Gå til innhold

Organtransport med svensk pilot – fick militäreskort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De intervjuer en lungespesialist. Han sier at ting må skje veldig fort når et organ blir tilgjengelig:

"– Det är i alla fall det som är det normala, så därför kan man aldrig utesluta att det kan ha varit så, men jag vet inte, fortsätter han."

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Norge samarbeider med flere land om organer til transplantasjon. Hvordan trodde du de ble sendt landene mellom? Med bil? Tog? Rutefly? Organene er definitivt ferskvare og må fraktes så fort som overhode mulig, det er nok ikke bare kronprinsessen som har fått sine sendt med eget fly.

Skrevet

Det var en lang reportasje i A-magasinet for mange år siden, om hvordan et (innenlands) transplantasjonstilfelle ble organisert og utført. Husker ikke om det var hjerte eller lunger, men det var konstant fokus på tempo i alle ledd. Selvsagt kan de ikke kaste bort dyrebare donerte organer ved å risikere venting underveis. 

Eskorten har trolig med kryssing av landegrenser å gjøre. Samarbeidet mellom landene forutsetter at det ikke blir unødvendige forsinkelser under flytransporten. Gjennom jobben har jeg hørt flere historier om hvor vanskelig det kan være å f.eks. få med blodprøver man har hentet ute i distriktene til et forskningsprosjekt, på et innenlandsfly til Oslo. Selv om man har alle papirer i orden og inngått avtaler på forhånd, kan man møte en "overdommer" blant bakkepersonalet som lager vanskeligheter. Sånt kan man ikke risikere når det gjelder donerte organer, så jeg kan forstå at de bruker alle midler for å vise hvor viktig den transporten er. 

Skrevet

Militæreskorte, du verden. Lurer på hvor mye denne familien har kostet oss til nå.

Og forresten ... ja selvsagt må organer fraktes hurtig, og det må skje med fly, men det er nok ikke alle som får forsvarets jagerfly med som eskorte, noe kongevennene her i tråden beleilig unnlater å nevne. (Gaslighting ...) Blir nok fjernet dette også, for "brukerangrep".

Så ja, det er særbehandling 

Anonymkode: bc6c4...f4d

Skrevet

Det er vel ingen som har påstått at absolutt alt ved MMs sykehusopphold mv skal være nøyaktig som for hvermannsen? Det som er sagt, er at hun ikke skulle prioriteres for nytt organ ut fra status, at tilgjengelige organer går til den som organet passer, og hvis det passer flere, går det til den som er sykest. Eksperter sier det er ingen grunn til å tro at det er noe annet enn det som har skjedd i denne saken.

Utover det, er det naturlig at en del ting er annerledes for henne enn for ukjente personer. Jeg vil fx legge til grunn at hun har enerom, at det er et sikkerhetsopplegg, at besøkende familie skjermes etc. Det er ikke fordi hun er «viktigere», men for å skjerme om personvernet, som jo er mye vanskeligere når det dreier seg om kjente personer. 

Som andre har påpekt må organtransport skje hurtig. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Og forresten ... ja selvsagt må organer fraktes hurtig, og det må skje med fly, men det er nok ikke alle som får forsvarets jagerfly med som eskorte, noe kongevennene her i tråden beleilig unnlater å nevne.

For ordens skyld: Jeg er ikke i nærheten av å være noen "kongevenn". Jeg er tilhenger av republikk etter islandsk modell, og det har jeg skrevet her på DOL mange ganger siden jeg kom hit på 1990-tallet. Men nå er det monarki vi har, og det betyr ikke all verden for meg. 

Men hvis det er en mikroskopisk sjanse for at slike fly blir hindret av et eller annet byråkratisk (det er mange rigide regler rundt flytrafikk, og det skal vi være glade for), så var det nok et poeng at akkurat dette flyet ikke skulle møte på det hinderet. Et fly fra utlandet med donororgan kan ikke planlegges eller vente. Hva slags rutiner det generelt er rundt organtransport med fly fra utlandet, er det nok ikke mange som vet. Men militærfly må fly, både av tekniske årsaker og for at pilotene skal få trent. Jeg bor like ved en av Oslos "marker", og det dundrer stadig jagerfly innover der, fordi de ikke kan stå på bakken hele tiden. Så hvis disse organene fikk eskorte fordi det var noe spesielt, gjorde flyene i hvert fall nytte for seg, i stedet for bare å ta en prøvetur. 

