Vendi Skrevet 26. juni Skrevet 26. juni Lurer på hvordan man kan vite om den kognitive svikten kommer av medisiner eller av sykdommen? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. juni Skrevet 26. juni Vendi skrev (5 minutter siden): Lurer på hvordan man kan vite om den kognitive svikten kommer av medisiner eller av sykdommen? Har det noe å si? Anonymkode: c0eb7...51d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. juni Skrevet 26. juni Da får du tenke tilbake på om du var kognitivt svikta før du begynte på medisinen også?du begynte vel ikke med medisinen med en gang du ble syk regner jeg med Anonymkode: 216b2...2ce 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. juni Skrevet 26. juni Tror man får kognitiv svikt av å bare gå hjemme på Nav og ikke bruke hjernen til noe. Anonymkode: 216b2...2ce 0 Siter
Musikk Skrevet 26. juni Skrevet 26. juni Du har nok ikke kognitiv svikt🙂medisiner, angst, søvnmangel, stress, dette kan gjøre hukommelsen merkelig. 0 Siter
Musikk Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Tror man får kognitiv svikt av å bare gå hjemme på Nav og ikke bruke hjernen til noe. Anonymkode: 216b2...2ce Ja, like dager over lang tid kan gjøre noe med hukommelsen våres. Endret 27. juni av Musikk 0 Siter
Musikk Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni Vendi skrev (2 timer siden): Lurer på hvordan man kan vite om den kognitive svikten kommer av medisiner eller av sykdommen? Begge deler kan utløse dette med hukommelsen dessverre. 0 Siter
Marye Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni jeg fungerte svært bra kognitivt den perioden jeg gikk på en liten dose zyprexa 0 Siter
Vendi Skrevet 27. juni Forfatter Skrevet 27. juni (endret) Jeg har sjekket litt med KI, og den sier at vanskene ikke nødvendigvis skyldes kognitiv svikt. Det kan godt bare være litt kognitive vansker (hva nå forskjellen er). Uansett er jo dette mest bare en subjektiv opplevelse, men ting kan tyde på at også venninna mi og mannen min merker det. Ungene også for den saks skyld. Symptomer: Jeg føler tankeprosesser går tregere, det tar lengre tid før jeg oppfatter poenget i ting som sies og skrives. Jeg har noen ganger problemer med å ordlegge meg ordentlig og å finne riktige ord. Konsentrasjonen er ikke alltid på topp.Kan lett falle ut av samtaler og må spørre: "Hva sa du nå?", og hvis jeg ser på TV eller leser får jeg ikke alt med meg. Har vel med konsentrasjonen å gjøre. Det føles som om jeg har et "lokk" over hjernen som pakker alt inn og liksom sløver ned. Det er det jeg kommer på i farta nå. Men kanskje er dette bare helt normalt også. Men mistenker det kommer av AP. Har akkurat hatt doseøkning. Nå er det mange år siden jeg var uten AP, men mener å huske jeg var mer skarp og "for meg" da. Endret 27. juni av Vendi 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tror man får kognitiv svikt av å bare gå hjemme på Nav og ikke bruke hjernen til noe. Anonymkode: 216b2...2ce Min kognitive svikt begynte når jeg sto i full jobb var stabil og tok AP daglig for søvn. Anonymkode: fc8a5...85e 0 Siter
nachnoo Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni Litt om kognitiv svikt. Kognitive funksjoner svekkes med alderen. Noen av funksjonene er på topp ved 30års alder, andre ved 60. Men deretter går det svakt nedover for alle. Når man er 90, er de kognitive funksjoner dårligere enn ved 40 selv om man ikke har noen demenssykdom. Alvorlige lidelser som psykoser og depresjoner svekker kognitive funksjoner mens men er syk. Alvorligere tilfeller kan også være hjernetoxksiske slik at man får en svekkelse også når man ikke har aktiv sykdom. Antipsykotika svekker kognitive funksjoner så lenge man bruker dem. Dog vil personer med psykoser ha bedre funksjon behandlet med AP enn de ville hatt uten. Ja, det er mulig å påvirke kognitive funksjoner for alle. Sunt kosthold, noe mosjon, nok søvn, å være sosial samt å bruke hjerne til noe som utfordrer den. 1 Siter
ISW Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni Jeg tror det er viktig å se dette i lys av en kurve jeg ikke akkurat nå husker navnet på, men som illustrerer at for optimal mental ytelse skal hjernen verken være overstimulert eller understimulert. Antipsykotika demper hjernen. Når jeg tar IQ-tester nå (med lav dose antipsykotikum) scorer jeg ca 125, mens jeg tidligere lå på 135-140. Sammenligningen er imidlertid ikke helt rettferdig, for ubehandlet tror jeg at jeg hadde hatt så mye angst at det (ref over) ville redusert mental yteevne. På samme måte tror jeg at ved en reell psykose, evt. ved misbruk av stimulerende medisin, så går det galt i den andre retningen. Da tror jeg nok at AP kan bidra til å balansere hjernefunksjonen og gjøre deg bedre. Jeg lever greit med å ha blitt litt "dummere" - har fortsatt nok hjernefunksjon til å yte i jobben min og fungere godt. 1 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli ISW skrev (På 28.6.2026 den 6.37): Jeg tror det er viktig å se dette i lys av en kurve jeg ikke akkurat nå husker navnet på, men som illustrerer at for optimal mental ytelse skal hjernen verken være overstimulert eller understimulert. Antipsykotika demper hjernen. Når jeg tar IQ-tester nå (med lav dose antipsykotikum) scorer jeg ca 125, mens jeg tidligere lå på 135-140. Sammenligningen er imidlertid ikke helt rettferdig, for ubehandlet tror jeg at jeg hadde hatt så mye angst at det (ref over) ville redusert mental yteevne. På samme måte tror jeg at ved en reell psykose, evt. ved misbruk av stimulerende medisin, så går det galt i den andre retningen. Da tror jeg nok at AP kan bidra til å balansere hjernefunksjonen og gjøre deg bedre. Jeg lever greit med å ha blitt litt "dummere" - har fortsatt nok hjernefunksjon til å yte i jobben min og fungere godt. Gjelder dette alle antipsykotiske medisiner? 0 Siter
