Gå til innhold

Er det vanlig at ting blir fjernere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke du spurt om det samme mange ganger før? Føler det kommer bare de samme spørsmålene med jevne mellomrom av de samme brukerne.

Anonymkode: 6d96d...b04

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har ikke du spurt om det samme mange ganger før? Føler det kommer bare de samme spørsmålene med jevne mellomrom av de samme brukerne.

Anonymkode: 6d96d...b04

Ikke såvidt jeg kan huske. Men jeg har svært dårlig hukommelse. Men har i hvertfall ikke spurt om det mange ganger for det har ikke vært sånn mer enn et par måneder. 

Endret av Glitter
Skrevet (endret)
psykedeliker skrev (På 16.7.2026 den 21.18):

Det er en helt annen påstand enn det eksemplet som ble nevnt her.

Forøvrig kjenner du ikke meg, og vet ikke hva jeg kan (eller ikke kan) overbevise folk om i direkte dialog.

psykedeliker skrev (På 16.7.2026 den 22.57):

Det gjør ofte "psykotiske" mennesker også. Derfor er jeg i en posisjon til å påvirke dem i mye større grad enn de "profesjonelle".

Skjønner hvor du kommer fra her. Nå har jeg fått anledning til å prate med psykotiske mennesker på deltid. Er sammen med dem i mange timer om gangen og får relasjon, av og til over dager i strekk.

Har gjort den erfaring at man faktisk kan komme frem til at noe ikke er logisk der og da, at de har gått med på det idet man tar dem på dønn alvor (hvorfor ikke liksom. For dem er det realitet, så har en "så la oss gå ut fra at du har rett og tenke gjennom om..."  type holdning som innfallsvinkel), og man sammen kan komme frem til "Jo, sant det. Det hadde jo vært litt rart i grunnen..." Så kan man tro man har et slags breakthrough og det er fortsatt god stemning oss imellom. Så noen minutter eller timer senere er det som samtalen har mistet sin gyldighet, de har funnet en ny forklaring a la "men soldatene gjemte seg jo bare" - så er vi tilbake til utgangspunktet 🙄 Og andre nekter å i det hele tatt vurdere egen oppfatning kritisk eller på noen som helst måte reflektere rundt det i det hele tatt. 

Er ikke sånn at jeg ikke fortsatt forsøker realitetsorientere på en samarbeidende og empatisk måte, men har ingen forventning om at det blir annet enn enn hyggelig samtale og relasjonsbygging ut av det. 

Er jo selv "tidligere pasient" og vet hvordan det er å være innlagt (iaf hvordan jeg opplevde det) og kan sette meg litt i folks sted, kanskje på en annen måte enn "de profesjonelle". Tror du er inne på noe der at det har noe å si for kontakten sin del bare ut fra måten man er litt mindre distansert enn noen andre. Men herregud. Er jo super mange proffe og ikke-proffe folk der som kan dette 1000 ganger mer og har peiling, men altså étt aspekt er det nok sånn med egenerfaring og evnen til å ikke tenke helt "oss og dem". .. 

Endret av krøll9
psykedeliker
Skrevet
krøll9 skrev (16 minutter siden):

Så noen minutter eller timer senere er det som samtalen har mistet sin gyldighet, de har funnet en ny forklaring a la "men soldatene gjemte seg jo bare" - så er vi tilbake til utgangspunktet 🙄

Da plukker man den forklaringen i småbiter også. Og så fortsetter man, til det ikke er noe igjen til slutt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...