Gå til innhold

Hvilke medisiner finnes mot angst? Og hvilken ville dere anbefalt meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

At en eksponerer man seg for det man er redd for. Hva frykter du?

Anonymkode: 77709...48c

Å gjøre feil, å bli avvist eller få kritikk fra andre er nok det jeg frykter aller mest.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg kunne velge fritt, ville jeg valgt sobril. De gjør meg trøtt og likegyldig og jeg føler velbehag. Men de er jo avhengighetsskapende og det er ikke rart, for meg funker de hver gang. Får 25 stk to ganger i året. 

Anonymkode: 2abe7...03c

Livetsperle
Skrevet

Huff det er så vanskelig med angsten. For noen så hjelper det ene mer enn det andre. Jeg går på seroxat men føler ikke den har noe wow virkning .. samme med Zoloft. Jeg sliter med generell angst og får angst av mye rart til tider. Når man er ny i angst så er det ikke så lett å konfrontere den når man ikke vet helt årsaken bak den. Noen ganger er det ikke direkte en årsak heller bare at man er sårbar for å utvikle angst lettere enn andre. Jeg sliter mye med angst igjen fordi kroppen min er i ubalanse og ett nervesystem som sliter. Jeg har ME og det har vært ett tøft år for meg. Nå trigges angsten min av allt, tanker, lyder osv. jeg har også Sobril liggende hvis det skulle vært totalt krise men de bruker jeg lite eller ingenting. Jeg liker ikke følelsen jeg får av de. Men det er godt å vite at jeg har de. Ellers så er det man må lære at angsten ikke er farlig, bare en reaksjon på at du har stått gjerne i  noe lenge og kroppen gir beskjed til deg om det? Noe fysisk eller psykisk? 

Havfruen
Skrevet
Sjø skrev (1 time siden):

Å gjøre feil, å bli avvist eller få kritikk fra andre er nok det jeg frykter aller mest.

Jeg har det akkurat på samme måte. Jeg "safer" /holder kontroll/oversikt for å unngå disse tingene. Nøkkelen "ut av fengselet" er å satse og å gjøre seg sårbar.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvis jeg kunne velge fritt, ville jeg valgt sobril. De gjør meg trøtt og likegyldig og jeg føler velbehag. Men de er jo avhengighetsskapende og det er ikke rart, for meg funker de hver gang. Får 25 stk to ganger i året. 

Anonymkode: 2abe7...03c

Jeg er litt usikker på om jeg hadde ønsket å starte med sobril hadde jeg fått tilbudet. Er så redd for å bli avhengig.

Livetsperle skrev (19 timer siden):

Huff det er så vanskelig med angsten. For noen så hjelper det ene mer enn det andre. Jeg går på seroxat men føler ikke den har noe wow virkning .. samme med Zoloft. Jeg sliter med generell angst og får angst av mye rart til tider. Når man er ny i angst så er det ikke så lett å konfrontere den når man ikke vet helt årsaken bak den. Noen ganger er det ikke direkte en årsak heller bare at man er sårbar for å utvikle angst lettere enn andre. Jeg sliter mye med angst igjen fordi kroppen min er i ubalanse og ett nervesystem som sliter. Jeg har ME og det har vært ett tøft år for meg. Nå trigges angsten min av allt, tanker, lyder osv. jeg har også Sobril liggende hvis det skulle vært totalt krise men de bruker jeg lite eller ingenting. Jeg liker ikke følelsen jeg får av de. Men det er godt å vite at jeg har de. Ellers så er det man må lære at angsten ikke er farlig, bare en reaksjon på at du har stått gjerne i  noe lenge og kroppen gir beskjed til deg om det? Noe fysisk eller psykisk? 

Ja, kan kjenne meg igjen i det at jeg ikke helt vet årsaken bak. Jeg frykter jo å gjøre feil og bli avvist eller få kritikk, men kan og kjenne på angst når jeg bare er hjemme alene uten at jeg vet hva det kommer av.

Havfruen skrev (19 timer siden):

Jeg har det akkurat på samme måte. Jeg "safer" /holder kontroll/oversikt for å unngå disse tingene. Nøkkelen "ut av fengselet" er å satse og å gjøre seg sårbar.

Ja, det er nok sant. Så vanskelig men også nødvendig.

Skrevet

Jeg mistenker at denne angsten er en del av din bipolare lidelse, så kanskje det hjelper å justere medisinene du går på for den? Er det rom for å øke noe? Evt ta en vedlikeholdsbehandling med ketamin? 

Skrevet
Sokk skrev (1 time siden):

Jeg mistenker at denne angsten er en del av din bipolare lidelse, så kanskje det hjelper å justere medisinene du går på for den? Er det rom for å øke noe? Evt ta en vedlikeholdsbehandling med ketamin? 

