Gå til innhold

Hva er det som gjør at du syntes noen er for tynne?

Anbefalte innlegg

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (13 minutter siden):

vanskelig å se helt hva du mener her. poenget var løgnen fra samfunnet. idealet er å være tynn, men samfunnet vil liksom ikke innrømme det. Det er en grunn til at man ikke kan kommentere til noen som er overvektig, men det er greit når man er tynn.

Jeg er ikke uenig i at dette med  idealet har betydning. Men ønsker å få fram at kommentar om at noen er for tynn også kan handle om bekymring og omsorg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Babette skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke uenig i at dette med  idealet har betydning. Men ønsker å få fram at kommentar om at noen er for tynn også kan handle om bekymring og omsorg.

Det kan det også gjøre hvis noen er for tykk.

påskelilje
Skrevet

Jeg leste nettopp en artikkel om en som hadde barn i samme klasse som et av våre barn noen år. Vi kjente verken ham eller kona, men så dem på diverse arrangement med skolen en periode.

Husker at jeg tenkte at kona var ekstremt tynn og jeg husker at jeg og mannen min snakket oss imellom om at hun hadde et spesielt utseende (hår, sminke, veldig mager - og vi regnet vel med at hun syntes det var pent å være så tynn, noe vi ikke kunne helt forstå...), men vi kommenterte det aldri til noen andre.

I artikkelen ble mannen intervjuet om hvordan det hadde vært for ham etter at kona døde, av spiseforstyrrelse.... Hun var i femtiårene, og altså så syk at hun døde av det! Det falt meg ikke inn de årene jeg jevnlig så dem, at hun var syk 😥

Jeg kjenner to andre som har vært veldig syke av anoreksi, som har vært lagt inn på sykehus i lengre perioder. Jeg har ikke sett dem mens de var på det sykeste, men ellers til vanlig har de vært tynne, uten å ha sett syke ut.

Til spørsmålet ditt om når jeg kommenterer at personer er tynne, så gjør jeg det aldri/sjelden. Jeg har gjort det noen få ganger til to av mine egne barn, og også til min mor, når de har gått kraftig ned i vekt hvor jeg har vært bekymret. Jeg gjør det aldri til andre.

Babette
Skrevet
Fionys skrev (11 timer siden):

Det kan det også gjøre hvis noen er for tykk.

Absolutt, men da må man trå varsomt hvis man skal si noe. Overvekt er et ømtålig tema.

Her har det tradisjonelt vært litt forskjell mellom kjønnene. Kona har kunnet si til gubben at han bør gjøre noe for å få bort den store vommen sin.  På et jobbmøte husker jeg at en kvinne bemerket til en mannlig kollega at man skulle tro han var gravid. De fleste lo.

Jeg vet ikke hvordan dette er i den yngre generasjon. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...