nachnoo Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Den forsvunne diamanten skrev (52 minutter siden): Gjelder dette alle antipsykotiske medisiner? Mer og mindre. Mer med de AP som virker sterkest dempende. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Jeg er overbevist at AP gjorde meg sløv. Jeg var på 300 mg seroquel. Trappet ned og følte meg som en annen person( meg selv) når jeg ble kvitt de. Mens jeg var på de følte jeg meg som ( skyggen av meg selv). Jeg har skjønt at AP gjør meg veldig føyelig. Vet ikke om det er på grunn av kognitiv svikt. Altså jeg bare smiler og sier ja til alt, som er antagelig grunnen til at jeg ble så lenge i negative forhold, som var dårlige for meg (lite mulighet til å tenke kritisk). Derfor veldig negativt for meg å være føyelig. Men veldig positivt for terapeuten, fordi jeg var jo enig med alt... Jeg begynte flere år siden å gå til legen med det jeg mente var kognitiv svikt. Det ble ikke gjort noe videre med det, hun bare trakk litt på skuldrene. Senere overbevist om at det var på grunn av AP. Men svikten da var langt i fra så ille som når de økte dosen og når jeg hadde insomni. Jeg mistet nåde fokus og hukommelse. Ble i et fysisk og psykisk voldelig forhold og aksepterte alt psykologen min kom med uten å være kritisk ( mistet evnen til å være kritisk). Jeg syns det er dumt at jeg ikke ble tatt mer seriøst av legen flere år siden. Hadde spart meg for mye tull. Anonymkode: fc8a5...85e 0 Siter
Marye Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli jeg er så kognitivt svette at de to CT V av meg og løy av grunnen 0 Siter
Vendi Skrevet 3. juli Forfatter Skrevet 3. juli (endret) Nå har jeg sjekket opp i et par nick jeg hadde før. Er faktisk litt sjokkert over hvor veltalende og flink jeg var til å ordlegge meg da. Jeg var "påskrudd" og kunne blant annet ha meningsfulle diskusjoner med folk, og jeg hjalp folk med kloke innspill i mange ulike tema. Jeg blir lei meg av å se dette. Fallet er så stort.. for nå klarer jeg ikke dette så godt lenger her jeg ikke har hjernekapasitet til å formulere meg godt og ikke finne riktige ord. Jeg er på en måte tappet i hjernen. Det er et lokk over den. Tror jeg har mistet meg selv Endret 3. juli av Vendi 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli Vendi skrev (4 minutter siden): Nå har jeg sjekket opp i et par nick jeg hadde før. Er faktisk litt sjokkert over hvor veltalende og flink jeg var til å ordlegge meg da. Jeg var "påskrudd" og kunne blant annet ha meningsfulle diskusjoner med folk, og jeg hjalp folk med kloke innspill i mange ulike tema. Jeg blir lei meg av å se dette. Fallet er så stort.. for nå klarer jeg ikke dette så godt lenger her jeg ikke har hjernekapasitet til å formulere meg godt og ikke finne riktige ord. Jeg er på en måte tappet i hjernen. Det er et lokk over den. Tror jeg har mistet meg selv du er da flink til å ordlegge deg å gi råd 1 Siter
Glitter Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli Vendi skrev (2 timer siden): Nå har jeg sjekket opp i et par nick jeg hadde før. Er faktisk litt sjokkert over hvor veltalende og flink jeg var til å ordlegge meg da. Jeg var "påskrudd" og kunne blant annet ha meningsfulle diskusjoner med folk, og jeg hjalp folk med kloke innspill i mange ulike tema. Jeg blir lei meg av å se dette. Fallet er så stort.. for nå klarer jeg ikke dette så godt lenger her jeg ikke har hjernekapasitet til å formulere meg godt og ikke finne riktige ord. Jeg er på en måte tappet i hjernen. Det er et lokk over den. Tror jeg har mistet meg selv Synes du er flink til dette jeg. Jeg har aldri reagert på noe du skriver. 0 Siter
Vendi Skrevet 3. juli Forfatter Skrevet 3. juli (endret) stjernestøv skrev (2 timer siden): du er da flink til å ordlegge deg å gi råd Glitter skrev (26 minutter siden): Synes du er flink til dette jeg. Jeg har aldri reagert på noe du skriver. Jeg blir litt usikker når dere sier det, for jeg synes virkelig ikke det samme. Jeg mener jeg var mye mer "for meg" før. Blant annet mer spontan, og ordene kom lettere. Nå må jeg bruke lengre tid på å finne riktige formuleringer og ord, men selv da blir det ikke alltid bra. Men takk likevel for at dere sier det Jeg skal prøve å ikke tenke så mye på det og bare godta den nåværende "utgaven" av meg. Jeg kan jo egentlig ikke annet. Tillegg: Kanskje det ikke står så ille til som jeg tror. Kanskje det mest bare er en subjektiv opplevelse 🤔 Endret 3. juli av Vendi 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.