Som @morsan skriver - det er faktisk mer sikkerhet rundt kongefamilien enn rundt familien Olsen.  

Endret av laban
Skrevet

Lurer på om dere som skriver her nå ytrer dere litt sånn på autopilot. Leser hverandre, og skriver omtrent det samme fordi det virker plausibelt. Alle vet at det er sikkerhetspplegg rundt de kongelige som personer, på reise, på sykehus og ellers, men det er ikke nødvendig med et sikkerhetsopplegg rundt transporten av et par lunger, hvis da ikke forfordeling og særbehandling skal aksepteres. Hadde det vært kongen, så kanskje. Men kona til kronprinsen har ingen konstitusjonell rolle. Om transporten av organene skulle bli forhindret slik at de ikke rekker frem i tide, så rekker de ikke frem i tide - akkurat slik som det ville vært for hvermannsen, ikke noe verre det, that's life. Å koste på to jagerfly som eskorte blir helt uproporsjonalt, ikke bare for kostnadene, men for signalene det gir.

Anonymkode: bc6c4...f4d

Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Militæreskorte, du verden. Lurer på hvor mye denne familien har kostet oss til nå.

Og forresten ... ja selvsagt må organer fraktes hurtig, og det må skje med fly, men det er nok ikke alle som får forsvarets jagerfly med som eskorte, noe kongevennene her i tråden beleilig unnlater å nevne. (Gaslighting ...) Blir nok fjernet dette også, for "brukerangrep".

Så ja, det er særbehandling 

Anonymkode: bc6c4...f4d

At du gidder. Lungefunksjonen til MM har hatt et dramatisk fall den siste tiden. Det kunne være farlig å vente lenger. Jeg tror det brått ble hastverk i hennes tilfelle.   Sannsynligvis skulle hun han havnet på listen tidligere. 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (39 minutter siden):

At du gidder. Lungefunksjonen til MM har hatt et dramatisk fall den siste tiden. Det kunne være farlig å vente lenger. Jeg tror det brått ble hastverk i hennes tilfelle.   Sannsynligvis skulle hun han havnet på listen tidligere. 

Helt enig. Tror de har underkommunisert hvor dårlig hun faktisk var, av frykt for at folk skulle tenke de misbrukte situasjonen. Synes det er ille og smålig hvordan folk spekulerer. 

Nicklusheletida
Skrevet
Nattestid skrev (16 minutter siden):

Helt enig. Tror de har underkommunisert hvor dårlig hun faktisk var, av frykt for at folk skulle tenke de misbrukte situasjonen. Synes det er ille og smålig hvordan folk spekulerer. 

Ja, det har vært fryktelig å se hvordan journalister og folk har herjet med henne i kommentarfeltene.

Men jeg  synes ikke kongefamilien har underkommunisert. De har vært åpne og  ærlige hele tiden, men folk har enten ikke evnet å forstå eller ikke ønsket å forstå. 

F.eks dette intervjuet av MM som de maste om og som hun ble presset til å gjennomføre tross at hun egentlig hadde nok med å puste. Når Håkon sier at hun ikke er i stand til å gjennomføre det og at hun ikke fikk lov  pga helsa, så ble det ikke respektert.

Når hun så til slutt ble tvunget til å gjennomføre intervjuet , så ble hun kritisert fordi for at det ble gitt  kun 20 min. Hun ble også kritisert for at hun nølte mye, sa mye eh eh og tok pauser. Der satt hun altså og slet med å snakke. Måtte dele opp setningene for å få luft og så ble hun jaggu kritisert for det også. Det er så mange som bør skamme seg skikkelig.

Leste også stygge kommentarer her inne. En her inne sa: - Det var da svært så fort det gikk fra Einstein til å handle om sykdom 🙄 Det hadde det egentlig ikke gjort. Det har handlet om sykdom hele tiden , men vedkommende hadde ikke forstått noen ting. 

