Gå til innhold

Tonje Brenna (Ap) mener man skal være mer forsiktig med å si at man er sliten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Brenna hevder at folk altfor ofte sier de er slitne.

Gunvor Launes, overlege i psykiatri ved DPS Lister, Sørlandet sykehus, mener også at ordet brukes for mye.

– Jeg er godt voksen og har derfor hørt hvordan språket og kulturen har endret seg over tid. Jeg opplever at dette er et ord som virkelig blir mer brukt nå enn før.

Overlegen mener også det er bekymringsfullt at folk ofte får fritak for å ta det med ro, når de rapporterer slitenhet.

– Det er kjempeproblematisk! Mange trenger annen hjelp enn å hvile seg. Folk trenger å høre at det er normalt å være sliten og ikke farlig i det hele tatt.

Man burde også se på kravene man stiller seg selv.

– Spør deg selv om kravene er nødvendige. Du må ikke være overalt hele tiden, sier hun.

https://www.tv2.no/nyheter/vi-misbruker-ordet-sliten/19006993/

Hva mener folket, skal man heller si man er trøtt og lei? Eventuelt sleten?

Anonymkode: 98499...b41

Videoannonse
Annonse
UtakknemligDiva
Skrevet

er ikke dette selvmotsigende? 

«mange trenger annen hjelp en å hvile seg» «man må ikke være over alt hele tiden».

Hva vil hun? skal folk stille høyere krav til seg eller ikke?

Skrevet

Jeg kommer ikke til å endre på det. For meg er det et helt vanlig begrep som beskriver en helt vanlig tilstand. Man kan være sliten i hodet, i ryggen, i beina, osv. Alle i min bekjentskapskrets bruker ordet sliten. Hvorfor er det feil, og hvilke beskrivende ord skal man ellers bruke? (Har ikke lest artikkelen). 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...