Gå til innhold

Bipolar er (kanskje) en lidelse flere blir feildiagnostisert med

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Skrevet
psykedeliker skrev (37 minutter siden):

Hvilke rettigheter mister man, og med hvilken lovhjemmel?

Jeg venter fortsatt på svaret på dette spørsmålet.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (14 minutter siden):

Jeg venter fortsatt på svaret på dette spørsmålet.

Selvbestemmelse rett. 

Anonymkode: fc71e...fe2

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvbestemmelse rett. 

Hva er det spesifikt du ikke får bestemme selv, og med hvilken lovhjemmel?

Skrevet
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Igjen: Dette er ingen rettsak. Det er terapi.

psykedeliker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Igjen: Dette er ingen rettsak. Det er terapi.

Dette har vi vært gjennom før. Diskutér det med advokatene, ikke med meg.

Skrevet
psykedeliker skrev (33 minutter siden):

Skal jeg være ærlig har ikke jeg ressursser,tid og energi til å sloss for mine rettigheter i den grad det vil kreve. 

Sannsynligvis derfor jeg er her og klager. 

Jeg begynte  min " kamp" og prøver gjøre det via den ruten som tydeligvis er "riktig"., så får se hvor det ender opp. 

Men mister jo litt selvbestemmelse i det heletatt ved å få diagnosen. Fordi man er plutselig en sak som må stadig risikovurderes. 

Jeg vet at din løsning er trekk tilbake alt du har sagt, ikke ta medisinene. Så enkelt, men jeg ser det ikke som så enkelt. Kan ikke se for meg at legene gjør sånt med mindre du bringer advokat. ( kanskje derfor du nevner advokat?). Altså hvis man får bp1. Må man risikovurderes, og jeg forstår det. Men jeg syns dette er som å miste friheten , når man ikke har gjort noe.  Men det er ikke særlig morsomt for meg jeg har aldri gjort noe galt. Eller så sprøtt at jeg en gang har vært tvangsinnlagt. Når jeg trengte hjelp og kom til dps, ba de neg om å heller dra hjem. Sa at jeg ikke trengte å være der. 

Det å skrive på forum er omtrent det sprøeste jeg gjør i mitt liv. 

Uansett jeg skjønner hva du sier, men forstår ikke hvordan det fungerer i praksis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal jeg være ærlig har ikke jeg ressursser,tid og energi til å sloss for mine rettigheter i den grad det vil kreve. 

Det betyr ikke at andre ikke er villig til å engasjere seg i saksforholdet på generelt grunnlag. Men nå ser jeg at dette ikke handler om å bli fratatt selvbestemmelse i begrepets rette forstand, så da avslutter vi her. Det er ingen annen "kamp" enn den du gjør det til selv. Dine rettigheter er ukrenkelige. Med mindre det er gjort et tvangsmedisineringsvedtak kan ingen tvinge deg til å ta medisiner, og du velger selv om du vil akseptere diagnosen eller ikke. Du kan også kontakte Pasient- og brukerombudet for utfyllende informasjon.

Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Det betyr ikke at andre ikke er villig til å engasjere seg i saksforholdet på generelt grunnlag. Men nå ser jeg at dette ikke handler om å bli fratatt selvbestemmelse i begrepets rette forstand, så da avslutter vi her. Det er ingen annen "kamp" enn den du gjør det til selv. Dine rettigheter er ukrenkelige. Med mindre det er gjort et tvangsmedisineringsvedtak kan ingen tvinge deg til å ta medisiner, og du velger selv om du vil akseptere diagnosen eller ikke. Du kan også kontakte Pasient- og brukerombudet for utfyllende informasjon.

De satte meg på lithium ingen tvangs medisinerings vedtak. Likevel viser det seg at de er uvillige til å la meg gå medisiner fri. Og vil ikke hjelpe meg ned dette. Tiden blir dratt og andre medisiner foreslått. Ingen hjelp til å slutte. Samtidig som de sier du ikke kan slutte på egenhånd. For meg virker det som tvangs medisinering er praksis for bipolar 1 diagnoser....

Så ja jeg kan ikke bestemme selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De satte meg på lithium ingen tvangs medisinerings vedtak. Likevel viser det seg at de er uvillige til å la meg gå medisiner fri. Og vil ikke hjelpe meg ned dette. Tiden blir dratt og andre medisiner foreslått. Ingen hjelp til å slutte. Samtidig som de sier du ikke kan slutte på egenhånd. For meg virker det som tvangs medisinering er praksis for bipolar 1 diagnoser....

Du kan bare slutte, og takke nei til nye timer hos lege. Ingen kan tvinge deg når du ikke er under tvang. 

Anonymkode: 4d084...0e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, det er akkurat det du kan. Du ikke gjøre som de sier, det er ditt eget valg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...