Jeg er skuffet over hva som bor i det norske folk. Det som har foregått er mobbing. Heldigvis har vi en veldig flott kongefamilie som tar vare på hverandre og som  mange har mye å lære av ( minus et par stykker som ødelegger ) 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (18 minutter siden):

F.eks dette intervjuet av MM som de maste om og som hun ble presset til å gjennomføre tross at hun egentlig hadde nok med å puste. Når Håkon sier at hun ikke er i stand til å gjennomføre det og at hun ikke fikk lov  pga helsa, så ble det ikke respektert.

Når hun så til slutt ble tvunget til å gjennomføre intervjuet , så ble hun kritisert fordi for at det ble gitt  kun 20 min. Hun ble også kritisert for at hun nølte mye, sa mye eh eh og tok pauser. Der satt hun altså og slet med å snakke. Måtte dele opp setningene for å få luft og så ble hun jaggu kritisert for det også.

Her tenker jeg de da kunne latt henne bruke oksygenet under intervjuet, for nettopp ikke å underkommunisere hvor dårlig hun var. Som et eksempel. Men jeg skjønner hva du mener.

Jeg synes det er noe veldig fint i at kongefamilien stiller opp for hverandre - og ikke slår hånden av noen, slik som enkelte krever. Morskjærlighet, søskenkjærlighet er betingelsesløs, og det må det få lov til å være uten at det skal kritiseres opp og ned i mente. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lurer på om dere som skriver her nå ytrer dere litt sånn på autopilot. Leser hverandre, og skriver omtrent det samme fordi det virker plausibelt. Alle vet at det er sikkerhetspplegg rundt de kongelige som personer, på reise, på sykehus og ellers, men det er ikke nødvendig med et sikkerhetsopplegg rundt transporten av et par lunger, hvis da ikke forfordeling og særbehandling skal aksepteres. Hadde det vært kongen, så kanskje. Men kona til kronprinsen har ingen konstitusjonell rolle. Om transporten av organene skulle bli forhindret slik at de ikke rekker frem i tide, så rekker de ikke frem i tide - akkurat slik som det ville vært for hvermannsen, ikke noe verre det, that's life. Å koste på to jagerfly som eskorte blir helt uproporsjonalt, ikke bare for kostnadene, men for signalene det gir.

Anonymkode: bc6c4...f4d

Jeg kan være enig i at mange ytrer seg på autopilot.

Jeg kaller det autopilot når folk ikke klarer å skille mellom det som faktisk er kritikkverdig og det som er helt normalt. Alt blir automatisk tolket i verste mening.

Skrevet
7 hours ago, Nicklusheletida said:

F.eks dette intervjuet av MM som de maste om og som hun ble presset til å gjennomføre tross at hun egentlig hadde nok med å puste. Når Håkon sier at hun ikke er i stand til å gjennomføre det og at hun ikke fikk lov  pga helsa, så ble det ikke respektert.

Når hun så til slutt ble tvunget til å gjennomføre intervjuet , så ble hun kritisert fordi for at det ble gitt  kun 20 min. Hun ble også kritisert for at hun nølte mye, sa mye eh eh og tok pauser. Der satt hun altså og slet med å snakke. Måtte dele opp setningene for å få luft og så ble hun jaggu kritisert for det også. Det er så mange som bør skamme seg skikkelig.

Tror ikke du forstår kritikken, kritikken var at hun (og han) svarte ikke på noe som helst av det sjefen deres (oss borgere) ønsket å få vite. Dersom det var pga helsen, greit nok da lager du en skriftlig pressemelding hvor du deler sannheten og svarer på spørsmålene alle ville forstått det. Isteden valgte hun lyv og ikke si noe og håp at folk er dumme. Bruk folks empati som et våpen mot dem selv.

