Gå til innhold

Tonje Brenna (Ap) mener man skal være mer forsiktig med å si at man er sliten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Brenna hevder at folk altfor ofte sier de er slitne.

Gunvor Launes, overlege i psykiatri ved DPS Lister, Sørlandet sykehus, mener også at ordet brukes for mye.

– Jeg er godt voksen og har derfor hørt hvordan språket og kulturen har endret seg over tid. Jeg opplever at dette er et ord som virkelig blir mer brukt nå enn før.

Overlegen mener også det er bekymringsfullt at folk ofte får fritak for å ta det med ro, når de rapporterer slitenhet.

– Det er kjempeproblematisk! Mange trenger annen hjelp enn å hvile seg. Folk trenger å høre at det er normalt å være sliten og ikke farlig i det hele tatt.

Man burde også se på kravene man stiller seg selv.

– Spør deg selv om kravene er nødvendige. Du må ikke være overalt hele tiden, sier hun.

https://www.tv2.no/nyheter/vi-misbruker-ordet-sliten/19006993/

Hva mener folket, skal man heller si man er trøtt og lei? Eventuelt sleten?

Anonymkode: 98499...b41

Videoannonse
Annonse
UtakknemligDiva
Skrevet

er ikke dette selvmotsigende? 

«mange trenger annen hjelp en å hvile seg» «man må ikke være over alt hele tiden».

Hva vil hun? skal folk stille høyere krav til seg eller ikke?

Skrevet

Jeg kommer ikke til å endre på det. For meg er det et helt vanlig begrep som beskriver en helt vanlig tilstand. Man kan være sliten i hodet, i ryggen, i beina, osv. Alle i min bekjentskapskrets bruker ordet sliten. Hvorfor er det feil, og hvilke beskrivende ord skal man ellers bruke? (Har ikke lest artikkelen). 

Skrevet (endret)

Her (altså i artikkelen) var det mye forskjellig.

I likhet med psykiateren har jeg levd en stund og lagt merke til hvordan språket endrer seg, Men jeg (som ikke jobber i helsevesenet) har ikke observert at akkurat "sliten" har forandret betydning eller blir misbrukt. "Overveldet" har jeg ikke fått med meg ennå, men Her er noen stikkord for hva jeg mener om saken:

- Sliten er noe det er naturlig/normalt å være og som går nokså fort over ved avkobling og/eller hvile, utslitt (eller utbrent) er noe sterkere og mer langvarig. Jeg oppfatter ikke sliten som en kronisk tilstand eller noe man burde få sykemelding for. 

- Trøtt har med søvnighet å gjøre, det kan man være selv om man ikke har gjort noe som helst, og det går stort sett over (eller blir merkbart bedre) hvis man får sove eller (typisk om morgenen) kommer i gang med hverdagslige aktiviteter.

- Lei (som jeg tror brukes oftere i andre dialekter enn min egen) har ikke så mye med manglende energi å gjøre, men et ønske om forandring. Man kan være lei når man har holdt på med noe i timevis, enten det er jobb, barnepass eller noe passivt (som å være tilskuer til en sport man ikke kan noe om).

Derimot er jeg helt enig med språkforskeren i at det har gått inflasjon i ord som beskriver psykiske tilstander som angst og depresjon. I tiden før tullebransjene (influensere og andre SoMe-relaterte fjols) var det en normal del av livet å grue seg, være trist / lei seg og være sint eller i dårlig humør. Dette er ikke tilstander man skal sette diagnoser på. Spesielt (sosial) angst misbrukes noe veldig.  

Selv forteller Brenna at hun henter energi fra alt hun gjør i hverdagen:  Jeg henter alltid energi. Det er nesten ingenting jeg gjør hvor jeg føler at jeg blir tappet for energi. Jeg kan også bli lei når jeg sitter i et møte som varer i fem timer.

Nå er vel ikke Brenna den verste politikerbroileren, men hun kunne jo prøvd fem timer som ikke-administrativ helse- og omsorgsarbeider eller noe sånt, før hun påsto at man ikke kan bli sliten og energitappet av det mange er nødt til å gjøre i hverdagen?

Endret av laban
Skrevet

Støtter Brenna i dette. 

Skrevet (endret)
nachnoo skrev (16 minutter siden):

Støtter Brenna i dette. 

Kan jeg spørre om hvorfor? Trodde "sliten" var et helt vanlig ord å bruke som beskriver en midlertidig tilstand vi alle kan kjenne på i blant? Har du aldri vært sliten i beina etter å ha gått mye på 17. mai? Eller sliten i hodet etter f.eks å ha lest tung faglitteratur, deltatt på lange møter, støy og mas fra unger (ref det du fortalte fra flyplassen for en stund siden). Jeg føler meg noen ganger veldig sliten i hodet. Hvilke(t) ord synes du er bedre å bruke?

Som sagt over kommer jeg ikke til å endre på det. Kanskje har det med dialekt å gjøre også. 

