Gå til innhold

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Skrevet
ISW skrev (8 minutter siden):

Så du synes det er forsvarlig å si «det er bare angst» til en person med nyoppståtte brystsmerter, uten å kjenne sykehistorikk, alder, risikofaktorer for hjertesykdom eller noen mulighet for samtale eller undersøkelser?

I denne konteksten, ja. Trådstarter har allerede gitt oss mye informasjon om dette i andre tråder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
psykedeliker skrev (15 minutter siden):

I denne konteksten, ja. Trådstarter har allerede gitt oss mye informasjon om dette i andre tråder.

1. Personer med angst kan også få hjertesykdom. Ved brystsmerter er angst en utelukkelsesdiagnose, ikke noe legen kan konkludere med uten videre, og da snakker vi altså om en lege med tiårs erfaring og mulighet til å utrede vedkommende.

2. Angående at voksne folk skal bruke kildekritikk: Det du sier er at det er OK å si til en suicidal person: «Jeg synes du skal ta livet ditt» fordi vedkommende uansett har ansvar for å bruke kildekritikk? Eller skal man ta hensyn til at man ikke kjenner vedkommende eller ikke kjenner vedkommendes sårbarhet.

Her er det ENESTE riktige svaret at vedkommende bør oppsøke lege. Det fikk vedkommende også beskjed av legen om forrige gang.

@Sokk sitt svar er godt. 

Endret av ISW
Skrevet
ISW skrev (2 minutter siden):

Det du sier er at det er OK å si til en suicidal person: «Jeg synes du skal ta livet ditt» fordi vedkommende uansett har ansvar for å bruke kildekritikk?

Nå kan du legge følelsene til side og lese hva jeg faktisk skriver.

ISW skrev (4 minutter siden):

Her er det ENESTE riktige svaret at vedkommende bør oppsøke lege. Det fikk vedkommende også beskjed av legen om forrige gang. 

Det eneste "riktige" svaret er at vedkommende lar være å spørre om råd på et tilfeldig nettforum - med alt det medfører - , men bare gjør som legen har anbefalt uten å nøle.

Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Nå kan du legge følelsene til side og lese hva jeg faktisk skriver.

Det du skriver er at det er greit å gi helseskadelige råd fordi folk uansett har et ansvar for å være kritiske til det de leser på nett. I en perfekt verden er jeg enig med deg. Verden er imidlertid ikke perfekt og mennesker kan være sårbare. 

psykedeliker skrev (3 minutter siden):

men bare gjør som legen har anbefalt uten å nøle.

Det er jeg enig i, men nå er ikke forutsetningene slik. Vedkommende har spurt om råd og fått det her. Jeg mener da at det er greit å påpeke at en ikke bør følge potensielt helseskadelige råd.

Skrevet
ISW skrev (6 minutter siden):

Det du skriver er at det er greit å gi helseskadelige råd fordi folk uansett har et ansvar for å være kritiske til det de leser på nett. I en perfekt verden er jeg enig med deg. Verden er imidlertid ikke perfekt og mennesker kan være sårbare.

Jeg forbeholder meg retten til å gjøre mine egne vurderinger av hvorvidt trådstarter er et "sårbart menneske" eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...