Gå til innhold

Bør jeg gå til lege med dette? "Umettelig" tørste og vannlating ca 15 ganger per døgnr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt medisinen i 5 år. Litt av og på de første 2-3 årene, men stabilt etterpå. Serumkonsentrasjon 0,87 ved forrige måling. Dose 6×42 mg. Jeg drikker og drikker, er alltid tørst. Noe av det kan muligens forveksles med munntørrhet. Tisser ca 15 ganger per døgn (opp hver natt). Det jeg spesielt har merket meg er at jeg trekker meg fra sosiale situasjoner fordi det ikke alltid er toalett i nærheten. Har ved et par ganger tisset litt på meg den siste uken. Det har aldri skjedd før. Bør jeg være bekymret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dette kommet samtidig med et medisinbytte eller en doseøkning?

Dette kan være symptomer på diabetes, så jeg ville avgjort hørt med legen så snart som mulig. 

Skrevet
Havfruen skrev (6 minutter siden):

Har brukt medisinen i 5 år. Litt av og på de første 2-3 årene, men stabilt etterpå. Serumkonsentrasjon 0,87 ved forrige måling. Dose 6×42 mg. Jeg drikker og drikker, er alltid tørst. Noe av det kan muligens forveksles med munntørrhet. Tisser ca 15 ganger per døgn (opp hver natt). Det jeg spesielt har merket meg er at jeg trekker meg fra sosiale situasjoner fordi det ikke alltid er toalett i nærheten. Har ved et par ganger tisset litt på meg den siste uken. Det har aldri skjedd før. Bør jeg være bekymret?

Kan jo være sånn diabetes type som assosieres med lithium..bør sjekkes tror jeg. 

Anonymkode: fffd7...367

Skrevet
FjellOgDalar skrev (7 minutter siden):

Har dette kommet samtidig med et medisinbytte eller en doseøkning?

Dette kan være symptomer på diabetes, så jeg ville avgjort hørt med legen så snart som mulig. 

Huff. Liker ikke. Hvordan utredes diabetes? Mer tørste har kommet etter doseøkning Litium.

Anonymkode: b4fb3...99a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan jo være sånn diabetes type som assosieres med lithium..bør sjekkes tror jeg. 

Takk for tips! Jeg har latt det skure å gå, tenkt at dette er noe man bare må tåle ved medisinbruk. 

Anonymkode: b4fb3...99a

Skrevet (endret)

Kan være diabetes type 2 ofte slike symptomer som kommer ta en tur til legen din men dette eller ring legekontoret når de åpner. 

Endret av Musikk
Skrevet
Musikk skrev (3 minutter siden):

Kan være diabetes type 2 ofte slike symptomer som kommer ta en tur til legen din men dette eller ring legekontoret når de åpner. 

Takk

Skrevet

Fastenes blodsukker og en prøve som heter HbA1c, som gir et bilde av hvordan blodsukkeret har ligget over de siste 8-ish ukene. 

Skrevet
FjellOgDalar skrev (2 minutter siden):

Fastenes blodsukker og en prøve som heter HbA1c, som gir et bilde av hvordan blodsukkeret har ligget over de siste 8-ish ukene. 

Tror du det kan være diabetes eller klassisk litium-bivirkning.

Skrevet

Må nevnes at jeg har et stort matsug i tillegg.

Skrevet
Havfruen skrev (3 minutter siden):

Tror du det kan være diabetes eller klassisk litium-bivirkning.

Med slike ting er det dumt å tro, en bør vite.... fastlegen neste?

Skrevet

Diabetes insipispidus eller noe sånt heter det. Tror jeg ble fortalt at det ikke er lassisk Diabetes men noe annet..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...