Gå til innhold

Organtransport med svensk pilot – fick militäreskort


Anbefalte innlegg

Skrevet
Grendel skrev (4 timer siden):

Jagerflyene er stadig i lufta for å øve eller for å markere at vi passer på når russiske fly kommer for nær. De tok vel dette som en drill eller en del av en rutine.

 

Nettopp. De skal ikke bare stå på bakken. De flyr rutinemessig uansett, fir øvelsens skyld. Så hvorfor ikke fly eskorte når det gjaldt noe viktig, selv om det dermed ble en slags forskjellsbehandling?

Faren for avstøtning påvirkes ikke av et fly ved siden av det som inneholder organet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at de flyr eskorte for lunger tiltenkt kongelige, er at disse skal komme frem så sikkert og hurtig som overhodet mulig. Deri ligger forskjellsbehandlingen. Hvis det var snakk om å øve på å fly, kunne de like gjerne gjort det for hvermannsens lunger. Det gjøres ikke, fordi det ville kostet enorme summer. Noen mener (i det stille) at slik forskjellsbehandling er greit siden det kommer et medlem av kongefamilien til gode. For sammenligningens skyld; da kongen ble syk i Malaysia i 2024, og måtte fraktes hjem på statens bekostning, startet en diskusjon om hvor mye allmennheten skulle belastes til fordel for kongens trygghet og velvære. Selv syntes jeg det var utidig å ta debatten mens kongen var syk, og at det var en selvfølge å få ham trygt hjem. Når det gjelder Mette-Marit, så stiller hun ikke i kong Haralds liga hva gjelder "meritter" og integritet, og er heller ikke i arverekken. Mener derfor at hun skal ha god helsehjelp som alle andre, og rett til nye lunger - på linje med hvermannsen, men ikke en tøddel mer. Noen vil nok mene at slik tankegang står til stryk i vårt kristenhumane univers der vi hegner særskilt om synderne, men det får så være. Man har lov til å mene og ytre hva man vil om det som vi alle har del i og betaler for, nemlig monarkiet i dets nåværende forfatning.

 

Anonymkode: bc6c4...f4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Grunnen til at de flyr eskorte for lunger tiltenkt kongelige, er at disse skal komme frem så sikkert og hurtig som overhodet mulig. Deri ligger forskjellsbehandlingen. Hvis det var snakk om å øve på å fly, kunne de like gjerne gjort det for hvermannsens lunger. Det gjøres ikke, fordi det ville kostet enorme summer. Noen mener (i det stille) at slik forskjellsbehandling er greit siden det kommer et medlem av kongefamilien til gode. For sammenligningens skyld; da kongen ble syk i Malaysia i 2024, og måtte fraktes hjem på statens bekostning, startet en diskusjon om hvor mye allmennheten skulle belastes til fordel for kongens trygghet og velvære. Selv syntes jeg det var utidig å ta debatten mens kongen var syk, og at det var en selvfølge å få ham trygt hjem. Når det gjelder Mette-Marit, så stiller hun ikke i kong Haralds liga hva gjelder "meritter" og integritet, og er heller ikke i arverekken. Mener derfor at hun skal ha god helsehjelp som alle andre, og rett til nye lunger - på linje med hvermannsen, men ikke en tøddel mer. Noen vil nok mene at slik tankegang står til stryk i vårt kristen-humane univers der vi hegner særskilt om synderne, men det får så være. Man har lov til å mene og ytre hva man vil om det som vi alle har del i og betaler for, nemlig monarkiet i dets nåværende forfatning.

kristen-humanistisk

 

Anonymkode: bc6c4...f4d

 

 

Anonymkode: bc6c4...f4d

Skrevet

Det er ikke uvanlig at organer for transplantasjon fraktes med forsvarets raskeste fly.

Skrevet

Punkt 1: Norge har en organdonasjonsavtale med resten av Norden og en del andre land. 

Punkt 2: Eskorte brukes ganske ofte, men da mest hvis organene transporteres landeveien for å unngå hindringer. 

Punkt 3: Militæreskorte i luften er sjelden, men det skjer (også for "hvermannsen") når tidsperspektivet eller geografien tilsier at det er nødvendig.

Punkt 4: Sammen med hjertet, har lunger kortest "levetid" etter uttak - 6 timer og er derfor mest tidskritisk.

Jeg fatter ikke at dere klarer å klage over akkurat dette!

 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I artikkelen står det:

Expressen har varit i kontakt med det norska försvaret som inte vill bekräfta uppgifterna. Det vill inte heller vd:n för flygbolaget som enligt Expressens uppgifter genomförde transporten.