Kongehuset har 1 reell jobb og 1 symbolsk jobb (som blir en reell jobb om tyskerne kommer på besøk på nytt). Den eneste jobben Mette har er å representere Norge på en god måte slik at vi har tillitt til kongehuset. Vi bruker hundrevis av millioner i året på kongehuset indirekte og 7 millioner kroner direkte i lomma til Mette direkte per år som lønn for den jobben vi har hyret henne for. Så feilet hun i jobben, hun hadde 1 jobb og feilet, da blir spørsmålet hva er det vi betaler henne for, vi som er sjefen hennes er ikke fornøyde, hva skal vi gjøre da, vi stiller spørsmål og får ingen svar, pga "Helse", mens sannheten er vi får ikke svar fordi dersom vi fikk svaret ville kongehuset blitt avsluttet fordi vi ville ikke likt svaret. Så blir vi sure fordi hun ikke svarer, og din respons er så slemme dere er hun er jo syk.

Hun ville ikke svarte noe annet uansett om hun var syk eller ikke, det skjønner alle, bare vent å se nå med nye lunger selvsagt vil hun ikke svare noe nå heller så hva blir din unnskyldning da? Du er for naiv og lettlurt, og du er grunnen til at PR byråer tjener så mye, og at landet går i dass forøvrig, så takk for den...

Anonymkode: 78e3b...097

Skrevet

Når det gjelder selve jagerflyene: Jeg tviler på om det er vanlig. Det virker litt unødvendig. Jeg vet ikke hvem som tok beslutningen og på hvilket grunnlag og jeg bryr meg ikke heller.

Jagerflyene er stadig i lufta for å øve eller for å markere at vi passer på når russiske fly kommer for nær. De tok vel dette som en drill eller en del av en rutine.

 

 

Skrevet

Tolke i beste mening, alltid, kan kanskje bli litt feil det også?

Anonymkode: bc6c4...f4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tolke i beste mening, alltid, kan kanskje bli litt feil det også?

Anonymkode: bc6c4...f4d

Må det være enten/eller?

Anonymkode: 9fd56...cae

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tolke i beste mening, alltid, kan kanskje bli litt feil det også?

Anonymkode: bc6c4...f4d

Det kan bli feil det også. Jeg tror ikke på alt MM sier om Epstein. For eksempel at hun ikke husker google-søket. Sånt husker man.

Jeg synes allikevel at man bør tolke ting i beste mening hvis det ikke er spesiell grunn til noe annet.

Endret av Grendel
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror ikke du forstår kritikken, kritikken var at hun (og han) svarte ikke på noe som helst av det sjefen deres (oss borgere) ønsket å få vite. Dersom det var pga helsen, greit nok da lager du en skriftlig pressemelding hvor du deler sannheten og svarer på spørsmålene alle ville forstått det. Isteden valgte hun lyv og ikke si noe og håp at folk er dumme. Bruk folks empati som et våpen mot dem selv.

Kongehuset har 1 reell jobb og 1 symbolsk jobb (som blir en reell jobb om tyskerne kommer på besøk på nytt). Den eneste jobben Mette har er å representere Norge på en god måte slik at vi har tillitt til kongehuset. Vi bruker hundrevis av millioner i året på kongehuset indirekte og 7 millioner kroner direkte i lomma til Mette direkte per år som lønn for den jobben vi har hyret henne for. Så feilet hun i jobben, hun hadde 1 jobb og feilet, da blir spørsmålet hva er det vi betaler henne for, vi som er sjefen hennes er ikke fornøyde, hva skal vi gjøre da, vi stiller spørsmål og får ingen svar, pga "Helse", mens sannheten er vi får ikke svar fordi dersom vi fikk svaret ville kongehuset blitt avsluttet fordi vi ville ikke likt svaret. Så blir vi sure fordi hun ikke svarer, og din respons er så slemme dere er hun er jo syk.

Hun ville ikke svarte noe annet uansett om hun var syk eller ikke, det skjønner alle, bare vent å se nå med nye lunger selvsagt vil hun ikke svare noe nå heller så hva blir din unnskyldning da? Du er for naiv og lettlurt, og du er grunnen til at PR byråer tjener så mye, og at landet går i dass forøvrig, så takk for den...

Anonymkode: 78e3b...097

Helt "to the point"!

Anonymkode: bc6c4...f4d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...