forrige forsøk nå da. Er ikke kronisk suicidal lenger. Har nylig vært rimelig nære å gjøre det, og blitt stoppet av politiet. Har stemmer som kommanderer meg til å ta selvmord. Men jeg personlig ønsker ikke å dø. 

Skjønner.

Uff da, godt du ble stoppet av politiet. Høres slitsomt ut med stemmene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Skjønner.

Uff da, godt du ble stoppet av politiet. Høres slitsomt ut med stemmene. 

Ja, men de har gått fra å være tilstede 90% av tiden til 55-60% av tiden og jeg et flinkere til å si fuck you til dem. Har fått veldig god behandling på sykehuset når jeg tenker meg om. Blitt overført til frivillig innleggelse i dag etter 3,5 mnd på tvang så det og andre ting som skjer i livet gjør meg gira. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...