Det ser ut til å være et ordinært fly i et vanlig flyselskap som sto for selve transporten, og forsvaret ordnet med eskorten. Det er nok helt garantert ikke samme prosedyre for organtransport til vanlige ikke-kongelige personer. Så naive og godtroende trenger vi ikke å være. Scandiatransplant (organisasjon for organutveksling) har i tillegg visstnok egne fly, så da vet jeg ikke hvor ofte det er aktuelt for forsvaret å bruke jagerflyene sine til slik transport.

 

Anonymkode: bc6c4...f4d

 

Anonymkode: bc6c4...f4d

Forumassistent
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner og avsporinger.

Forumassistent

AnonymBruker
Skrevet

Hva er spekulasjon? Mette-Marit sa selv i intervjuet med NRK at hun hadde en skremmende opplevelse med Epstein, som førte til at hun ringte Haakon, men hun ville ikke si hva det gjaldt. Man trenger ikke være rakettforsker for å innse at etterforskerne i Epstein-saken kunne hatt interesse av å høre noe om dette. Men er det blitt gjort noe i den retning, er spørsmålet da. Tankene føres til da kong Harald reddet Märtha Louise fra å vitne I en skilsmissesak tilbake i tid.

Rapporteringsligaen er aktive, visst?😅

Anonymkode: bc6c4...f4d

Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er spekulasjon? Mette-Marit sa selv i intervjuet med NRK at hun hadde en skremmende opplevelse med Epstein, som førte til at hun ringte Haakon, men hun ville ikke si hva det gjaldt. Man trenger ikke være rakettforsker for å innse at etterforskerne i Epstein-saken kunne hatt interesse av å høre noe om dette. Men er det blitt gjort noe i den retning, er spørsmålet da. Tankene føres til da kong Harald reddet Märtha Louise fra å vitne I en skilsmissesak tilbake i tid.

Rapporteringsligaen er aktive, visst?😅

Anonymkode: bc6c4...f4d

Jeg har ikke fått med meg innleggene som admin har slettet. MM sa at hun opplevde en ubehagelig situasjon. Det er forskjell på ubehagelig og skremmende. Det er ikke slik at kongelige skal være nødt til å gå i detalj på alt som er privat. Hun fortalte det til Håkon. Vi andre behøver ikke å vite detaljene i dette. Det holder å vite at situasjonen var ubehagelig for henne. Hun fikk mistanke om at han var en dårlig fyr. Opplevelsene hun hadde var ikke av en slik karakter at det hadde interesse for etterforskerne i følge Håkon. Var ikke gang nødvendig å tilkalle vaktene. 

Hun prøvde å kutte kontakten etter dette, men så ble hun manipulert til å fortsette litt til pga av en felles venn som hun opplevde at Epstein var omsorgsfull mot. Dessuten visste hun jo helt sikkert at både Jagland, Brende og Jul Larsen hadde kontakt med han. Når sånne folk har kontakt, så tenker jeg at det ikke er så unaturlig at man kan bli litt i tvil om om egen vurderingsevne.

Men hun kuttet kontakten mange år før både Jagland, Brende og Jul Larsen. Som Kong Harald sa : Hun skal ha litt cred for det. 

AnonymBruker
Skrevet
Nicklusheletida skrev (På 21.6.2026 den 15.24):

Jeg har ikke fått med meg innleggene som admin har slettet. MM sa at hun opplevde en ubehagelig situasjon. Det er forskjell på ubehagelig og skremmende. Det er ikke slik at kongelige skal være nødt til å gå i detalj på alt som er privat. Hun fortalte det til Håkon. Vi andre behøver ikke å vite detaljene i dette. Det holder å vite at situasjonen var ubehagelig for henne. Hun fikk mistanke om at han var en dårlig fyr. Opplevelsene hun hadde var ikke av en slik karakter at det hadde interesse for etterforskerne i følge Håkon. Var ikke gang nødvendig å tilkalle vaktene. 

Hun prøvde å kutte kontakten etter dette, men så ble hun manipulert til å fortsette litt til pga av en felles venn som hun opplevde at Epstein var omsorgsfull mot. Dessuten visste hun jo helt sikkert at både Jagland, Brende og Jul Larsen hadde kontakt med han. Når sånne folk har kontakt, så tenker jeg at det ikke er så unaturlig at man kan bli litt i tvil om om egen vurderingsevne.

