Gå til innhold

Da er det fredag

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Grendel skrev (På 28.6.2026 den 9.15):

Det er ikke fantastisk, men Drillos står igjen som legendarisk , og det er alltid Brasil-kampen som trekkes frem. 

Siden jeg egentlig ikke tror Norge kommer så langt, så tenker jeg en seier over Frankrike kunne vært verd et forsøk.

Hva står vi igjen med denne gangen hvis vi taper mot Elfenbenskysten? Da føler jeg vi står igjen som en flopp. Utklasset av Frankrike og rett ut i første runde. Det kan veldig godt skje.

Jeg er enig med deg i at vi trolig ikke kommer så langt, og at Norge godt kan komme til å tape mot Elfenbenskysten.

Det kan også tenkes at det totalt sett ville vært flere som husket "Norge slo Frankrike og vant gruppa" enn de som eventuelt ville husket "Norge vant gruppa, men røk ut mot Sverige (som vel da ville blitt motstander) i neste kamp" hvis dette hadde blitt resultatet dersom laget hadde vært toppet.  Det kommer litt an på f.eks. hvordan det hypotetiske tapet hadde kommet, tror jeg. Det kan gi mer sympati å tape på straffekonk enn pga. dårlig spill. Nå gjetter jeg litt, selvfølgelig.

Men på den annen side er jeg helt sikker på at "fotballfaglig" er det neste runde som gjelder. Blant de som lever av eller lever for fotball, er det langt viktigere å komme til 8-delsfinalen enn å yppe seg mot Frankrike. Dem imellom ville det blitt husket at "Norge brukte unødvendige krefter på å slå Frankrike, slik at X og Y var halvskadet da det virkelig gjaldt mot Sverige", hvis så hadde skjedd.

Jeg vil ikke vurdere hva som er mest "riktig", men jeg forstår den siden av Solbakkens avgjørelser.

Nicklusheletida skrev (17 timer siden):

Dette er jobben deres, de har tjent milliarder og så klarer de ikke flere kamper ? 

Jaja, på tirsdag får vi svar på om det var lurt eller dumt. Om de likevel taper på tirsdag, så hadde det i hvert fall sett bedre ut om de vant gruppespillet. 

Etterpåklokskap er svært utbredt i fotballkretser. Hadde Norges beste spilt mot Frankrike og vi deretter hadde tapt mot Sverige (som da ville blitt motstander, og som er hevnlystne etter "vennskapskampen" før VM), hadde svært mange ment noe annet enn det de gjør nå. 

Elfenbenskysten er visstnok raske og "fysiske". Jeg kan forstå at Solbakken ikke ville la Haaland og Ødegaard bli tatt hardt av franske spillere noen dager i forveien. De spiller i engelsk liga der det vanligvis ikke er over 30 varmegrader, og Ødegaard er så vidt restituert etter forrige skadeopphold. Håper Haaland er uthvilt og skrubbsulten i morgen kveld 

Endret av laban
Videoannonse
Annonse
Skrevet
laban skrev (6 minutter siden):

Det kan også tenkes at det totalt sett ville vært flere som husket "Norge slo Frankrike og vant gruppa" enn de som eventuelt ville husket "Norge vant gruppa, men røk ut mot Sverige (som vel da ville blitt motstander) i neste kamp" hvis dette hadde blitt resultatet dersom laget hadde vært toppet. 

Men det kunne også blitt "Norge slo Frankrike og ble gruppevinner, og knuste deretter Sverige" :D 

Men nå bare drømmetenker jeg også, man vet aldri. Et tap mot Sverige ville uansett vært den værste sorti man kan tenke seg, jf Egon Holstad glitrende kommentar publisert rett før VM startet.

For øvrig tror jeg vi kan ha god sjans til å slå Elfenbenskysten, men det er en annen sak :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...