Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
slabbedask skrev (5 minutter siden):

Trodde ikke det var mulig å få huslån uten at huset er forsikret?

Trodde ikke jeg heller ... Bankene krever husforsikring for å gi boliglån. Unntaket er borettslag eller sameie, da er husforsikringen dekket (som regel) gjennom en felles husforsikring. 

Endret av XbellaX
Skrevet

Jeg blir så rar i hele kroppen hver gang sånne ting skjer og det går så innpå meg i flere år etterpå. Tenker på ting lenge etterpå og får økt angst av det. Tenker på feks. Gjerdrum katastrofen hver dag selv om det er flere år siden ennå. Tror ikke det er helt normalt 

Skrevet (endret)

Ingen ble skadet i brannen? godt ingen mistet livet. 

Endret av Musikk
Skrevet (endret)
Musikk skrev (2 minutter siden):

Ingen ble skadet i brannen? godt ingen mistet livet. 

Mange som letter etter sine husdyr😢som er savnet. 

Endret av Musikk
Skrevet
XbellaX skrev (På 21.7.2026 den 19.45):

Trodde ikke jeg heller ... Bankene krever husforsikring for å gi boliglån. Unntaket er borettslag eller sameie, da er husforsikringen dekket (som regel) gjennom en felles husforsikring. 

"Bør husforsikring være lovpålagt? Staten vil vurdere det."

"Flere av dem manglet enten innboforsikring eller boligforsikring."

Justisdepartementet vurderer en lovpålagt forsikringsplikt for bolig etter at ti prosent av de 113 boligene rammet av en storbrann i Drammen manglet forsikring. Statssekretær Kristine Kallset bekrefter at myndighetene ser på saken, men understreker at innføring av et slikt påbud krever en grundig utredning av komplekse sosiale og juridiske problemstillinger.

https://www.aftenposten.no/norge/i/9prvbl/boer-husforsikring-vaere-lovpaalagt-staten-vil-vurdere-det

Skrevet

Rekkehusene må jo ha vært et borettslag eller et sameie.  Merkelig at de ikke hadde felles husforsikring.

psykedeliker
Skrevet
Dorthe skrev (36 minutter siden):

Rekkehusene må jo ha vært et borettslag eller et sameie.  Merkelig at de ikke hadde felles husforsikring.

Det kan også ha vært et huseierlag, der hver enhet eier seg selv og fellesarealene er et sameie.

Skrevet
psykedeliker skrev (21 minutter siden):

Det kan også ha vært et huseierlag, der hver enhet eier seg selv og fellesarealene er et sameie.

Det har jeg aldri hørt om, men jeg har bare bodd i blokk i sameie eller borettslag.

Skrevet
Dorthe skrev (På 23.7.2026 den 22.14):

Jeg har bodd i rekkehus der det var selveie til egen boenhet + nærmeste tomt, mens garasjene, lekeplass, interne veier mm var fellesareal. Hver boenhet måtte ha egen forsikring, egne kommunale avgifter ol. Jeg betalte ikke «husleie», men en lav sum (5-6000 kr) én gang i året for vedlikehold og brøyting av felles områder. 

Skrevet (endret)
morsan skrev (På 25.7.2026 den 0.06):

Jeg har bodd i rekkehus der det var selveie til egen boenhet + nærmeste tomt, mens garasjene, lekeplass, interne veier mm var fellesareal. Hver boenhet måtte ha egen forsikring, egne kommunale avgifter ol. Jeg betalte ikke «husleie», men en lav sum (5-6000 kr) én gang i året for vedlikehold og brøyting av felles områder. 

Altså, jeg bor i en selveierleilighet og betaler kommunale avgifter utenom fellesutgiftene og nå måtte jeg kikke om vi hadde husforsikring dekket og det hadde vi 😊

Endret av Dorthe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...