Gå til innhold

Hvorfor er _konfrontasjon som terapeutisk metode_ så undervurdert?

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Skrevet

Jeg hører stadig om mennesker som "lager et helvete for andre" ,"er vanskelige å ha med å gjøre", "gode til å snakke for seg" etc.

Min og mange andres erfaring med slike folk er at de har ingen verdens ting å stille opp med når de virkelig møter motstand. Deres eneste våpen er løgner og frykt, men de takler ikke når deres egne metoder vendes mot dem, alle utveier er blokkert - og rollene er byttet om. Så hvorfor brukes ikke dette mer i terapeutisk sammenheng? Er det viljen eller kunnskapen det står på?

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Jeg hører stadig om mennesker som "lager et helvete for andre" ,"er vanskelige å ha med å gjøre", "gode til å snakke for seg" etc.

Min og mange andres erfaring med slike folk er at de har ingen verdens ting å stille opp med når de virkelig møter motstand. Deres eneste våpen er løgner og frykt, men de takler ikke når deres egne metoder vendes mot dem, alle utveier er blokkert - og rollene er byttet om. Så hvorfor brukes ikke dette mer i terapeutisk sammenheng? Er det viljen eller kunnskapen det står på?

Noen må jo bare gi slipp på konflikter for at det skal bli fred ellers fortsetter det i evigheter, de kommer jo ikke til å forandre seg uansett for vi kan ikke forandre folk og det er ikke vår oppgave. De har sin vei og du har din, men må innrømme at i dag så sa jeg ifra til ei som tror hun har alle svarene på alt for det hun sa stemte ikke. Det handlet om min far og undersøkelser osv, jo hun visste alt hehe :D Det visste jeg med sikkerhet ikke stemte, hun er ikke vant til at noen sier imot men måtte bare. 

Ang de som lyver så slutter de ikke med det og det er jo lett å gjennomskue så de får bare holde på, det er deres liv og deres karma. 

psykedeliker
Skrevet
stjernestøv skrev (20 minutter siden):

Noen må jo bare gi slipp på konflikter for at det skal bli fred ellers fortsetter det i evigheter, de kommer jo ikke til å forandre seg uansett for vi kan ikke forandre folk og det er ikke vår oppgave.

Jeg snakker ikke om å forandre folk, jeg snakker om å forandre adferden til folk. Det er to helt forskjellige ting.

stjernestøv skrev (24 minutter siden):

Ang de som lyver så slutter de ikke med det og det er jo lett å gjennomskue så de får bare holde på, det er deres liv og deres karma. 

Den føledamelogikken du legger frem her løser ingen problemer, den bare flytter problemene.

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (11 minutter siden):

Jeg snakker ikke om å forandre folk, jeg snakker om å forandre adferden til folk. Det er to helt forskjellige ting.

Den føledamelogikken du legger frem her løser ingen problemer, den bare flytter problemene.

Tror ikke vi kan forandre adferden til folk heller, da må de jo oppsøke hjelp og ville forandre adferd. Vi har bare makt til å forandre oss selv og måten vi ser ting på. 

Nei vi er her ikke for å løse alle problemer, tror vi skal lære noe av det og når vi har lært er vi ferdig. Vi kan finne fred i oss selv når vi aksepterer at ting er som de er og at vi må gi slipp og ikke kan forandre det. 

psykedeliker
Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Tror ikke vi kan forandre adferden til folk heller, da må de jo oppsøke hjelp og ville forandre adferd. Vi har bare makt til å forandre oss selv og måten vi ser ting på. 

Du får tro hva du vil, men mange har blitt tvunget til å endre adferd etter at menneskene rundt dem satte hardt mot hardt. Å se at den forandringen skjer er god terapi for omgivelsene.

stjernestøv skrev (8 minutter siden):

Vi har bare makt til å forandre oss selv og måten vi ser ting på. 

Ikke alle, men flere enn man skulle tro ved første øyekast. har formell og/eller uformell makt til å tvinge andre til å endre adferd, men de velger å ikke bruke den. Da er de en del av problemet selv.

stjernestøv skrev (9 minutter siden):

Nei vi er her ikke for å løse alle problemer, tror vi skal lære noe av det og når vi har lært er vi ferdig. Vi kan finne fred i oss selv når vi aksepterer at ting er som de er og at vi må gi slipp og ikke kan forandre det. 

I et liberalt demokrati er det lov å gjøre ukloke valg, men det er ikke lov å gjøre ukloke valg på vegne av andre slik du tar til orde for her.

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Du får tro hva du vil, men mange har blitt tvunget til å endre adferd etter at menneskene rundt dem satte hardt mot hardt. Å se at den forandringen skjer er god terapi for omgivelsene.

Ikke alle, men flere enn man skulle tro ved første øyekast. har formell og/eller uformell makt til å tvinge andre til å endre adferd, men de velger å ikke bruke den. Da er de en del av problemet selv.

I et liberalt demokrati er det lov å gjøre ukloke valg, men det er ikke lov å gjøre ukloke valg på vegne av andre slik du tar til orde for her.

