Gå til innhold

Når er man egoistisk/selvopptatt versus å ikke å være det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever feks det å gå i terapi som svært egoistisk og navlebeskuende. For meg, ikke for andre. Å nyte er også egoistisk (en bør kunne klare seg med mindre).  Å prate om seg og sitt til venner og kjente er også litt i grenseland. Bedre å holde fokus på de andre. Hvor legger dere lista?

Anonymkode: 70fb6...d84

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet

Jeg forholder meg ikke til slike moralbegreper, men til mine juridiske plikter og rettigheter.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Jeg forholder meg ikke til slike moralbegreper, men til mine juridiske plikter og rettigheter.

Hmm. Dette sier meg ingenting. Jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffa😉

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hmm. Dette sier meg ingenting. Jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffa😉

I et liberalt samfunn er det juridiske plikter og rettigheter som avgjør rett og galt. Overført til dine eksempler betyr det at terapi er noe du har rett på i utgangspunktet, enten fordi du oppfyller kravene til nødvendig helsehjelp, eller at du kjøper tjenesten for dine egne penger. Hva du tenker og føler om egen nytelse er irrelevant, det som betyr noe er om du med handlingene nytelsen innebærer fratar andre deres rettigheter eller ikke. Når det gjelder å belaste andre med egne problemer, så er det noe man selvsagt kan spørre om - men ikke har rett til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg opplever feks det å gå i terapi som svært egoistisk og navlebeskuende. For meg, ikke for andre. Å nyte er også egoistisk (en bør kunne klare seg med mindre).  Å prate om seg og sitt til venner og kjente er også litt i grenseland. Bedre å holde fokus på de andre. Hvor legger dere lista?

Hva synes du om å ha venner som aldri kan dele noe om seg selv? Hva tenker du om venner som deler dårlige dager om seg selv?

Det er nesten umulig å være venner med folk som kun skal fokusere på glansdager, man blir aldri kjent med slike.

Anonymkode: 53623...b19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva synes du om å ha venner som aldri kan dele noe om seg selv? Hva tenker du om venner som deler dårlige dager om seg selv?

Det er nesten umulig å være venner med folk som kun skal fokusere på glansdager, man blir aldri kjent med slike.

Anonymkode: 53623...b19

Jeg vil gjerne at venner skal dele stort og smått med med meg om sitt liv! Det betyr mye for meg. Jeg har aldri delt stort selv, men ingen har etterspurt det så jeg tenker ikke at det har vært et savn. Jeg har imidlertid lært at det er slik man "oppfører seg/opptrer", så jeg deler mer nå. Det kjennes unaturlig ut og jeg er livredd for å kjede andre, men fake it till you make it!

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For meg, ikke for andre. Å nyte er også egoistisk (en bør kunne klare seg med mindre).

Hvis det bare gjelder for deg og ikke andre, så er det vel ikke egentlig egoistisk og selvopptatt? Da er det en spesialregel for deg selv.

Hvorfor i all verden er det egoistisk å nyte. Hvis du f.eks har sex, tror du partneren din blir mest glad hvis du nyter eller ikke nyter? Hvis du spiser en sjokolade, er du et bedre menneske hvis du passer på å ikke nyte den? Du spiser den jo uansett?

Jeg tenker vi må akseptere at vi av og til er noe egoistiske og selvopptatte. Det er sånn vi er. Ingen mennesker er 100% altruistiske, kanskje finnes det unntak blant buddhistiske munker e.l. ekstreme liv, men nå tar jeg utgangspunkt i noen som skal delta i det norske samfunnet. Vi må være i stand til å ta vare på oss selv for å være gode i fellesskap med andre. Tenk på mødre med fødselsdepresjon. Å ikke behandle den er skadelig for barnet. Det er ikke noen dyd at mor skal være mest mulig deprimert og lidende.

Vet du hva som derimot er ekstremt selvopptatt og egoistisk? Å bruke hele dagen på å tenke på sin egen psyke og lidelse. Å lage nye innlegg på DOL om hver eneste tanke og forvente at folk skal bruke energi på å svare igjen og igjen. Å delta i behandling uten ønske om å endre seg og uten å tørre å delta fullt ut.

Jeg engasjerer meg fordi jeg er faller inn i samme tankemønstre som deprimert. Heldigvis går jeg ut av det når depresjonen letter. For det er fullstendig idioti å forsøke å vinne premien for verdens største masochist.

Du forsøker å være mye mer perfekt enn andre mennesker. Det er helt urealistisk og du må akseptere at du også har feil og mangler, og ja - er egoistisk av og til. Og du må tåle å være i det. 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (7 minutter siden):

Hvis det bare gjelder for deg og ikke andre, så er det vel ikke egentlig egoistisk og selvopptatt? Da er det en spesialregel for deg selv.

Hvorfor i all verden er det egoistisk å nyte. Hvis du f.eks har sex, tror du partneren din blir mest glad hvis du nyter eller ikke nyter? Hvis du spiser en sjokolade, er du et bedre menneske hvis du passer på å ikke nyte den? Du spiser den jo uansett?

Jeg tenker vi må akseptere at vi av og til er noe egoistiske og selvopptatte. Det er sånn vi er. Ingen mennesker er 100% altruistiske, kanskje finnes det unntak blant buddhistiske munker e.l. ekstreme liv, men nå tar jeg utgangspunkt i noen som skal delta i det norske samfunnet. Vi må være i stand til å ta vare på oss selv for å være gode i fellesskap med andre. Tenk på mødre med fødselsdepresjon. Å ikke behandle den er skadelig for barnet. Det er ikke noen dyd at mor skal være mest mulig deprimert og lidende.

Vet du hva som derimot er ekstremt selvopptatt og egoistisk? Å bruke hele dagen på å tenke på sin egen psyke og lidelse. Å lage nye innlegg på DOL om hver eneste tanke og forvente at folk skal bruke energi på å svare igjen og igjen. Å delta i behandling uten ønske om å endre seg og uten å tørre å delta fullt ut.

Jeg engasjerer meg fordi jeg er faller inn i samme tankemønstre som deprimert. Heldigvis går jeg ut av det når depresjonen letter. For det er fullstendig idioti å forsøke å vinne premien for verdens største masochist.

Du forsøker å være mye mer perfekt enn andre mennesker. Det er helt urealistisk og du må akseptere at du også har feil og mangler, og ja - er egoistisk av og til. Og du må tåle å være i det. 

Hvem deltar i behandling uten ønske om å endre seg? 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvem deltar i behandling uten ønske om å endre seg?

De som blir tvunget til det, men det er en helt annen diskusjon.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (16 minutter siden):

De som blir tvunget til det, men det er en helt annen diskusjon.

Jeg visste ikke om det ble henvist til meg. Isåfall er det ikke sant. Ts

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...