Gå til innhold

Hvordan akseptere diagnose og psykose?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men hva er det med at noen kan være tilknyttet universet og de kan gjøre/ være det i fred og ro og andre lir innlagt med psykose, får diagnoser. 

Veldig mange mennesker snakker om å være tilknyttet universet, noen driver med tarotkort, andre wicca, andre former for tro. Noen tror på utenomjordiske venner, andre øgler ( lizards). Paledianere, flat earth, hollow earth. Mange ulike tanker og tro. Mange mange mennesker tror og også blir foretatt av sin religion med at de er spesielle. Å se etter tegn fra Gud, har jo vært noe mennesker har gjort i årtusener. Hvorfor får noen lov til å tro pg føle på " universet" og andre innlegges og blir tvangsmedisinert?

Anonymkode: 983f7...06f

Kanskje har det litt å gjøre med om slike ting har negative innvirkning på en eller ikke. Hvis man f.eks blir redd av det, føler seg forfulgt av det, og at det på en måte overtar livet ens på en negativ, uønsket måte? Og også "stormannsgalskap" som i at man opplever seg som utvalgt og spesiell med et oppdrag som kan gå utover en selv eller andre hvis det settes ut i livet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hmmm. Jeg skjønner at du ikke har det helt bra enda.

Anonymkode: 21952...bfb

Nei ikke enda. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det som gjør deg så spesiell?

Anonymkode: 1a376...281

Det aner jeg ikke. Lurer på det samme. 

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er det som gjør deg så spesiell?

Anonymkode: 1a376...281

Jeg må få skrive det jeg tror her, alle er spesielle og alle har kontakt med universet for det er inni oss. Til og med Jung snakket om marcro og micro kosmos så det er jo psykiatri. 

Havfruen
Skrevet
Glitter skrev (47 minutter siden):

Hm. Men det er du uenig i? 

Aner ikke. Jeg ble befalt at jeg måtte ta mitt eget liv og det blir jeg enda. Bare ikke like intenst som før. Jeg fortalte alt til psykoseteamet og det var de som la meg inn på tvang. Og der ble jeg i nesten fire måneder. Jeg var alvorlig deprimert I tillegg. 

Aner ikke hvorfor det er så stor forskjell. 

Jeg blir veldig usikker når de rundt meg påstår at jeg ikke har diagnosen, ja. Psykiaterne satte diagnosen, men mine nære mener at det var andre årsaker til økt energi/depresjon.

Skrevet
munchin skrev (1 minutt siden):

Jeg blir veldig usikker når de rundt meg påstår at jeg ikke har diagnosen, ja. Psykiaterne satte diagnosen, men mine nære mener at det var andre årsaker til økt energi/depresjon.

Hm, ok. Skjønner du blir usikker. 

Havfruen
Skrevet
Glitter skrev (56 minutter siden):

Hm, ok. Skjønner du blir usikker. 

Jeg vil påstå at jeg er ekstremt god til å skjule smerte og uhelse.

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (5 timer siden):

Ofte handler det mer om en pragmatisk vending, - man oppdager etter hvert at selv om medisinene tar bort noe man savner, så tar de også bort veldig mye av det som gjør livet ustabilt/kaotisk, skummelt og vanskelig.

Medisinene tar bort, men de gir også, f.eks. mer samvær med barna. 

Anonymkode: c9575...94d

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo i mange år oppsøkt psykiatrien frivillig og når du selv velger å gå til samtaler og sånt så kan du ikke velge og vrake i hva du vil ha og ikke. Du har jo alltid vært veldig oppsøkende til hjelp og ønsket hjelp. Hvis du vil leve livet ditt fritt uten psykiatrien så kan du gjøre det,men da kan du ikke ha samtaler med de heller.

Anonymkode: 92d3f...7ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har jo i mange år oppsøkt psykiatrien frivillig og når du selv velger å gå til samtaler og sånt så kan du ikke velge og vrake i hva du vil ha og ikke. Du har jo alltid vært veldig oppsøkende til hjelp og ønsket hjelp. Hvis du vil leve livet ditt fritt uten psykiatrien så kan du gjøre det,men da kan du ikke ha samtaler med de heller.

Anonymkode: 92d3f...7ca

Skjønner ikke helt hva poenget ditt er. Jeg har ikke sagt jeg ikke vil ha hjelp. Men vil så klart ha hjelp til de rette tingene. 

