Gå til innhold

Noen som har gått til dps i lang tid uten å ha fått en diagnose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er kontakt med dps synonymt med diagnose setting?  

Kan man gå der og likevel unngå å få diagnose? 

Hver gang jeg gar fått terapi på dps virker det som jeg går ny diagnose. 🤪

Anonymkode: 96d49...5c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Eller er kontakt med dps synonymt med diagnose setting?  

Kan man gå der og likevel unngå å få diagnose? 

Hver gang jeg gar fått terapi på dps virker det som jeg går ny diagnose. 🤪

Hvilke diagnoser har du fått da?🤔

Anonymkode: 12d2d...88f

Skrevet

Det er krav om diagnose. Har man ingen lidelse/sykdom, trenger man heller ikke behandling.

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo diagnose/diagnoser så spørs det er lidelsene er alvorlig nok til å kvalifisere til hjelp jevnfør prioriteringsveilederen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har jo diagnose/diagnoser så spørs det er lidelsene er alvorlig nok til å kvalifisere til hjelp jevnfør prioriteringsveilederen. 

Ja det var ikke svar på spørsmålet jeg stilte.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Det er krav om diagnose. Har man ingen lidelse/sykdom, trenger man heller ikke behandling.

Betyr det at hvis man har ned dps å gjøre, kommer man nesten garantert ut med en diagnose? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Betyr det at hvis man har ned dps å gjøre, kommer man nesten garantert ut med en diagnose? 

Korrekt. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Korrekt. 

Det er bare ikke sikkert det er riktig diagnose! I mitt tilfelle valgte de å gi meg generalisert angstlidelse og metakognitiv terapi for å få et kort forløp. Jeg ble mye dårligere. Nå har jeg fått riktig diagnose og er i bedring, det føles fantastisk 🙂

Anonymkode: 40663...141

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er bare ikke sikkert det er riktig diagnose! I mitt tilfelle valgte de å gi meg generalisert angstlidelse og metakognitiv terapi for å få et kort forløp. Jeg ble mye dårligere. Nå har jeg fått riktig diagnose og er i bedring, det føles fantastisk 🙂

Kan jeg spørre hvilken diagnose du har fått nå?

Anonymkode: c122f...498

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvor fikk du riktig diagnose og behandling?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvor fikk du riktig diagnose og behandling?

Måtte gå privat, det koster skjorta men er verdt hver krone! Kompleks ptsd, og traumebehandling. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Måtte gå privat, det koster skjorta men er verdt hver krone! Kompleks ptsd, og traumebehandling. 

Bra!! Hvor lenge har du gått i terapi nå? Du har gjerne krav på riktig hjelp på DPS nå? (Gratis).

AnonymBruker
Skrevet

De er nødt til å sette en diagnose. Mens man er under utredning har man gjerne en «arbeidsdiagnose». Jeg har gått på dps nå i snart 8 mnd, og ennå ingen diagnose. De gir meg behandling for det de antar er diagnosen, men selve diagnosen setter de ikke ennå siden det ikke har vært mulig å gjennomføre en systematisk utredning ennå. 

Paradokset er at hver gang jeg er i kontakt med somatikken så setter de en ny psykiastrisk diagnose på meg, som blir hengende ved meg i etterfølgende journaler i åresvis. Og de leser også alt av psykiatriske journaler og epikriser når jeg er innlagt på somatisk, og plukker fritt fra alle diagnoser som står der som kanskje-diagnoser. Disse setter de so. Diagnoser, selv om jeg gir beskjed om at jetbilen har noen diagnoser pr. i dag, og at mange av de diagnosene som har dukket opp som potensielle har blitt lagt bort etter kontakt med dps. Det er utrolig slitsomt, og det gjør at de som ikke kjenner legningen somatikken møter meg med en del fordommer. De som kjenner meg vet at det som står der bare er surr. Men spesielt når jeg blir lagt inn på akuttmottaket på sykehuset på grunn av somatikk, så er det slitsomt å forsøke å forklare. De stoler mer på klipp-og-lim-historikk i journaler, enn på meg som pasient. Aner ikke hvordan jeg skal få ryddet opp i alle de følgefeilene. 

Anonymkode: 8f314...099

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De stoler mer på klipp-og-lim-historikk i journaler, enn på meg som pasient.

Dette er et rettssikkerhetsproblem. Har du dokumentasjon på dette?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (3 timer siden):

Dette er et rettssikkerhetsproblem. Har du dokumentasjon på dette?

Har masse journaler og epikriser med klipp-og-lim med følgefeil. Men ingen dokumentasjon på hva jeg selv har sagt muntlig i møte med helsevesenet. Det er jo bare de som får sin tekst inn i journaler og epikriser.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har masse journaler og epikriser med klipp-og-lim med følgefeil. Men ingen dokumentasjon på hva jeg selv har sagt muntlig i møte med helsevesenet. Det er jo bare de som får sin tekst inn i journaler og epikriser.

Har du konfrontert dem med at de har bevisbyrden?

Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Har du konfrontert dem med at de har bevisbyrden?

Jeg har inntrykk av at du har et gjennomgående ulikt syn på livet og samfunnet enn det vi andre har. Livet er ikke en vedvarende rettssak med bevisbyrde, dokumentasjon og paragrafer. 

Livetsperle
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du mulighet for å få journalen din slettet? Siden det er så mye feil i den? I alle fall få ryddet opp i den skikkelig? Det kan jo potensielt være farlig å ha mange diagnoser der inne som ikke stemmer, når man skal behandles i helsevesenet? 

psykedeliker
Skrevet
nachnoo skrev (46 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at du har et gjennomgående ulikt syn på livet og samfunnet enn det vi andre har.

Det er helt riktig, vi har tankefrihet i Norge, og for at tankefriheten skal gi mening, må den også inkludere retten til å manifestere tankene sine (så lenge handlingene ikke er ekspllisitt ulovlige). Men alt for mange - også i helsevesenet - forstår ikke hva liberale rettigheter faktisk innebærer på godt og vondt. Helsevesenet har f.eks. ikke monopol på sykdomsbegrepet i et samfunn.

Skrevet

Men det er helsetjenesten som setter diagnoser basert på anerkjente kriterier. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...