Gå til innhold

Kan man gjøre seg selv frisk fra depresjon ved (å nesten) kun utelukkende gi til andre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og fokusere på nestekjærlighet? Jeg har veldig mye kjærlighet å gå, men ikke til meg selv. 

Anonymkode: fbffb...c8a

Videoannonse
Annonse
Drømmeautomat
Skrevet

Tviler. Du bør begynne med forholdet til deg selv.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

NEI!!!

Huff. Jeg er nok en av de som aldri kommer til å få det til, for vi må være mange.

Anonymos
Skrevet

Sagt på en annen måte: Blir man frisk fra egen sykdom ved å bruke nesten alle krefter på å bedre forhold utenfor seg selv og sykdommen sin? 

Skrevet
Anonymos skrev (56 minutter siden):

Sagt på en annen måte: Blir man frisk fra egen sykdom ved å bruke nesten alle krefter på å bedre forhold utenfor seg selv og sykdommen sin? 

Nei, selvfølgelig blir man ikke det. Men aktiviteter er så godt som alltid viktige redskap i kampen mot depresjon. All denne nestekjærligheten en ønsker å overøse andre med kan man kanskje roe ned litt på og heller finne ut av hvordan man kan ta vare på seg selv. Finn deg heller noe praktisk å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (1 time siden):

Nei, selvfølgelig blir man ikke det. Men aktiviteter er så godt som alltid viktige redskap i kampen mot depresjon. All denne nestekjærligheten en ønsker å overøse andre med kan man kanskje roe ned litt på og heller finne ut av hvordan man kan ta vare på seg selv. Finn deg heller noe praktisk å gjøre.

Jeg jobber i oppvekst og utdanning. Får gitt mye omsorg der. Ts

Skrevet

Nei. Men jeg tror at med kjærlighet til seg selv kan man komme et stykke

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (11 timer siden):

NEI!!!

Men det er et fint mål i livet? Å leve for å gi til andre? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men det er et fint mål i livet? Å leve for å gi til andre? 

Ja, men de har ingenting med det å bli frisk fra depresjon å gjøre.

Om du har reist med fly, husker du sikkert dette om oksygenmasker: Ta på din egen maske før du hjelper andre.

Skal du kunne bidra med noe vesentlig for andre, må du selv komme deg ut av depresjonen.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Ja, men de har ingenting med det å bli frisk fra depresjon å gjøre.

Om du har reist med fly, husker du sikkert dette om oksygenmasker: Ta på din egen maske før du hjelper andre.

Skal du kunne bidra med noe vesentlig for andre, må du selv komme deg ut av depresjonen.

Jeg er litt med på det du sier. Jeg strever veldig og har mye psykisk smerte. Allikevel tar jeg meg kraftig i skinnet og møter på jobb hver eneste dag (deltid). Blod, svette og tårer. Kollegaene hadde blitt super-overrasket om de hadde visst hvordan jeg har det (de vet om tidligere innleggelser, men tror jeg er frisk nå). Poenget mitt er at man kanskje gjennom å gi til andre kan hjelpe seg selv mer enn man trodde. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei nei nei. En blir ikke frisk av å ikke sette grenser for seg selv og ikke si nei til andre. En kan ikke utslette seg selv for å please andre. 

Anonymkode: 05848...a04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei nei nei. En blir ikke frisk av å ikke sette grenser for seg selv og ikke si nei til andre. En kan ikke utslette seg selv for å please andre. 

Anonymkode: 05848...a04

Jeg tenkte at om man krymper egoet sitt (selvfokus). Så vokser man som person? At jeg er satt til denne jorden for å tjene andre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte at om man krymper egoet sitt (selvfokus). Så vokser man som person? At jeg er satt til denne jorden for å tjene andre.

Det tror jeg ikke. Man må elske seg selv. Men jeg tror det kan være nyttig, når man er klar for det, å sette seg ned jevnlig og tenke over hvem i verden man virkelig dypest ønsker vel. Fra de der ute i den store verden, til de nærmeste. 

Anonymkode: 10b93...ff9

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Allikevel tar jeg meg kraftig i skinnet og møter på jobb hver eneste dag (deltid). Blod, svette og tårer.

Hvis dette er ditt forhold til jobben, så tenker jeg at du vil bli bedre av depresjon om du presser deg litt mindre, lider litt mindre, og tar mer vare på deg selv. Det vil også komme de rundt deg til gode, selv om det kanskje er vanskelig å se det selv nå.

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (8 minutter siden):

Hvis dette er ditt forhold til jobben, så tenker jeg at du vil bli bedre av depresjon om du presser deg litt mindre, lider litt mindre, og tar mer vare på deg selv. Det vil også komme de rundt deg til gode, selv om det kanskje er vanskelig å se det selv nå.

Det eneste som gir meg verdi er å gjøre noe for andre.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvem har lært deg dette, og hvorfor?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Hvem har lært deg dette, og hvorfor?

Jeg har alltid hatt disse tankene om meg selv. Fra barndommen av.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det eneste som gir meg verdi er å gjøre noe for andre.

Det høres ut som om du er sykere enn du tror, og ved å handle på dette så mater du sykdommen.

Anonymkode: 96a5d...59a

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har alltid hatt disse tankene om meg selv. Fra barndommen av.

Alt vi lærer i barndommen må vi lære av noen eller noe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...