UtakknemligDiva
Skrevet
Marye skrev (9 timer siden):

jeg var også koblet på universet, det ga meg signaler fra TV, musikk, media

dette var spørsmål jeg fikk når de skulle sjekke om jeg hadde psykose.

UtakknemligDiva
Skrevet

Ja jeg sliter med å akseptere min, selv om vi ikke har den samme. Mens psykose kanskje bare er litt trist, er autisme bare en irriterende belastning. 

Ingenting galt i å kjenne seg unik, fordi noen er det faktisk, men forundrer meg ikke at samfunnet ønsker å dempe dette, for det er best om folk har dårlig tro på seg selv. Jeg tenker slik selv. Jeg synes alt for mange har alt for god tro på seg selv, mens andre igjen har grunn til det. 

Men unik som i at du er spesielt valgt/har sanser eller at andre ikke er ekte er noe jeg vil si er psykotiske symptomer. Det er kanskje deprimerende når dette faller bort men du risikerer en smell dersom du lever deg for mye inn i det og du innser at det ikke er slik. Litt som meg, når jeg var enda mer autistisk så levde jeg mest i mitt eget hode, der var alt og meg selv slik jeg ønsket, ble sliten av å være med folk irl fordi ting var ikke slik jeg ønsket og jeg trodde selv jeg var veldig ekstrovert og hadde mange venner men tilbakemeldingen (fra nærstående) var at jeg ikke var så mye som jeg trodde og at jeg måtte prøve hardere, så ble jeg deprimert fordi jeg aldri viste når jeg prøvde hardt nok og hvor lang tid før det kunne gå av seg selv.

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (11 timer siden):

Ja jeg sliter med å akseptere min, selv om vi ikke har den samme. Mens psykose kanskje bare er litt trist, er autisme bare en irriterende belastning. 

Ingenting galt i å kjenne seg unik, fordi noen er det faktisk, men forundrer meg ikke at samfunnet ønsker å dempe dette, for det er best om folk har dårlig tro på seg selv. Jeg tenker slik selv. Jeg synes alt for mange har alt for god tro på seg selv, mens andre igjen har grunn til det. 

Men unik som i at du er spesielt valgt/har sanser eller at andre ikke er ekte er noe jeg vil si er psykotiske symptomer. Det er kanskje deprimerende når dette faller bort men du risikerer en smell dersom du lever deg for mye inn i det og du innser at det ikke er slik. Litt som meg, når jeg var enda mer autistisk så levde jeg mest i mitt eget hode, der var alt og meg selv slik jeg ønsket, ble sliten av å være med folk irl fordi ting var ikke slik jeg ønsket og jeg trodde selv jeg var veldig ekstrovert og hadde mange venner men tilbakemeldingen (fra nærstående) var at jeg ikke var så mye som jeg trodde og at jeg måtte prøve hardere, så ble jeg deprimert fordi jeg aldri viste når jeg prøvde hardt nok og hvor lang tid før det kunne gå av seg selv.

Ja skjønner du har slitt med å akseptere diagnosen din. 

Skjønner det virker rart ut det jeg tror/føler fra omverdenen pga tilbakemeldinger jeg har fått, men betyr jo ikke at det er psykose. Men jeg vet ikke. 

psykedeliker
Skrevet (endret)
UtakknemligDiva skrev (11 timer siden):

dette var spørsmål jeg fikk når de skulle sjekke om jeg hadde psykose.

Det er fullt mulig at det kan ligge skjulte beskjeder i musikk, TV, radioprogrammer etc. Både direkte i form av tekster (gjerne baklengs), og spesifikke referanser som bare er kjent for noen få. Men selv om man ikke er i målgruppen for beskjedene, er det mulig å fange opp mønsteret i beskjedene, bevisst eller ubevisst. Med manglende kunnskap er det da mange som tror at beskjedene er ment for dem.

Endret av psykedeliker
UtakknemligDiva
Skrevet
psykedeliker skrev (12 timer siden):

Det er fullt mulig at det kan ligge skjulte beskjeder i musikk, TV, radioprogrammer etc. Både direkte i form av tekster (gjerne baklengs), og spesifikke referanser som bare er kjent for noen få. Men selv om man ikke er i målgruppen for beskjedene, er det mulig å fange opp mønsteret i beskjedene, bevisst eller ubevisst. Med manglende kunnskap er det da mange som tror at beskjedene er ment for dem.

det ligger beskjeder i musikk og film ja, det jeg mente var at den snakker ikke direkte til deg. ingenting av tv eller mobil snakke direkte til deg 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...