Men hun kuttet kontakten mange år før både Jagland, Brende og Jul Larsen. Som Kong Harald sa : Hun skal ha litt cred for det. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/mette-marit-sa-utpressing-fra-epstein-nrk-klippet-ut-svaret/s/5-95-2942293

Jeg kan ikke akkurat si at jeg deler dine tillitsfulle betraktninger rundt kongehuset og Mette-Marit. Det er blitt tydelig for veldig mange hvordan de har ført folk bak lyset gjennom mange år. Både tilbake i 2019, da både slottet, kronprinsen og Mette-Marit dekket over og underslo omfanget av kontakten med Epstein - og oppga feil tidspunkt for når kontakten ble avsluttet - og i intervjuet med NRK der hun påstår å ikke huske hva hun googlet fram om Epstein. Her blir hun spurt om hvorfor hun ikke var ærlig om kontakten, og svarer "Hå - det er lett å være etterpåklok".  (Typisk henne å omgå spørsmålet og komme med floskler.) Det er absurd. Det hadde vært mer korrekt om hun svarte "Hå - det er lett å være løgner". I det siste har Aftenposten skrevet om nyoppdagede USA-turer i 2014, men hva hensikten var og hvem hun traff, vil slottet sin vane tro ikke svare på. Det er  atså ingen grunn til uten videre å stole på sannhetsgehalten i det disse folkene kommer med, tvert om.

I artikkelen over fremgår det at Mette Marit sa at hun var vitne til hvordan Epstein drev med utpressing av andre, og at uttalelsen ble klippet ut av intervjuet med NRK. Utpressing er en straffbar handling som kan straffes med fengsel i inntil seks år i Norge, vel enda strengere i USA. Det er derfor ingen spekulasjon å si at Mette-Marit etter all sannsynlighet sitter på informasjon som amerikanske etterforskere kunne hatt interesse av.

 

Anonymkode: bc6c4...f4d

Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/mette-marit-sa-utpressing-fra-epstein-nrk-klippet-ut-svaret/s/5-95-2942293

Jeg kan ikke akkurat si at jeg deler dine tillitsfulle betraktninger rundt kongehuset og Mette-Marit. Det er blitt tydelig for veldig mange hvordan de har ført folk bak lyset gjennom mange år. Både tilbake i 2019, da både slottet, kronprinsen og Mette-Marit dekket over og underslo omfanget av kontakten med Epstein - og oppga feil tidspunkt for når kontakten ble avsluttet - og i intervjuet med NRK der hun påstår å ikke huske hva hun googlet fram om Epstein. Her blir hun spurt om hvorfor hun ikke var ærlig om kontakten, og svarer "Hå - det er lett å være etterpåklok".  (Typisk henne å omgå spørsmålet og komme med floskler.) Det er absurd. Det hadde vært mer korrekt om hun svarte "Hå - det er lett å være løgner". I det siste har Aftenposten skrevet om nyoppdagede USA-turer i 2014, men hva hensikten var og hvem hun traff, vil slottet sin vane tro ikke svare på. Det er  atså ingen grunn til uten videre å stole på sannhetsgehalten i det disse folkene kommer med, tvert om.

I artikkelen over fremgår det at Mette Marit sa at hun var vitne til hvordan Epstein drev med utpressing av andre, og at uttalelsen ble klippet ut av intervjuet med NRK. Utpressing er en straffbar handling som kan straffes med fengsel i inntil seks år i Norge, vel enda strengere i USA. Det er derfor ingen spekulasjon å si at Mette-Marit etter all sannsynlighet sitter på informasjon som amerikanske etterforskere kunne hatt interesse av.

 

Anonymkode: bc6c4...f4d

Her kan du lese om ei med samme sykdom. Les også hva hun skriver om hukommelse https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/9ppmOr/la-doedssyke-mennesker-vaere-i-fred

MM sa hun avsluttet kontakten i 2013. Så var det i steden et halvt år inn i 2014. At dette var en bevisst løgn, tror jeg ikke.

Når det gjelder den googlinga kan vi ikke vite om hun lyver eller ikke. Det vi vet et at hun sier hun skulle ønske hun husket hva de hadde pratet om før dette utsagnet. Vi vet også at hun hadde engasjert kongehuset til å prøve finne frem til mailkommunikasjonen. 

Så vet vi også Epstein på dette tidspunktet hadde gjort alt for å fjerne googleinformasjon om seg. 

Når vi ikke kan være sikre på at hun lyver, så får vi la tvilen komme " tiltalte" til gode . På tide å  legge det bak seg og heller se på hva slags jobb hva hun gjort etter 2014. Den får hun mye ros for. 

