AnonymBruker Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli Dette er dypt urettferdig. Det må da på sikt lønne seg for samfunnet at folk har råd til å gjennomføre behandlingen? Arbeiderpartiet forsvarer ordningen. Fremskrittspartiet har fremmet et forslag på Stortinget om at pasienter i rus og psykiatri må likebehandles med somatikken. https://www.nrk.no/sorlandet/onsker-likebehandling-for-pasienter-i-rusbehandling-1.17932506 Pasienter innen rus og psykiatri mister store deler av uføretrygden etter fire måneder i behandling. For mange blir de økonomiske bekymringene så store at de ser seg nødt til å skrive seg ut før de er ferdigbehandlet. Slik har det blitt for Kjell-Robin som blant har hatt behov for traumebehandling etter å ha levd et tøft liv. Han forteller at han i stedet for å bruke kreftene på å bli frisk, har bekymret seg mye for økonomi. Pasienter på uføretrygd beholder full ytelse i innleggelsesmåneden og de tre påfølgende månedene. Deretter reduseres utbetalingen til 14 prosent (eller minimum 0,45G). For å få dekket faste boutgifter må pasienten gjennom grundige dokumentasjonsrunder hos Nav hver tredje måned. Dersom Kjell-Robin hadde vært innlagt på sykehus for en fysisk, somatisk sykdom, ville uføretrygden hans forblitt urørt. Det er denne forskjellsbehandlingen mellom fysisk og psykisk helse som opprører både pasienter og ansatte. – Det er hårreisende, og en utrolig forskjellsbehandling. Pasienter med psykiatri- og rusproblemer opplever nok en gang å stå bakerst i køen, sier Jens Røed, direktør ved Blå Kors-klinikken i Vennesla. Anonymkode: 2215f...8f1 1 Siter
Glitter Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli Trygda mi ble ikke kuttet ned på. Jeg var der vel i 7 måneder. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli Glitter skrev (3 minutter siden): Trygda mi ble ikke kuttet ned på. Jeg var der vel i 7 måneder. Det var merkelig. Anonymkode: 2215f...8f1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli Helt innafor tenker jeg man får tross alt gratis mat og husrom så man sparer masse. Anonymkode: 6c7a5...fc6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Helt innafor tenker jeg man får tross alt gratis mat og husrom så man sparer masse. Anonymkode: 6c7a5...fc6 Lån, avdrag, forsikring og andre boutgifter løper selv om man er innlagt. Anonymkode: 2215f...8f1 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Helt innafor tenker jeg man får tross alt gratis mat og husrom så man sparer masse. Anonymkode: 6c7a5...fc6 Husleie eller boliglån har man fortsatt selv om man er innlagt. Anonymkode: 021cd...529 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Lån, avdrag, forsikring og andre boutgifter løper selv om man er innlagt. Anonymkode: 2215f...8f1 Er jo derfor de kun SETTER NED trygden og ikke avslutter den helt. Anonymkode: 6c7a5...fc6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli Navnet skjemmer ihvertfall ingen Anonymkode: 29f92...4d3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Er jo derfor de kun SETTER NED trygden og ikke avslutter den helt. 0,4G dekker ikke mye. AnonymBruker skrev (1 time siden): Anonymkode: 6c7a5...fc6 Spørsmålet er: Hvorfor behandles psykiatriske pasienter annerledes enn somatiske pasienter? Anonymkode: 2215f...8f1 1 Siter
psykedeliker Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det må da på sikt lønne seg for samfunnet at folk har råd til å gjennomføre behandlingen? Nei, det viktigste er at samfunnsløgnen opprettholdes og at alle følger manus. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli Jeg blir litt sånn... hvorfor valgte Kjell-Robin rus til å begynne med? Og er det riktig at alt av ansvar nå skal havne på samfunnet i stedet for ham selv? Anonymkode: ab0d5...621 0 Siter
psykedeliker Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg blir litt sånn... hvorfor valgte Kjell-Robin rus til å begynne med? Det vet vi ikke. Han kan ha blitt lurt inn i det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli psykedeliker skrev (15 minutter siden): Det vet vi ikke. Han kan ha blitt lurt inn i det. Hvis man er så dum at man blir lurt inn i det så har man utfordringer når det kommer til funksjonsnedsettelse. Og da er det helt andre ting som spiller inn. Anonymkode: ab0d5...621 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg blir litt sånn... hvorfor valgte Kjell-Robin rus til å begynne med? Og er det riktig at alt av ansvar nå skal havne på samfunnet i stedet for ham selv? Anonymkode: ab0d5...621 Ja, hvorfor drikker egentlig Jeppe? Anonymkode: 2215f...8f1 1 Siter
Musikk Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli Musikk skrev (2 timer siden): Trist dette for Kjell-Robin😔 En skulle tror en fikk beholde helle trygden selv om en er innlagt de fleste skal hjem en dag. Merkelig dette herre. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis man er så dum at man blir lurt inn i det så har man utfordringer når det kommer til funksjonsnedsettelse. I så fall er det jo fellesskapets ansvar å ta vare på de med funksjonsnedsettelse i utgangspunktet, så da er det noen som ikke har gjort den jobben de skal. Endret 5. juli av psykedeliker 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg blir litt sånn... hvorfor valgte Kjell-Robin rus til å begynne med? Og er det riktig at alt av ansvar nå skal havne på samfunnet i stedet for ham selv? Anonymkode: ab0d5...621 Vet ikke hvorfor Kjell-Robin ble rusmisbruker, men: https://www.psykologisk.no/ytringer/et-stort-flertall-av-ruspasientene-har-vaert-utsatt-for-traumer-samtidig-behandling-av-rus-og-traumer-er-avgjorende/123225 Anonymkode: f1260...205 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli 24 minutes ago, AnonymBruker said: Vet ikke hvorfor Kjell-Robin ble rusmisbruker, men: Anonymkode: f1260...205 Noe av dette er kausalitet og ikke korrelasjon det går begge veier så kan være litt misledende statistikk. Traumer kan lede til rusmisbruk ja, men rusmisbruk leder nesten alltid til traumer pga hvor desperat en og de rundt en blir for å få tak i dop. Siden dette er et psykiatriforum vil jeg påpeke at jeg finner det meget interessant at alle snakker om fremskritt, psykiatrien og psykologer er blitt så mye bedre for vi har forsket så mye og funnet bedre teknikker, men så fort en kan måle utfall og se f.eks på rusproblemer og hvor mange som sliter med det og evt dør av det, så sliter jeg med å se fremskrittene, alle snakker om fremskritt, studiene "beviser" fremskrittene, men på gata ser det motsatt ut for meg ting blir ikke bedre. Men det er meg. Hvis psykologer er blitt flinkere, men folk blir psykisk sykere, så er noe galt et sted, f.eks at en måler feil ting. Hvis en måler feil ting vil en optimalisere for feil ting, og lande feil sted. Mange fallgruver i "forskning". Anonymkode: 05981...73d 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.