Gå til innhold

Når er man egoistisk/selvopptatt versus å ikke å være det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (8 minutter siden):

For å svare litt på siden. Jeg tenker at god og sunne forhold mellom mennesker kjennetegnes med respekt, likeverdighet og gjensidighet.

Jeg er helt enig med deg i det. Men hva legger du i likeverdighet?

Anonymkode: 70fb6...d84

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt enig med deg i det. Men hva legger du i likeverdighet?

At begge ser på den andre som likeverdig med seg selv. At man ikke mener at man har rettigheter som den andre ikke har.

Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

At begge ser på den andre som likeverdig med seg selv. At man ikke mener at man har rettigheter som den andre ikke har.

Ja, riktig. Det har jeg i alle mine relasjoner i det private. Det blir vel litt annerledes i helsevesenet. Mange snakker om overlegne leger osv. Og en behandler vil nok heve seg bittelitt over pasienten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, riktig. Det har jeg i alle mine relasjoner i det private. Det blir vel litt annerledes i helsevesenet. Mange snakker om overlegne leger osv. Og en behandler vil nok heve seg bittelitt over pasienten?

I arbeidslivet er det annerledes når det gjelder utøvelse av selve jobben. Generalen står over obersten som er over majoren. Når det gjelder valg av behandling inkl. medisiner, står legen over sykepleieren.

Men i deres personlige relasjon, bør de være likestilte.

Skrevet
nachnoo skrev (10 minutter siden):

I arbeidslivet er det annerledes når det gjelder utøvelse av selve jobben. Generalen står over obersten som er over majoren. Når det gjelder valg av behandling inkl. medisiner, står legen over sykepleieren.

Men i deres personlige relasjon, bør de være likestilte.

Ja, ok! Det er jo et hieraki. Jeg har alltid kjent meg underdanig i terapeutiske relasjoner. Mulig det er pga fascinasjon og beundring (deres kunnskap, kommunikasjonsevne osv).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...