Gå til innhold

Kom inn på lærerstudiet uten mattekrav - flertallet strøk i matematikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Henholdsvis 73,7 prosent og 75,9 prosent av studenter som kom inn på grunnskolelærerstudiet med dispensasjon fra opptakskravene strøk på nasjonal deleksamen i matematikk

— Resultatene gir oss mer kunnskap om sammenhengen mellom forkunnskaper og hvordan studentene lykkes tidlig i grunnskolelærerutdanningen. Når opptakskravene er endret, blir nasjonal eksamen et desto viktigere verktøy for å følge med på kvaliteten og sikre et felles nivå, sies det.

Er matematikken på grunnskolelærerstudiet så krevende? Noen som vet. Bare lurer

https://www.khrono.no/kom-inn-uten-mattekrav-na-strok-tre-av-fire-pa-eksamen/1068610

Anonymkode: 5aeef...df4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, den er krevende. De som velger lærerstidiet har Som oftest ikke gått realfagsveien på vgs så da blir det utfordrende på lærerskolen.

Anonymkode: 53ef3...3a5

Skrevet

De vil være helt uegnet til å undervise i matematikk.

Skrevet (endret)

Det ville vært veldig enkelt å hovere over studentene, men jeg skal la være🙂

Det er linker til eksamensoppgavene i artikkelen. Jeg legger ved en oppgave.

En mattelærer bør klare det, men jeg tenker at for en person som ikke liker matte så er det ganske krevende. Som dere ser handler ikke spørsmålene om å løse matte-oppgaver.

"En elev forklarer det algebraiske uttrykket 2𝑎 + 8𝑏 slik: «Jeg tenker at variabelen 𝑎 står for appelsiner og variabelen 𝑏 står for bananer. Da betyr uttrykket at jeg har 2 appelsiner og 8 bananer.»

a) Forklar hva som er feil med elevens utsagn. Lag en kontekst med korrekt bruk av variablene 𝑎 og 𝑏, der du angir hva variablene står for. Konteksten skal passe til uttrykket 

2𝑎 + 8𝑏.

Elever jobber med likningen 2𝑎 + 8𝑏 = 20, der 𝑎 og 𝑏 er positive heltall, det vil si 1, 2, … . 

En elev sier: «Likningen kan ikke løses». 

b) Har eleven rett? Begrunn."

Endret av Grendel
AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (44 minutter siden):

Det ville vært veldig enkelt å hovere over studentene, men jeg skal la være🙂

Det er linker til eksamensoppgavene i artikkelen. Jeg legger ved en oppgave.

En mattelærer bør klare det, men jeg tenker at for en person som ikke liker matte så er det ganske krevende. Som dere ser handler ikke spørsmålene om å løse matte-oppgaver.

"En elev forklarer det algebraiske uttrykket 2𝑎 + 8𝑏 slik: «Jeg tenker at variabelen 𝑎 står for appelsiner og variabelen 𝑏 står for bananer. Da betyr uttrykket at jeg har 2 appelsiner og 8 bananer.»

a) Forklar hva som er feil med elevens utsagn. Lag en kontekst med korrekt bruk av variablene 𝑎 og 𝑏, der du angir hva variablene står for. Konteksten skal passe til uttrykket 

2𝑎 + 8𝑏.

Elever jobber med likningen 2𝑎 + 8𝑏 = 20, der 𝑎 og 𝑏 er positive heltall, det vil si 1, 2, … . 

En elev sier: «Likningen kan ikke løses». 

b) Har eleven rett? Begrunn."

Oppgave B: Eleven har rett. Begrunnelsen er at 20 er det maksimale tallet ligningen kan gå opp i, eller ende i, som svar. Skal a og b være positive heltall ville summen blitt høyere enn 20. 

Anonymkode: 1a566...7df

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oppgave B: Eleven har rett. Begrunnelsen er at 20 er det maksimale tallet ligningen kan gå opp i, eller ende i, som svar. Skal a og b være positive heltall ville summen blitt høyere enn 20. 

Prøv igjen 🙂 Ligningen har to løsninger med heltall større enn 0. 

Lillemus
Skrevet
Grendel skrev (33 minutter siden):

Prøv igjen 🙂 Ligningen har to løsninger med heltall større enn 0. 

a=6 og b=1 (2×6 + 8x1). Hva er den andre løsningen? At både a og b er 2? b kan ikke være større enn 2 og hvis b er 2 må også a være 2. 2x2 + 8×2 = 4 + 16 = 20.

Skrevet
Lillemus skrev (15 minutter siden):

a=6 og b=1 (2×6 + 8x1). Hva er den andre løsningen? At både a og b er 2? b kan ikke være større enn 2 og hvis b er 2 må også a være 2. 2x2 + 8×2 = 4 + 16 = 20.

a = b = 2 er en løsning.

