Gå til innhold

Kom inn på lærerstudiet uten mattekrav - flertallet strøk i matematikk


Anbefalte innlegg

Skrevet
Grendel skrev (12 timer siden):

Det ville vært veldig enkelt å hovere over studentene, men jeg skal la være🙂

Det er linker til eksamensoppgavene i artikkelen. Jeg legger ved en oppgave.

En mattelærer bør klare det, men jeg tenker at for en person som ikke liker matte så er det ganske krevende. Som dere ser handler ikke spørsmålene om å løse matte-oppgaver.

"En elev forklarer det algebraiske uttrykket 2𝑎 + 8𝑏 slik: «Jeg tenker at variabelen 𝑎 står for appelsiner og variabelen 𝑏 står for bananer. Da betyr uttrykket at jeg har 2 appelsiner og 8 bananer.»

a) Forklar hva som er feil med elevens utsagn. Lag en kontekst med korrekt bruk av variablene 𝑎 og 𝑏, der du angir hva variablene står for. Konteksten skal passe til uttrykket 

2𝑎 + 8𝑏.

Elever jobber med likningen 2𝑎 + 8𝑏 = 20, der 𝑎 og 𝑏 er positive heltall, det vil si 1, 2, … . 

En elev sier: «Likningen kan ikke løses». 

b) Har eleven rett? Begrunn."

Jeg vil anta at mange av studentene klarer å løse oppgave b, men at a blir vanskeligere siden det krever en annen type forståelse enn det å regne ut svaret. Min gjetning er at matteeksamen blir vanskelig for de som er svake i matte ved oppstart, fordi de både skal lære seg å løse matteoppgavene OG ha en mer abstrakt forståelse av faget. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

4 røde kasser vel.

Anonymkode: 5aeef...df4

Ja, så klart. Nytt forsøk;

Du vet at 2 blå kasser og 8 røde kasser veier 20kg til sammen.

Da vet du også at 1 blå kasse og 4 røde kasser må veie 10kg til sammen.

Endret av Grendel
Skrevet (endret)
frosken skrev (45 minutter siden):

Jeg vil anta at mange av studentene klarer å løse oppgave b, men at a blir vanskeligere siden det krever en annen type forståelse enn det å regne ut svaret. Min gjetning er at matteeksamen blir vanskelig for de som er svake i matte ved oppstart, fordi de både skal lære seg å løse matteoppgavene OG ha en mer abstrakt forståelse av faget. 

Akkurat det jeg mener også. Det er en type spørsmål som vipper de mange av pinnen selv om de ikke har problemer med å finne en løsning på selve regnestykkene. Jeg tror ikke det er viktig for å undervise i andre fag.

Jeg er allikevel litt skeptisk til at de fjernet kravet om 4 i p-matte.P-matte (praktisk matematikk) på vgs er enkel. Her er en oppgave fra eksamen i p-matte 2 2026:

"Ein bonde leverer 5200 egg til eit pakkeri. 20 % av egga er brune. 

Kor mange egg er brune?"

Jeg blir skeptisk til om man kan forstå for eksempel samfunnsfag hvis man ikke forstår hva begrepet "prosent" betyr.

Endret av Grendel

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...