Ja, det kan godt hende. Jeg økte nylig litium fra 84 mg til 126 mg, vet ikke om der er rom for å øke ennå mer. Hadde serumspeil på 0,41 før økning. Vedlikeholdsbehandling med ketamin var dessverre ikke mulig å få til nå i ferien, men har fått tid for det 20. august. Sendte melding til fastlegen på torsdag og spurte om andre alternativer til medisin (tenkte ikke da på at økning av dose var en mulighet) og han sa han skulle ta det opp med psykiatrien. Håper på de kanskje ser at det kan hjelpe å øke dose da.

Havfruen
Skrevet
Sjø skrev (4 minutter siden):

Ja, det kan godt hende. Jeg økte nylig litium fra 84 mg til 126 mg, vet ikke om der er rom for å øke ennå mer. Hadde serumspeil på 0,41 før økning. Vedlikeholdsbehandling med ketamin var dessverre ikke mulig å få til nå i ferien, men har fått tid for det 20. august. Sendte melding til fastlegen på torsdag og spurte om andre alternativer til medisin (tenkte ikke da på at økning av dose var en mulighet) og han sa han skulle ta det opp med psykiatrien. Håper på de kanskje ser at det kan hjelpe å øke dose da.

Uten å være skråsikker så tror jeg 126 mg er en ganske så lav dose? Da må det være rom for å øke. Alt avhenger selvsagt av serumspeil.

@nachnoo

Skrevet
Havfruen skrev (25 minutter siden):

Uten å være skråsikker så tror jeg 126 mg er en ganske så lav dose? Da må det være rom for å øke. Alt avhenger selvsagt av serumspeil.

@nachnoo

Konsentrasjon blir nå ca 0,6, så det er rom for økning. 

Havfruen
Skrevet

Har psykiater sagt hvorfor du i utgangspunktet skulle være så lav som 0,4?

Skrevet (endret)
nachnoo skrev (52 minutter siden):

Konsentrasjon blir nå ca 0,6, så det er rom for økning. 

Det høres bra ut. Hvis jeg øker med 42 mg til hva vil serumkonsentrasjon bli da ca? Bare greit å vite.

Havfruen skrev (25 minutter siden):

Har psykiater sagt hvorfor du i utgangspunktet skulle være så lav som 0,4?

Det skulle egentlig ikke være så lavt, dosen ble bare redusert fordi da jeg var deprimert så slet jeg med å få i meg nok væske og serumkonsentrasjon ble da alt for høy.

Endret av Sjø
Havfruen
Skrevet
Sjø skrev (8 minutter siden):

Det høres bra ut. Hvis jeg øker med 42 mg til hva vil serumkonsentrasjon bli da ca? Bare greit å vite.

Det skulle egentlig ikke være så lavt, dosen ble bare redusert fordi da jeg var deprimert så slet jeg med å få i meg nok væske og serumkonsentrasjon ble da alt for høy.

Åh. Da må du ha vært dårlig. Jeg selv har selv iallefall merket stor forskjell på 0, 4 og 0, 8.

Skrevet

Med 42 til blir det ca 0,8

Skrevet
Havfruen skrev (48 minutter siden):

Åh. Da må du ha vært dårlig. Jeg selv har selv iallefall merket stor forskjell på 0, 4 og 0, 8.

Så godt å høre. Det gir litt håp.

nachnoo skrev (17 minutter siden):

Med 42 til blir det ca 0,8

Så bra. Det gir litt håp.

Havfruen
Skrevet
Sjø skrev (4 timer siden):

Så godt å høre. Det gir litt håp.

Så bra. Det gir litt håp.

Håp trenger du💕jeg har rota mye frem og tilbake med Litium og tilslutt endte jeg på s-speil på 0,3 som selvmordsforebyggende. Stod på et halvt års tid før jeg gikk til fastlegen og sa at jeg ville doble dosen. Jeg "bestemmer" dette selv og bare sier hvordan jeg vil ha det 

Havfruen
Skrevet
Havfruen skrev (Akkurat nå):

Håp trenger du💕jeg har rota mye frem og tilbake med Litium og tilslutt endte jeg på s-speil på 0,3 som selvmordsforebyggende. Stod på et halvt års tid før jeg gikk til fastlegen og sa at jeg ville doble dosen. Jeg "bestemmer" dette selv og bare sier hvordan jeg vil ha det 

Og jeg vil ikke skremme deg men med doseendring fulgte med (først lavt stoffskifte fra begynnelsen), deretter fravær av luktesans, matsug, ekstrem tørste og vannlating. Allikevel verdt det!

Skrevet
Havfruen skrev (14 timer siden):

Ja, det gjør jeg 💕 Skjønner. Jeg har stort sett stått på samme dosen hele veien sett bort fra de gangene jeg har vært deprimert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...