AnonymBruker Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Henholdsvis 73,7 prosent og 75,9 prosent av studenter som kom inn på grunnskolelærerstudiet med dispensasjon fra opptakskravene strøk på nasjonal deleksamen i matematikk — Resultatene gir oss mer kunnskap om sammenhengen mellom forkunnskaper og hvordan studentene lykkes tidlig i grunnskolelærerutdanningen. Når opptakskravene er endret, blir nasjonal eksamen et desto viktigere verktøy for å følge med på kvaliteten og sikre et felles nivå, sies det. Er matematikken på grunnskolelærerstudiet så krevende? Noen som vet. Bare lurer https://www.khrono.no/kom-inn-uten-mattekrav-na-strok-tre-av-fire-pa-eksamen/1068610 Anonymkode: 5aeef...df4 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Ja, den er krevende. De som velger lærerstidiet har Som oftest ikke gått realfagsveien på vgs så da blir det utfordrende på lærerskolen. Anonymkode: 53ef3...3a5 0 Siter
nachnoo Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni De vil være helt uegnet til å undervise i matematikk. 0 Siter
Grendel Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni (endret) Det ville vært veldig enkelt å hovere over studentene, men jeg skal la være🙂 Det er linker til eksamensoppgavene i artikkelen. Jeg legger ved en oppgave. En mattelærer bør klare det, men jeg tenker at for en person som ikke liker matte så er det ganske krevende. Som dere ser handler ikke spørsmålene om å løse matte-oppgaver. "En elev forklarer det algebraiske uttrykket 2𝑎 + 8𝑏 slik: «Jeg tenker at variabelen 𝑎 står for appelsiner og variabelen 𝑏 står for bananer. Da betyr uttrykket at jeg har 2 appelsiner og 8 bananer.» a) Forklar hva som er feil med elevens utsagn. Lag en kontekst med korrekt bruk av variablene 𝑎 og 𝑏, der du angir hva variablene står for. Konteksten skal passe til uttrykket 2𝑎 + 8𝑏. Elever jobber med likningen 2𝑎 + 8𝑏 = 20, der 𝑎 og 𝑏 er positive heltall, det vil si 1, 2, … . En elev sier: «Likningen kan ikke løses». b) Har eleven rett? Begrunn." Endret 24. juni av Grendel 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Grendel skrev (44 minutter siden): Det ville vært veldig enkelt å hovere over studentene, men jeg skal la være🙂 Det er linker til eksamensoppgavene i artikkelen. Jeg legger ved en oppgave. En mattelærer bør klare det, men jeg tenker at for en person som ikke liker matte så er det ganske krevende. Som dere ser handler ikke spørsmålene om å løse matte-oppgaver. "En elev forklarer det algebraiske uttrykket 2𝑎 + 8𝑏 slik: «Jeg tenker at variabelen 𝑎 står for appelsiner og variabelen 𝑏 står for bananer. Da betyr uttrykket at jeg har 2 appelsiner og 8 bananer.» a) Forklar hva som er feil med elevens utsagn. Lag en kontekst med korrekt bruk av variablene 𝑎 og 𝑏, der du angir hva variablene står for. Konteksten skal passe til uttrykket 2𝑎 + 8𝑏. Elever jobber med likningen 2𝑎 + 8𝑏 = 20, der 𝑎 og 𝑏 er positive heltall, det vil si 1, 2, … . En elev sier: «Likningen kan ikke løses». b) Har eleven rett? Begrunn." Oppgave B: Eleven har rett. Begrunnelsen er at 20 er det maksimale tallet ligningen kan gå opp i, eller ende i, som svar. Skal a og b være positive heltall ville summen blitt høyere enn 20. Anonymkode: 1a566...7df 0 Siter
Grendel Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oppgave B: Eleven har rett. Begrunnelsen er at 20 er det maksimale tallet ligningen kan gå opp i, eller ende i, som svar. Skal a og b være positive heltall ville summen blitt høyere enn 20. Anonymkode: 1a566...7df Prøv igjen 🙂 Ligningen har to løsninger med heltall større enn 0. 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Grendel skrev (33 minutter siden): Prøv igjen 🙂 Ligningen har to løsninger med heltall større enn 0. a=6 og b=1 (2×6 + 8x1). Hva er den andre løsningen? At både a og b er 2? b kan ikke være større enn 2 og hvis b er 2 må også a være 2. 2x2 + 8×2 = 4 + 16 = 20. 0 Siter
Grendel Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Lillemus skrev (15 minutter siden): a=6 og b=1 (2×6 + 8x1). Hva er den andre løsningen? At både a og b er 2? b kan ikke være større enn 2 og hvis b er 2 må også a være 2. 2x2 + 8×2 = 4 + 16 = 20. a = b = 2 er en løsning. 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Grendel skrev (1 time siden): a = b = 2 er en løsning. Altså at begge er 2, men det er vel ikke en ordentlig ligning? a og b skal vel ikke være like? Da kunne man like gjerne sagt 2a + 8a = 20. 0 Siter
Kayia Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Oppgave B: Eleven har rett. Begrunnelsen er at 20 er det maksimale tallet ligningen kan gå opp i, eller ende i, som svar. Skal a og b være positive heltall ville summen blitt høyere enn 20. Anonymkode: 1a566...7df Feil 0 Siter
