Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har IPad med safari og det går tregt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har så langt i dag opplevd 0 problemer :)

Android, Chrome

Endret av Vendi
Ikkeanonymnok
Skrevet

Iphone, safari. Ingen problemer i dag.

Skrevet

Android, chrome. Går ikke tregt i dag. 

Lillemus
Skrevet
Admin skrev (4 timer siden):

Hvilken nettleser og enhet er dere på dere som opplever treghet? Testet på både mobil og pc i går kveld med firefox som nettleser uten problemer. 

Mac + Safari og Samsung mobil + chrome. Akkurat nå er det normalt da.

Skrevet

Takk, jeg noterer dette og tar det videre. 

• 4 uker senere...
emilie321
Skrevet
Admin skrev (På 14.7.2026 den 11.08):

Takk, jeg noterer dette og tar det videre. 

Sliter med å komme inn på Dol og deretter sliter jeg med å komme inn i tråder. Likt som sist. Flere som sliter med det samme?

Skrevet
emilie321 skrev (Akkurat nå):

Sliter med å komme inn på Dol og deretter sliter jeg med å komme inn i tråder. Likt som sist. Flere som sliter med det samme?

Ja jeg og.

påskelilje
Skrevet
emilie321 skrev (6 minutter siden):

Jeg og. Sirup!

Ikkeanonymnok
Skrevet (endret)

Samme her. Fikk bare masse feilmeldinger.

Tror det er bedre nå da.

Endret av Ikkeanonymnok
emilie321
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (19 minutter siden):

Samme her. Fikk bare masse feilmeldinger.

Tror det er bedre nå da.

Ja, synes det er bedre nå.

Skrevet

Jeg melder det videre. Det er vist noe trøbbel med META og Google som bruker mye ressurser på sidene. Vi har hatt det tidligere, men det var fordi google da indekserte sidene til google søk, så jeg vil tro at de saumfarer sidene for AI svar, men det jobbes med løsning på å strupe trafikken fra de sidene og andre lignende. 

AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, Admin said:

META og Google

jeg vil tro at de saumfarer sidene for AI svar, men

det jobbes med løsning på å strupe trafikken fra de sidene og andre lignende. 

Var litt uklart hva du siktet til, mener du problemet er at AI bruken skaper "lag", og dere jobber med å stanse "lag"en, eller ønsker dere å stanse at de bruker dataen herfra (fra DOL) til AI helt?

Dere pleide å prøve å beskytte brukerne på DOL gjennom å skru av profilene til folk og fjerne mulighet for å søke etter folk basert på brukernavn. Som ikke er noen 100% løsning men bortsett fra datakyndige personer reduserte det problemer relatert til personvern. Om AI-en analyserer alt og muliggjør analyser av folk etter brukernavn er jo det potensielt noe uheldig gitt forumets fokus på psykiatri, så håper dere vurderer å avslutte den eventuelle praksisen med å godta AI selskapers bruk av data fra DOL i det minste

Google og de andre store vil nok respektere slike ønsker, risikoen er potensielt mindre annonse inntekter............ 😶‍🌫️

Anonymkode: 8e1ac...137

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var litt uklart hva du siktet til, mener du problemet er at AI bruken skaper "lag", og dere jobber med å stanse "lag"en, eller ønsker dere å stanse at de bruker dataen herfra (fra DOL) til AI helt?

Dere pleide å prøve å beskytte brukerne på DOL gjennom å skru av profilene til folk og fjerne mulighet for å søke etter folk basert på brukernavn. Som ikke er noen 100% løsning men bortsett fra datakyndige personer reduserte det problemer relatert til personvern. Om AI-en analyserer alt og muliggjør analyser av folk etter brukernavn er jo det potensielt noe uheldig gitt forumets fokus på psykiatri, så håper dere vurderer å avslutte den eventuelle praksisen med å godta AI selskapers bruk av data fra DOL i det minste

Google og de andre store vil nok respektere slike ønsker, risikoen er potensielt mindre annonse inntekter............ 😶‍🌫️

Anonymkode: 8e1ac...137

Når AI crawler sider for informasjon så tar de opp serverkapasitet slik som enhver bruker og gjest gjør, og når de er inne ofte og i store mengder så ville det vært som om det var tusenvis av brukere innom og det vil føre til at serverkapasitet når sin maksgrense og dermed får feilmeldinger. Det gjelder ikke bare dette forumet, men alle sider på internett hvor man har tilgang uten å logge inn. Så facebook, instagram, forum, nettaviser osv. 

Jeg har ikke kunnskap pr nå om hva løsningen er da det er utviklerne som jobber med dette, men om det er noe ala det som blir gjort ved stor trafikk grunnet spam eller DDOS angrep, så strupes trafikken, altså at de kan ikke ha like mange her inne. 

For klarhet, dette er ikke noe vi har godtatt eller sagt ja til at de aktivt kan gå inn og crawle forumet for innleggene som er her, dette er noe selskapene gjør på egenhånd og ikke noe de spør om tillatelse til. Google gjør også dette jevnlig for å kunne legge til dataene i søkefunksjonen deres. De vil f.eks ikke ha tilgang til dagbøker siden disse er bak en sperre. Kobling mellom bruker og innlegg er nok heller ikke noe de har fokus på da de er ute etter svarene slik at de kan svare dette til de som bruker ChatGPT og andre AI'er for å spørre om ting. Det er nok dessverre ett problem som bare vil øke da flere og flere bruker AI. 

Det er ikke kun vi som har problemer med dette, jeg fant ingen artikkel på norsk, men denne forklarer litt på engelsk: https://www.searchenginejournal.com/ai-bots-keep-overloading-servers-should-website-owners-keep-paying/579018/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...