Gå til innhold

Bipolar er (kanskje) en lidelse flere blir feildiagnostisert med

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og når jeg tenker på meg selv blir jeg veldig usikker og redd for om jeg tar skade av medisinen (om jeg egentlig ikke trenger den). Lavt stoffskifte fikk jeg "nesten med en gang".

Anonymkode: 91ca1...a61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

BP1 er enkelt: Har du hatt en depresjon og en mani, har du BP1. Var det ikke helt mani, var det i hvert fall hypomani, og da har du BP2.

BP2 kan være verre. Hvor hevet må man være for å ha vært hypoman? Ofte er det enkelt, men noen ganger er det helt i grenseland til hypomani, og da kan man ta feil - begge veier.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og når jeg tenker på meg selv blir jeg veldig usikker og redd for om jeg tar skade av medisinen (om jeg egentlig ikke trenger den). Lavt stoffskifte fikk jeg "nesten med en gang".

Huff ja. Fælt det da. I familien min er det mye stoffskifte problemer. Jeg ønsker å slutte med medisinen jeg får for dette pg tror også det er feil. Men får ikke oppfølging til å slutte. 

Legen sa at de følger godt med på dette å ikke bekymre meg. Men hva er definisjonen på å følge med godt? Nå er det msnge måneder siden stoffskifte prøver ble tatt. 

Anonymkode: fc71e...fe2

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

BP1 er enkelt: Har du hatt en depresjon og en mani, har du BP1. Var det ikke helt mani, var det i hvert fall hypomani, og da har du BP2.

BP2 kan være verre. Hvor hevet må man være for å ha vært hypoman? Ofte er det enkelt, men noen ganger er det helt i grenseland til hypomani, og da kan man ta feil - begge veier.

Jeg har aldri vært hverken manisk eller hypoman. Fikk likevel bp1 diagnose. Basert på hva en terapeuten mener. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har aldri vært hverken manisk eller hypoman. Fikk likevel bp1 diagnose. Basert på hva en terapeuten mener. 

Dette høres hårreisende ut. Hva baserer terapeuten diagnosen på da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Huff ja. Fælt det da. I familien min er det mye stoffskifte problemer. Jeg ønsker å slutte med medisinen jeg får for dette pg tror også det er feil. Men får ikke oppfølging til å slutte. 

Legen sa at de følger godt med på dette å ikke bekymre meg. Men hva er definisjonen på å følge med godt? Nå er det msnge måneder siden stoffskifte prøver ble tatt. 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg må be om blodprøve selv. Bestill en legetime. Er det bp1 eller 2 du angivelig har? Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da sier du dette til terapeuten neste gang: "Hvis jeg har BP1, krever det at jeg minst en gang har hatt en mani. Kan du si meg når dette var, og hvilke symptomer/hvilken adferd som ble observert den gang?"

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette høres hårreisende ut. Hva baserer terapeuten diagnosen på da?

Observasjoner under terapitimen. Hun mente hun så noe, jeg mener de er helt gale selv og overdriver noe fryktelig. Samt en undersøkelse som ble utført når jeg hadde granske ille depresjon..

Skrevet

Så slepphendte/slurvete/uvillige en del behandlere er med å differensialdiagnostisere og undersøke mulige eksterne forklaringer på pasientens symptomer er det ikke rart mange blir feildiagnostisert, uavhengig av diagnose. Det skaper grobunn for mistillit, konspirasjonsteorier, bortkastede ressurser og interessekonflikter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Observasjoner under terapitimen. Hun mente hun så noe, jeg mener de er helt gale selv og overdriver noe fryktelig. Samt en undersøkelse som ble utført når jeg hadde granske ille depresjon..

Hvilket yrke/hvilken utdannelse har denne terapeuten?

Skrevet
nachnoo skrev (10 minutter siden):

Hvilket yrke/hvilken utdannelse har denne terapeuten?

Hvorfor er det viktig, når feildiagnose er mulig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det viktig, når feildiagnose er mulig? 

Det avgjør graden av hvor sjokkert jeg skal bli.

Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Det avgjør graden av hvor sjokkert jeg skal bli.

Jeg har allerede blitt vant til nå det siste 8 mnd siden diagnosen. At med en gang du har denne, tar helsevesenet alt du sier med en stor klype salt og du mister noe selvbestemmelses rett. Jeg er en av de mest rett frem ærlige mennesker. Det er helt jævlig! Jeg vet det ikke svarer på spørsmålet. Men var vel en av den typen som har makt og myndighet til å gi diagnose. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At med en gang du har denne, tar helsevesenet alt du sier med en stor klype salt og du mister noe selvbestemmelses rett.

Hvilke rettigheter mister man, og med hvilken lovhjemmel?

Endret av psykedeliker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Hvilke rettigheter mister man, og med hvilken lovhjemmel?

Er du kjent med diagnosen?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har allerede blitt vant til nå det siste 8 mnd siden diagnosen. At med en gang du har denne, tar helsevesenet alt du sier med en stor klype salt og du mister noe selvbestemmelses rett. Jeg er en av de mest rett frem ærlige mennesker. Det er helt jævlig! Jeg vet det ikke svarer på spørsmålet. Men var vel en av den typen som har makt og myndighet til å gi diagnose. 

Her bør du kreve å få en second opinion fra en uavhengig psykiater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...