Havfruen Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli Har brukt medisinen i 5 år. Litt av og på de første 2-3 årene, men stabilt etterpå. Serumkonsentrasjon 0,87 ved forrige måling. Dose 6×42 mg. Jeg drikker og drikker, er alltid tørst. Noe av det kan muligens forveksles med munntørrhet. Tisser ca 15 ganger per døgn (opp hver natt). Det jeg spesielt har merket meg er at jeg trekker meg fra sosiale situasjoner fordi det ikke alltid er toalett i nærheten. Har ved et par ganger tisset litt på meg den siste uken. Det har aldri skjedd før. Bør jeg være bekymret? 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli Har dette kommet samtidig med et medisinbytte eller en doseøkning? Dette kan være symptomer på diabetes, så jeg ville avgjort hørt med legen så snart som mulig. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli Havfruen skrev (6 minutter siden): Har brukt medisinen i 5 år. Litt av og på de første 2-3 årene, men stabilt etterpå. Serumkonsentrasjon 0,87 ved forrige måling. Dose 6×42 mg. Jeg drikker og drikker, er alltid tørst. Noe av det kan muligens forveksles med munntørrhet. Tisser ca 15 ganger per døgn (opp hver natt). Det jeg spesielt har merket meg er at jeg trekker meg fra sosiale situasjoner fordi det ikke alltid er toalett i nærheten. Har ved et par ganger tisset litt på meg den siste uken. Det har aldri skjedd før. Bør jeg være bekymret? Kan jo være sånn diabetes type som assosieres med lithium..bør sjekkes tror jeg. Anonymkode: fffd7...367 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli FjellOgDalar skrev (7 minutter siden): Har dette kommet samtidig med et medisinbytte eller en doseøkning? Dette kan være symptomer på diabetes, så jeg ville avgjort hørt med legen så snart som mulig. Huff. Liker ikke. Hvordan utredes diabetes? Mer tørste har kommet etter doseøkning Litium. Anonymkode: b4fb3...99a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan jo være sånn diabetes type som assosieres med lithium..bør sjekkes tror jeg. Anonymkode: fffd7...367 Takk for tips! Jeg har latt det skure å gå, tenkt at dette er noe man bare må tåle ved medisinbruk. Anonymkode: b4fb3...99a 0 Siter
Musikk Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli (endret) Kan være diabetes type 2 ofte slike symptomer som kommer ta en tur til legen din men dette eller ring legekontoret når de åpner. Endret 5. juli av Musikk 0 Siter
Havfruen Skrevet 5. juli Forfatter Skrevet 5. juli Musikk skrev (3 minutter siden): Kan være diabetes type 2 ofte slike symptomer som kommer ta en tur til legen din men dette eller ring legekontoret når de åpner. Takk 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli Fastenes blodsukker og en prøve som heter HbA1c, som gir et bilde av hvordan blodsukkeret har ligget over de siste 8-ish ukene. 0 Siter
Havfruen Skrevet 5. juli Forfatter Skrevet 5. juli FjellOgDalar skrev (2 minutter siden): Fastenes blodsukker og en prøve som heter HbA1c, som gir et bilde av hvordan blodsukkeret har ligget over de siste 8-ish ukene. Tror du det kan være diabetes eller klassisk litium-bivirkning. 0 Siter
Havfruen Skrevet 5. juli Forfatter Skrevet 5. juli Må nevnes at jeg har et stort matsug i tillegg. 0 Siter
emilie321 Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli Havfruen skrev (3 minutter siden): Tror du det kan være diabetes eller klassisk litium-bivirkning. Med slike ting er det dumt å tro, en bør vite.... fastlegen neste? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli Diabetes insipispidus eller noe sånt heter det. Tror jeg ble fortalt at det ikke er lassisk Diabetes men noe annet.. Anonymkode: fffd7...367 0 Siter
Ftss Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Ved anbefalt væskeinntak pisser jeg ca 20 ganger i døgnet og jeg må også ofte opp om natta. Kan pisse og så holde på å pisse på meg 15min etterpå. Jeg har ikke diabetes så antar det bare er sånn hos noen. 0 Siter
Havfruen Skrevet 6. juli Forfatter Skrevet 6. juli Ftss skrev (2 minutter siden): Ved anbefalt væskeinntak pisser jeg ca 20 ganger i døgnet og jeg må også ofte opp om natta. Kan pisse og så holde på å pisse på meg 15min etterpå. Jeg har ikke diabetes så antar det bare er sånn hos noen. Ja akkurat! Da er mest sannsynligvis ikke noe mer enn det hos meg også! Og du bruker ikke Litium? 0 Siter
Havfruen Skrevet 6. juli Forfatter Skrevet 6. juli emilie321 skrev (1 time siden): Med slike ting er det dumt å tro, en bør vite.... fastlegen neste? Jeg ville høre med dere om det var grunn til å kontakte fastlegen. 0 Siter
Ftss Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli (endret) Havfruen skrev (6 minutter siden): Ja akkurat! Da er mest sannsynligvis ikke noe mer enn det hos meg også! Og du bruker ikke Litium? Nei, bruker andre medisiner men jeg har alltid vært sånn. Tror kanskje jeg har et over aktivt nervesystem. Uten å skal si det for sikkert har jeg hørt at både ADHD og autisme kan føre til hyppig vannlating selv om det ikke er super vanlig og jeg har et snev av ADHD. Om det har kommet i det siste kan det være greit å prate med legen. Jeg har prøvd div medisiner mot det uten at det funker. Etter middag om jeg drikket 1-2 glass vann samtidig så kan jeg ikke dra ut på 1-1,5t fordi jeg må ofte pisse 4-5 ganger i løpet av den tiden. Endret 6. juli av Ftss 0 Siter
Sokk Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Havfruen skrev (6 timer siden): Jeg ville høre med dere om det var grunn til å kontakte fastlegen. Det er grunn til å kontakte fastlegen. Skriv gjerne en liten liste over symptomer (også dem du tror skyldes bivirkninger), for det er lett å glemme ting og det kan være skummelt å skulle nevne alt når man først er der. 0 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Du kan gå en indikasjon på dagen ved å ta fastende blodsukker hos lege eller apotek. Jeg drikker også mye, går ikke på litium, har lavt langtidsblodsukker. 0 Siter
Marye Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Jeg sluttet på litium etter 15 år pga enorm tørste. men jeg tisset ikke noe ofte. drikker fremdeles svært mye uten litium, uten å tisse så mye som en skulle trodd med alt jeg drikker 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Marye skrev (4 minutter siden): Jeg sluttet på litium etter 15 år pga enorm tørste. men jeg tisset ikke noe ofte. drikker fremdeles svært mye uten litium, uten å tisse så mye som en skulle trodd med alt jeg drikker Veide ikke effekten av Litium opp for bivirkningen som var tørste? Anonymkode: b4fb3...99a 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.