Endret av Vendi
Skrevet

Jeg oppfatter nødvendigvis ikke ordet "sliten" som noe spesielt alvorlig.

Jeg tenker man er sliten etter å ha båret møbler ut av en leilighet. Jeg sier også at jeg er sliten etter en intensiv uke på jobb eller et heldags arbeidsmøte. Det må man regne med.

Å være "trøtt" forbinder jeg med søvnbehov.

Med andre ord så ser jeg ikke noe problem i å si at man er sliten, så lenge man ikke anser det som en sykdom.

Skrevet

Jeg er ikke enig i at "sliten" beskriver noe alvorlig eller kronisk. Så her synes jeg Brenna bommer.

Derimot mener jeg at begrepene utslitt, utbrent, sjokkert og deprimert sitter for løst og ofte misbrukes. For ikke å snakke om "hat". Det skal lite til før enkelte tolker hat, der jeg ville brukt et langt svakere uttrykk.

Skrevet
Vendi skrev (54 minutter siden):

Kan jeg spørre om hvorfor? Trodde "sliten" var et helt vanlig ord å bruke som beskriver en midlertidig tilstand vi alle kan kjenne på i blant? Har du aldri vært sliten i beina etter å ha gått mye på 17. mai? Eller sliten i hodet etter f.eks å ha lest tung faglitteratur, deltatt på lange møter, støy og mas fra unger (ref det du fortalte fra flyplassen for en stund siden). Jeg føler meg noen ganger veldig sliten i hodet. Hvilke(t) ord synes du er bedre å bruke?

Som sagt over kommer jeg ikke til å endre på det. Kanskje har det med dialekt å gjøre også. 

Jeg er ikke uenig i det å bruke ordet. Men jeg er lei av alle som stadig snakker om hvor slitne de er. De fleste er slitne etter en hard arbeidsdag. Det er helt normalt, og men trenger ikke snakke om det som om det er noe svært negativt. Småbarnsforeldre er stort sett slitne hele tiden, og det burde de visst før de skaffet seg barn. Det er helt normalt.

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Merker jeg er lei av at man skal korrigere hvordan andre mennesker utrykker seg. Det er ikke noe galt i å si at man er sliten. Jeg bruker mer Sleten i stedet da haha. Som en inside joke mellom venner.

Skrevet
nachnoo skrev (15 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i det å bruke ordet. Men jeg er lei av alle som stadig snakker om hvor slitne de er. De fleste er slitne etter en hard arbeidsdag. Det er helt normalt, og men trenger ikke snakke om det som om det er noe svært negativt. Småbarnsforeldre er stort sett slitne hele tiden, og det burde de visst før de skaffet seg barn. Det er helt normalt.

Da skjønner jeg 🙂

UtakknemligDiva
Skrevet
nachnoo skrev (4 timer siden):

Hvorfor er vår hovedoppgave å få barn, hvis det skal straffe seg med å være slitne hele tiden? enda et eksempel på naturens dårlige design.

psykedeliker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (8 minutter siden):

Hvorfor er vår hovedoppgave å få barn, hvis det skal straffe seg med å være slitne hele tiden?

Vi har ingen plikt til å få barn, det vet du godt. Hvorfor må du gjøre deg selv dummere enn du er med alle disse barnslige projiseringene?

AnonymBruker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (30 minutter siden):

Hvorfor er vår hovedoppgave å få barn, hvis det skal straffe seg med å være slitne hele tiden? enda et eksempel på naturens dårlige design.

Det er helt normalt å være sliten. 

Skrevet
psykedeliker skrev (2 timer siden):

Vi har ingen plikt til å få barn, det vet du godt. Hvorfor må du gjøre deg selv dummere enn du er med alle disse barnslige projiseringene?

...ehm.......som mennesker er vi designet til å få barn, og hele menneskeheten er avhengig av at vi gjør der....det er liksom meninga med hele greia..

psykedeliker
Skrevet
Fru2020 skrev (21 minutter siden):

...ehm.......som mennesker er vi designet til å få barn, og hele menneskeheten er avhengig av at vi gjør der....det er liksom meninga med hele greia..

Hva tenker du om projiseringer? Er det også noe vi er designet til fra naturens side?

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

Ikke alle mener det er "meninga med det hele".

Drømmeautomat
Skrevet

Hvilke ord en tilfeldig politiker måtte mene jeg skal bruke eller ikke bruke er helt irrelevant for meg, og det burde det være for alle.

UtakknemligDiva
Skrevet
psykedeliker skrev (4 timer siden):

du repeterer samme ordet over alt. Hvorfor er du så opphengt i å bruke dette ordet? 

Vi har ingen plikt, men biologisk sett er vår mening med livet å videreføre oss. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke alle mener det er "meninga med det hele".

Selvfølgelig ikke. Men en kan ikke diskutere mot at det er litt av poenget med alle arter. At vi skal opprettholdes. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...