Lillemus
Skrevet
Grendel skrev (1 time siden):

a = b = 2 er en løsning.

Altså at begge er 2, men det er vel ikke en ordentlig ligning? a og b skal vel ikke være like? Da kunne man like gjerne sagt 2a + 8a = 20.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Feil :)

Skrevet
Lillemus skrev (2 timer siden):

Nei. Tips: du må løse opp (forenkle) ligningen.

@Grendel, jeg syns det var to gode oppgaver, men mener nok at lærerstudenter burde greie disse....

Skrevet
Lillemus skrev (9 minutter siden):

Altså at begge er 2, men det er vel ikke en ordentlig ligning? a og b skal vel ikke være like? Da kunne man like gjerne sagt 2a + 8a = 20.

Så lenge begge sider av likhetstegnet har samme verdi så er det en løsning.

Lillemus
Skrevet
Kayia skrev (52 minutter siden):

Nei. Tips: du må løse opp (forenkle) ligningen.

@Grendel, jeg syns det var to gode oppgaver, men mener nok at lærerstudenter burde greie disse....

Må og må... Om den forenkles til a+4b=10, så står man jo med et helt annet svar. Svaret skulle jo bli 20. :D 

AnonymBruker
Skrevet

En kan ikke undervise i matematikk uten 30 studiepoeng. Det vil si at de fleste lærere ikke kan undervise matematikk. Jeg var tilhenger av mattekravet da vi alle ble utdannet til å undervise i alle fag. Men nå som man bare kvalifiseres til enkelte fag så er mattekravet bare i veien.

Jeg gidder ikke engang prøve på oppgaven over. Jeg klarte den da jeg gikk på lærerskolen. Men jeg har aldri undervist i matte så det er glemt. Jeg er en sabla god lærer likevel.

Skrevet (endret)
Lillemus skrev (1 time siden):

Om den forenkles til a+4b=10, så står man jo med et helt annet svar. Svaret skulle jo bli 20.

Det er ikke sånn (altså med et "svar") en ligning fungerer. Poenget er å finne a og b. Med såpass små tall går det an å prøve seg fram, men ofte er uttrykkene mye mer kompliserte enn her. Da er metoden å gjøre regneoperasjoner på begge sider av likhetstegnet, det er selvsagt "lov" så lenge det er nøyaktig det samme som foretas på begge sider. I dette tilfellet deles begge sider på 2 (del hvert ledd eller ved å sette 2 utenfor parentesen): 

2(a + 4b) = 20  (= 2 x 10)   Deler vi med 2 på begge sider, får vi a + 4b = 10.
Siden faktoren foran b er 4, er det begrenset hvor høy b kan være, siden høyre side er 10. b er nødt til å være 1 eller 2. Da er a henholdsvis 6 og 2.

Siden a og b skal være positive heltall, er ikke a = 10 og b = 0 en løsning. Men det er betingelser for akkurat denne ligningen. 

Endret av laban
Skrevet

Må og må... Om den forenkles til a+4b=10, så står man jo med et helt annet svar. Svaret skulle jo bli 20. :D 

Du kan tenke på oppgaven sånn:

Du vet at 2 blå kasser og 8 røde kasser veier 20kg til sammen.

Da vet du også at 1 blå kasse og 8 røde kasser må veie 10kg til sammen.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutes ago, Grendel said:

4 røde kasser vel.

Anonymkode: 5aeef...df4

Skrevet

Laban hadde et godt svar her :)

En tredje variant er at både a og b er 2, enda så kokko det kan høres ut :D Og dette er bakgrunnen for at jeg syns at det var en artig oppgave. Argumentene (logikken) er viktigst, ikke tallene ;) 

Hilsen nattnerd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En kan ikke undervise i matematikk uten 30 studiepoeng. Det vil si at de fleste lærere ikke kan undervise matematikk. Jeg var tilhenger av mattekravet da vi alle ble utdannet til å undervise i alle fag. Men nå som man bare kvalifiseres til enkelte fag så er mattekravet bare i veien.

Jeg gidder ikke engang prøve på oppgaven over. Jeg klarte den da jeg gikk på lærerskolen. Men jeg har aldri undervist i matte så det er glemt. Jeg er en sabla god lærer likevel.

Pedagogikk er ikke så rent lite viktig for en lærer det heller, i tillegg til fagkompetanse i det spesifikke faget selvfølgelig... :) 

Lillemus
Skrevet
Grendel skrev (7 timer siden):

😂 Nå er du verre en meg! Da må jo 1 blå kasse veie 10 kg og da går i alle fall ikke ligningen opp. 😉

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...