Kayia Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Lillemus skrev (2 timer siden): a=6 og b=1 (2×6 + 8x1). Hva er den andre løsningen? At både a og b er 2? b kan ikke være større enn 2 og hvis b er 2 må også a være 2. 2x2 + 8×2 = 4 + 16 = 20. Nei. Tips: du må løse opp (forenkle) ligningen. @Grendel, jeg syns det var to gode oppgaver, men mener nok at lærerstudenter burde greie disse.... 1 Siter
Grendel Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Lillemus skrev (9 minutter siden): Altså at begge er 2, men det er vel ikke en ordentlig ligning? a og b skal vel ikke være like? Da kunne man like gjerne sagt 2a + 8a = 20. Så lenge begge sider av likhetstegnet har samme verdi så er det en løsning. 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Kayia skrev (52 minutter siden): Nei. Tips: du må løse opp (forenkle) ligningen. @Grendel, jeg syns det var to gode oppgaver, men mener nok at lærerstudenter burde greie disse.... Må og må... Om den forenkles til a+4b=10, så står man jo med et helt annet svar. Svaret skulle jo bli 20. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni En kan ikke undervise i matematikk uten 30 studiepoeng. Det vil si at de fleste lærere ikke kan undervise matematikk. Jeg var tilhenger av mattekravet da vi alle ble utdannet til å undervise i alle fag. Men nå som man bare kvalifiseres til enkelte fag så er mattekravet bare i veien. Jeg gidder ikke engang prøve på oppgaven over. Jeg klarte den da jeg gikk på lærerskolen. Men jeg har aldri undervist i matte så det er glemt. Jeg er en sabla god lærer likevel. Anonymkode: 53ef3...3a5 1 Siter
laban Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni (endret) Lillemus skrev (1 time siden): Om den forenkles til a+4b=10, så står man jo med et helt annet svar. Svaret skulle jo bli 20. Det er ikke sånn (altså med et "svar") en ligning fungerer. Poenget er å finne a og b. Med såpass små tall går det an å prøve seg fram, men ofte er uttrykkene mye mer kompliserte enn her. Da er metoden å gjøre regneoperasjoner på begge sider av likhetstegnet, det er selvsagt "lov" så lenge det er nøyaktig det samme som foretas på begge sider. I dette tilfellet deles begge sider på 2 (del hvert ledd eller ved å sette 2 utenfor parentesen): 2(a + 4b) = 20 (= 2 x 10) Deler vi med 2 på begge sider, får vi a + 4b = 10. Siden faktoren foran b er 4, er det begrenset hvor høy b kan være, siden høyre side er 10. b er nødt til å være 1 eller 2. Da er a henholdsvis 6 og 2. Siden a og b skal være positive heltall, er ikke a = 10 og b = 0 en løsning. Men det er betingelser for akkurat denne ligningen. Endret 24. juni av laban 1 Siter
Grendel Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Lillemus skrev (1 time siden): Må og må... Om den forenkles til a+4b=10, så står man jo med et helt annet svar. Svaret skulle jo bli 20. Du kan tenke på oppgaven sånn: Du vet at 2 blå kasser og 8 røde kasser veier 20kg til sammen. Da vet du også at 1 blå kasse og 8 røde kasser må veie 10kg til sammen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni 33 minutes ago, Grendel said: Du kan tenke på oppgaven sånn: Du vet at 2 blå kasser og 8 røde kasser veier 20kg til sammen. Da vet du også at 1 blå kasse og 8 røde kasser må veie 10kg til sammen. 4 røde kasser vel. Anonymkode: 5aeef...df4 1 Siter
Kayia Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Lillemus skrev (1 time siden): Må og må... Om den forenkles til a+4b=10, så står man jo med et helt annet svar. Svaret skulle jo bli 20. Laban hadde et godt svar her En tredje variant er at både a og b er 2, enda så kokko det kan høres ut Og dette er bakgrunnen for at jeg syns at det var en artig oppgave. Argumentene (logikken) er viktigst, ikke tallene Hilsen nattnerd. 0 Siter
Kayia Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): En kan ikke undervise i matematikk uten 30 studiepoeng. Det vil si at de fleste lærere ikke kan undervise matematikk. Jeg var tilhenger av mattekravet da vi alle ble utdannet til å undervise i alle fag. Men nå som man bare kvalifiseres til enkelte fag så er mattekravet bare i veien. Jeg gidder ikke engang prøve på oppgaven over. Jeg klarte den da jeg gikk på lærerskolen. Men jeg har aldri undervist i matte så det er glemt. Jeg er en sabla god lærer likevel. Anonymkode: 53ef3...3a5 Pedagogikk er ikke så rent lite viktig for en lærer det heller, i tillegg til fagkompetanse i det spesifikke faget selvfølgelig... 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Grendel skrev (7 timer siden): Du kan tenke på oppgaven sånn: Du vet at 2 blå kasser og 8 røde kasser veier 20kg til sammen. Da vet du også at 1 blå kasse og 8 røde kasser må veie 10kg til sammen. 😂 Nå er du verre en meg! Da må jo 1 blå kasse veie 10 kg og da går i alle fall ikke ligningen opp. 😉 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.