Jeg ønsker MM god bedring og jeg har stor tro på at Håkon og MM sammen vil gjøre en god jobb for Norge, hvis helsa til MM tillater det. 

 

AnonymBruker
Skrevet

Leser om ei kvinne med samme diagnose som MM, hun har stått i lang tid i kø for nye lunger.

Anonymkode: d31bd...e1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Leser om ei kvinne med samme diagnose som MM, hun har stått i lang tid i kø for nye lunger.

Anonymkode: d31bd...e1a

Og dette skriver du for å insinuere at Mette Marit gikk foran henne i køen eller? For du vet at man faktisk må få lunger som passer?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leser om ei kvinne med samme diagnose som MM, hun har stått i lang tid i kø for nye lunger.

Anonymkode: d31bd...e1a

Lungene må passe... 

Tenk bare blodtype, det er sikkert bare en av mange ting som må stemme overens, sett at MM har blodtype AB, da kan hun motta lunger fra alle blodtyper (hvis de andre faktorene stemmer), mens jeg som har blodtype 0 minus, må vente til det dukker opp friske lunger som også har 0 minus. Det sier seg selv at sjansen for at hun får lunger raskere enn meg er stor, selvom vi ble satt på listen samtidig. 

Anonymkode: a37ae...d25

AnonymBruker
Skrevet
21 minutes ago, Lady HM said:

Og dette skriver du for å insinuere at Mette Marit gikk foran henne i køen eller? For du vet at man faktisk må få lunger som passer?

Det gikk mystisk fort da.

Anonymkode: 613c3...ac2

AnonymBruker
Skrevet
Nicklusheletida skrev (44 minutter siden):

Her kan du lese om ei med samme sykdom. Les også hva hun skriver om hukommelse https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/9ppmOr/la-doedssyke-mennesker-vaere-i-fred

MM sa hun avsluttet kontakten i 2013. Så var det i steden et halvt år inn i 2014. At dette var en bevisst løgn, tror jeg ikke.

Når det gjelder den googlinga kan vi ikke vite om hun lyver eller ikke. Det vi vet et at hun sier hun skulle ønske hun husket hva de hadde pratet om før dette utsagnet. Vi vet også at hun hadde engasjert kongehuset til å prøve finne frem til mailkommunikasjonen. 

Så vet vi også Epstein på dette tidspunktet hadde gjort alt for å fjerne googleinformasjon om seg. 

Når vi ikke kan være sikre på at hun lyver, så får vi la tvilen komme " tiltalte" til gode . På tide å  legge det bak seg og heller se på hva slags jobb hva hun gjort etter 2014. Den får hun mye ros for. 

Jeg ønsker MM god bedring og jeg har stor tro på at Håkon og MM sammen vil gjøre en god jobb for Norge, hvis helsa til MM tillater det. 

 

Hun er jo ikke tiltalt, og kommer heller aldri til å bli det. Immunitet. Da er det jo ikke grunn til å la tvilen komme henne til gode. Det er på tide at de kongelige møter noen konsekvenser...

Anonymkode: bc6c4...f4d

AnonymBruker
Skrevet
12 minutes ago, AnonymBruker said:

Hun er jo ikke tiltalt, og kommer heller aldri til å bli det. Immunitet. Da er det jo ikke grunn til å la tvilen komme henne til gode. Det er på tide at de kongelige møter noen konsekvenser...

Anonymkode: bc6c4...f4d

Det er på høy tid kongehuset legges ned.

Anonymkode: 613c3...ac2

Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hun er jo ikke tiltalt, og kommer heller aldri til å bli det. Immunitet. Da er det jo ikke grunn til å la tvilen komme henne til gode. Det er på tide at de kongelige møter noen konsekvenser...

Anonymkode: bc6c4...f4d

Jeg skrev " tiltalt" i anførselstegn.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2026 den 0.23):

 

Anonymkode: bc6c4...f4d

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/unn-fikk-ekstraordinaer-bistand-fra-et-jagerfly-fra-forsvaret-1.12912105

Det er enkelte i tråden som mener det er vanlig at jagerfly benyttes til organtransport, uten å oppgi kilde. Her er kilde, for i artikkelen over går det fram at slike livreddende oppdrag er ekstraordinære: et F-16-fly måtte i 2016 bistå UNN under et livreddende oppdrag, da en pasient trengte livsnødvendig utstyr fra Tromsø. Skvadronsjef Kleppe sier, sitat: "Jeg har vært i Luftforsvaret i 20 år, men dette er første gang jeg har vært med på at F-16-fly har bidratt på denne måten."

Anonymkode: bc6c4...f4d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...