Gå til innhold

Bør jeg gå til lege med dette? "Umettelig" tørste og vannlating ca 15 ganger per døgnr

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veide ikke effekten av Litium opp for bivirkningen som var tørste?

Anonymkode: b4fb3...99a

nei det gikk for langt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Marye skrev (27 minutter siden):

nei det gikk for langt.

Hm. Jeg blir tankefull av at du sier det. Hos meg hjelper Litium veldig mot semvmordstankene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hm. Jeg blir tankefull av at du sier det. Hos meg hjelper Litium veldig mot semvmordstankene. 

jeg bruker Lamictal og leponex nå, det hjelper like godt som litium 

AnonymBruker
Skrevet
Worrisome_plenty skrev (2 timer siden):

Du kan gå en indikasjon på dagen ved å ta fastende blodsukker hos lege eller apotek. Jeg drikker også mye, går ikke på litium, har lavt langtidsblodsukker.

Jeg tror ikke at diabetes insipidus er det samme som vanlig diabetes. Jeg vet ikke om den måles på samme måte. Kanskje spørre lege. 

Anonymkode: fffd7...367

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke at diabetes insipidus er det samme som vanlig diabetes. Jeg vet ikke om den måles på samme måte. Kanskje spørre lege. 

Anonymkode: fffd7...367

Hyppig vannlating er et symptom på diabetes mellitus, altså det folk flest omtaler som diabetes. Da har man høyt blodsukker fordi man mangler insulin (type 1) og/eller har insulinresistens (type 2). Man tisser ut glukose.

Diabetes insipidus skyldes manglende evne til å konsentrere urinen, og har ikke noe med blodsukker å gjøre. Man tisser ut masse utvannet urin. Litium kan føre til utvikling av diabetes insipidus. Dette kan imidlertid også ha andre årsaker.

Hyppig vannlating kan også ha andre årsaker.

TS har altså et symptom som kan skyldes flere ulike ting, hvorav noen alvorlige (diabetes mellitus). Det er derfor lurt å gå til lege for å få det undersøkt. Først når årsaken er fastslått gir det mening å vurdere om dette symptomet evt bør føre til endringer i medisinering. 

emilie321
Skrevet
Sokk skrev (39 minutter siden):

Hyppig vannlating er et symptom på diabetes mellitus, altså det folk flest omtaler som diabetes. Da har man høyt blodsukker fordi man mangler insulin (type 1) og/eller har insulinresistens (type 2). Man tisser ut glukose.

Diabetes insipidus skyldes manglende evne til å konsentrere urinen, og har ikke noe med blodsukker å gjøre. Man tisser ut masse utvannet urin. Litium kan føre til utvikling av diabetes insipidus. Dette kan imidlertid også ha andre årsaker.

Hyppig vannlating kan også ha andre årsaker.

TS har altså et symptom som kan skyldes flere ulike ting, hvorav noen alvorlige (diabetes mellitus). Det er derfor lurt å gå til lege for å få det undersøkt. Først når årsaken er fastslått gir det mening å vurdere om dette symptomet evt bør føre til endringer i medisinering. 

Diabetes insipidus kan sitte i nyrene eller i hypofysen. En blir ufattelig tørst når en har dette. Og ja, en tisser mye. Har selv diagnosen og hos meg sitter det i hypofysen. Har for lite adh hormon (mener jeg det var)  Lå på sykehus i en uke med massevis av undersøkelser for å få korekt diagnose. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...