Gå til innhold

Hvordan vet man at man er ferdig i eller ikke klarer få mer ut av terapi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes der noen "tegn"?

Anonymkode: 54275...931

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Finnes der noen "tegn"?

At samtalene går over fra terapeutiske samtaler til støttesamtaler? Temaene er ihjelsnakket? @nachnoo

Anonymkode: 1464f...283

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Finnes der noen "tegn"?

En ser situasjonen og tilstanden opp mot bestillingen for terapien.

Skrevet

Vi starter med at du skal på tur. Hvordan vet du at du er fremme om du ikke har satt et mål for turen?

I all terapi skal man i starten sette konkrete mål. En mann med sosial fobi satte to mål for behandlingen. 1. Han skulle klare å delta på foreldremøte og ta ordet. 2. Han skulle klare å reise seg og ønske velkommen i sin datters konfirmasjon. Da han hadde klart det, var terapien slutt og med ønsket resultat.

Du vet aldri om du er i mål om du ikke vet hva målet er.

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (1 time siden):

En ser situasjonen og tilstanden opp mot bestillingen for terapien.

Hva hvis man ikke hadde noen bestilling for terapien?

nachnoo skrev (5 minutter siden):

Vi starter med at du skal på tur. Hvordan vet du at du er fremme om du ikke har satt et mål for turen?

I all terapi skal man i starten sette konkrete mål. En mann med sosial fobi satte to mål for behandlingen. 1. Han skulle klare å delta på foreldremøte og ta ordet. 2. Han skulle klare å reise seg og ønske velkommen i sin datters konfirmasjon. Da han hadde klart det, var terapien slutt og med ønsket resultat.

Er det innafor for en pasient å spørre behandler om man kan sette opp konkrete mål? Jeg har gått dit siden november og nevnte hva jeg ønsker hjelp med da jeg begynte men vi har aldri satt opp noen konkrete mål.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det innafor for en pasient å spørre behandler om man kan sette opp konkrete mål?

Det er helt innafor. Min mening er at dette er noe man gjør sammen. Du bør tenke nøye gjennom hva som skal være ditt mål.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (7 minutter siden):

Det er helt innafor. Min mening er at dette er noe man gjør sammen. Du bør tenke nøye gjennom hva som skal være ditt mål.

Supert. Da skal jeg tørre å spørre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nådd et viktig mål i dag: tok mot til meg og gikk og banket på hos de nye naboene! Ble bedt inn på kaffe og pratet om alt og ingenting i ca 40 minutter. Sa jeg skulle be dem til meg senere i sommer. Jeg har hatt veldig sterk sosial angst, så dette er egentlig ikke til å tro! Endring er mulig 👍

Anonymkode: 35e58...0de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har nådd et viktig mål i dag: tok mot til meg og gikk og banket på hos de nye naboene! Ble bedt inn på kaffe og pratet om alt og ingenting i ca 40 minutter. Sa jeg skulle be dem til meg senere i sommer. Jeg har hatt veldig sterk sosial angst, så dette er egentlig ikke til å tro! Endring er mulig 👍

Anonymkode: 35e58...0de

Så fantastisk! Kjempebra jobbet og takk for at du deler ☺️

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (25 minutter siden):

Hvordan vet man om målene som er satt er realistiske, og hvor lang tid man evt. bør bruke på å nå målet? 

Anonymkode: d306a...199

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan vet man om målene som er satt er realistiske, og hvor lang tid man evt. bør bruke på å nå målet? 

Anonymkode: d306a...199

Målene settes i samarbeid med behandler. Denne må være med på å vurdere om målene er realistiske og hvor lang tid man sannsynligvis vil bruke på å nå dem.

Skrevet
nachnoo skrev (11 minutter siden):

Målene settes i samarbeid med behandler. Denne må være med på å vurdere om målene er realistiske og hvor lang tid man sannsynligvis vil bruke på å nå dem.

Å sette opp mål er begges ansvar å ta iniativ til? Jeg har vært hos ulike behandlere og ingen har nevnt mål med et ord. Jeg var så langt nede på dette tidspunktet så jeg visste ikke at burde snakkes om. DPS/privat.

Skrevet

Det er selvsagt behandlers ansvar å vite hvordan terapi skal gjennomføres inkl de grunnleggende regler. Så det er behandlers ansvar å ta initiativ til at det formuleres målsetting. Men pasienten må bidra aktivt i det å finne målene. Det er jo tross alt pasienten som har bestilt terapien.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har vært hos ulike behandlere og ingen har nevnt mål med et ord.

Forundrer meg ikke. Det er skremmende at så mange driver med prateterapi uten å bry seg om de grunnleggende reglene for terapi.

Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Det er selvsagt behandlers ansvar å vite hvordan terapi skal gjennomføres inkl de grunnleggende regler. Så det er behandlers ansvar å ta initiativ til at det formuleres målsetting. Men pasienten må bidra aktivt i det å finne målene. Det er jo tross alt pasienten som har bestilt terapien.

Forundrer meg ikke. Det er skremmende at så mange driver med prateterapi uten å bry seg om de grunnleggende reglene for terapi.

Ja, selvsagt må pasienten være med å formulere mål. Det har vært høyt kompetente terapeuter jeg gikk til terapi hos; mulig målet var så selvsagt at de ikke tok seg bryet med å ta det opp. (Jeg var alvorlig deprimert).

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, selvsagt må pasienten være med å formulere mål. Det har vært høyt kompetente terapeuter jeg gikk til terapi hos; mulig målet var så selvsagt at de ikke tok seg bryet med å ta det opp. (Jeg var alvorlig deprimert).

Det er mulig. Med alvorlig depresjon er jo hovedmålet å heve depresjonen.

Endret av nachnoo
Skrevet
nachnoo skrev (9 minutter siden):

Det er skremmende at så mange driver med prateterapi uten å bry seg om de grunnleggende reglene for terapi.

Det vet selvfølgelig manipulatorer og organiserte kriminelle å utnytte.

Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Det er mulig. ed alvorlig depresjon er jo hovedmålet å heve depresjonen.

Ja, det må være slik de har tenkt. Sette igang medisinering, ECT osv. 

Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Det vet selvfølgelig manipulatorer og organiserte kriminelle å utnytte.

Hvordan?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan?

Bl.a. ved å bevisst feilinformere pasienter om hvordan hjelpeapparatet fungerer og hva som er målet med behandlingen. Målet er å sabotere behandlingen og forverre pasientens situasjon slik at h*n blir lettere å utnytte.

Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Bl.a. ved å bevisst feilinformere pasienter om hvordan hjelpeapparatet fungerer og hva som er målet med behandlingen. Målet er å sabotere behandlingen og forverre pasientens situasjon slik at h*n blir lettere å utnytte.

Nå skrøner du.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...