Gå til innhold

Er du forsiktig med å dele diagnose for å ikke møte forståelse, kritikk osv?

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dps. De sa at det i dag oppfordres å være åpen. De hadde meg også med nav på et ips løp, der jeg ble oppfordret til å være åpen om ag jeg sliter psykisk med arbeidsgiver.

Jeg ville ha klaget inn DPS til Statforvalteren for villedning og brudd på informasjons- og veiledningsplikten.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (12 timer siden):

Mine to venner og familie vet at jeg har rusavhengighet med multiple stoffer og shizoaffektiv. De har ikke trekt seg unna. Ville ikke sagt til arbeidsgiver at jeg hadde shizoaffektiv og rusavhengighet, men hadde kunnet si at jeg har psykiske utfordringer. 

En jeg anså som en god venn, et ti år langt vennskap ghostet meg i februar. Han nekter å komme med en forklaring. Han vet også om diagnosene. Det fikk han ikke til å trekke seg unna i mange år i alle fall. Mistenker det er kjæresten som har fått han til å gjøre det. Evt ble han lei av den svingende formen min. Men da kunne han respektert meg nok til å "slå opp" med en ordentlig forklaring. 

Jeg tenker at han må ha utviklet psykisk lidelse selv? Eller så er han bare en egoistisk dust! Jeg ble også "slått opp med" av venn etter hypomani. Fikk i det minste en forklaring.. 

Anonymkode: 666a0...4fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har bla bipolar lidelse (har ikke akseptert det selv). Er redd for at andre skal bli skeptisk til meg, tenke det verste og trekke seg unna. Hva med deg?

BP er vel sammen med depresjon og angst noen av de mest kjente diagnosene som eksisterer og som "alle kjenner noen som kjenner noen har :) 

Anonymkode: a0d3e...114

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

BP er vel sammen med depresjon og angst noen av de mest kjente diagnosene som eksisterer og som "alle kjenner noen som kjenner noen har :) 

Det er vel også en av diagnosene som det er mest stigma knyttet til?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel også en av diagnosene som det er mest stigma knyttet til?

Stigma finnes hos alle diagnoser, og MEST stigma er det definitivt ikke. Da må du til borderline og den type ting.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stigma finnes hos alle diagnoser, og MEST stigma er det definitivt ikke. Da må du til borderline og den type ting.

Kanskje det er meg selv som har mest stigma😅jeg er redd for at om andre finner utav diagnosen så vil jeg miste jobb, vennskap osv. Borderline er mer...slik at jeg får omsorg for...dyp smerte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje det er meg selv som har mest stigma😅jeg er redd for at om andre finner utav diagnosen så vil jeg miste jobb, vennskap osv. Borderline er mer...slik at jeg får omsorg for...dyp smerte.

Har du lest noe som helst om hvordan mennesker med borderline har blitt møtt? 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje det er meg selv som har mest stigma😅jeg er redd for at om andre finner utav diagnosen så vil jeg miste jobb, vennskap osv.

Dersom du blir konfrontert, spør du hvem som har kommet med informasjonen. Så gjør du vedkommende oppmerksom på at uavhengig av om informasjonen er riktig eller ikke, er det ulovlig å spre personopplysninger uten samtykke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du lest noe som helst om hvordan mennesker med borderline har blitt møtt? 

Ja. Men de trenger mye hjelp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Men de trenger mye hjelp.

Ja, det gjør de. Men der kan man snakke om å bli møtt med store mengder stigma. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, det gjør de. Men der kan man snakke om å bli møtt med store mengder stigma. 

Ja, de kan nok det! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at han må ha utviklet psykisk lidelse selv? Eller så er han bare en egoistisk dust! Jeg ble også "slått opp med" av venn etter hypomani. Fikk i det minste en forklaring.. 

Tviler på at han har det. Men hvem vet. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (6 minutter siden):

Tviler på at han har det. Men hvem vet. 

Veldig frustrerende å gjennomgå! Man blir sittende igjen som et spørsmålstegn!

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Veldig frustrerende å gjennomgå! Man blir sittende igjen som et spørsmålstegn!

Ja absolutt. 

FjellOgDalar
Skrevet

Helse er privat, og ikke noe man er forpliktet til dele opplysninger om med alle. 

Jeg for min del er relativt åpen, men ikke hvor som helst. På f.eks. jobbintervju synes jeg det er mer fornuftig å formidle hva man har å gi, hvordan man kan være en ressurs i for arbeidsplassen. 

Jeg ser heller ingen grunn til å fortelle det til andre før vi har blitt litt kjent med hverandre. Men blir jeg spurt, sier jeg det som det er uten å dra inn detaljer. Det sentrale i min situasjon er å la de vite hvor jeg står her og nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke en gang fortalt min mann om det. 

Anonymkode: 91598...f5d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke en gang fortalt min mann om det. 

Vil du dele hvilken diagnose du har?

Ikkeanonymnok
Skrevet

De eneste som vet om alle mine diagnoser i der virkelige liv er helsepersonell. Ellers vet en og annen person en diagnose her og en diagnose der men ingen vet alt. Stoler ikke på folk - av erfaring 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vil du dele hvilken diagnose du har?

Nei

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...