Ok. Det er jeg ikke enig i men vi er alle på vår egen vei så respekterer dine meninger :) 

psykedeliker
Skrevet

Ok. Det er jeg ikke enig i men vi er alle på vår egen vei så respekterer dine meninger :) 

Regner ikke med at vi blir enige nei, men det forandrer ikke fakta.

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Regner ikke med at vi blir enige nei, men det forandrer ikke fakta.

Nei og den sitter vel du med? Vi har alle våre fakta og det er rett og det, vi skal alle ha våre fakta her i livet som er fakta for oss. 

psykedeliker
Skrevet
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Nei og den sitter vel du med? Vi har alle våre fakta og det er rett og det, vi skal alle ha våre fakta her i livet som er fakta for oss. 

Nå er du helt på viddene, men jeg er ikke overrasket. Virkeligheten og dens fakta eksisterer uavhengig av vår opplevelse.

Livsfilosofien du tar til orde for gir rasjonell mening dersom målet er å overleve i de lavere utviklede samfunnene den kommer fra, men den er uhensiktsmessig dersom man vil løse reélle problemer i liberale demokratier.

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Nå er du helt på viddene, men jeg er ikke overrasket. Virkeligheten og dens fakta eksisterer uavhengig av vår opplevelse.

Livsfilosofien du tar til orde for gir rasjonell mening dersom målet er å overleve i de lavere utviklede samfunnene den kommer fra, men den er uhensiktsmessig dersom man vil løse reélle problemer i liberale demokratier.

Jepp :) Uavhengig av hva vi enn måtte mene. 

psykedeliker
Skrevet

Jepp :) Uavhengig av hva vi enn måtte mene. 

Nå motsier du deg selv, eller så snakker vi om helt forskjellige ting.

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Nå motsier du deg selv, eller så snakker vi om helt forskjellige ting.

å tror du det? Jeg gjør ikke det, det som er er uansett hva vi måtte mene. 

psykedeliker
Skrevet
stjernestøv skrev (37 minutter siden):

Jeg gjør ikke det, det som er er uansett hva vi måtte mene. 

Du sier noe helt annet her:

stjernestøv skrev (51 minutter siden):

Vi har alle våre fakta og det er rett og det, vi skal alle ha våre fakta her i livet som er fakta for oss. 

Så hva mener du egentlig?

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

At vi har alle vår sannhet men det som er er uansett hva enn en og hver oss måtte tro, så alle har sannheten sin men ingen har den fulle sannheten. Det kan ikke vår lille hjerne forstå men er klar over at folk tror de vet fakta om alt og det er greit det og, det finnes ikke rett og galt for det bare er. 

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (15 minutter siden):

Og jeg har aldri fulgt manus, jeg har skapt mitt eget liv etter min sjels høyeste ønske og har lært utrolig mye på veien. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (14 minutter siden):

At vi har alle vår sannhet men det som er er uansett hva enn en og hver oss måtte tro, så alle har sannheten sin men ingen har den fulle sannheten. Det kan ikke vår lille hjerne forstå men er klar over at folk tror de vet fakta om alt og det er greit det og, det finnes ikke rett og galt for det bare er. 

Hva mener du at det ikke finnes rett og galt?

Anonymkode: c8efc...1ae

Worrisome_plenty
Skrevet

Personlig liker jeg ikke konfrontasjoner, hvis det er noen jeg misliker så kutter jeg heller kontakt. 

Blir det konfrontasjon går jeg gjerne svært langt, det har ikke skjedd mange ganger, men da blir de satt ut for å si det mildt. Jeg kan æreskjelle folk ned i støvlene, men prøver å unngå det. Bare la det være. At psykedeliker har tro på konfrontasjon er han nok ganske alene om.

Folk flest vi ha gre, og ser det ikke som produktivt å være i kontinuerlig trass.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du at det ikke finnes rett og galt?

Anonymkode: c8efc...1ae

At folk får leve livene sine som de vil. 

psykedeliker
Skrevet
stjernestøv skrev (30 minutter siden):

At vi har alle vår sannhet men det som er er uansett hva enn en og hver oss måtte tro, så alle har sannheten sin men ingen har den fulle sannheten.

Vi diskuterer ikke sannhet her, men fakta. Det er to forskjellige ting.

Worrisome_plenty skrev (15 minutter siden):

At psykedeliker har tro på konfrontasjon er han nok ganske alene om.

Ikke så alene som du tror! Men vi hører ikke så mye om de som bruker metoden, fordi problemene faktisk blir løst og da er det ikke noe mer å snakke om. Det vi hører om er alle problene som vedvarer fordi de bare flyttes rundt istedenfor å løses.

Worrisome_plenty skrev (12 minutter siden):

Folk flest vi ha gre, og ser det ikke som produktivt å være i kontinuerlig trass.

Å være i kontinuerlig trass er noe helt annet enn det tråden handler om.

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (27 minutter siden):

Vi diskuterer ikke sannhet her, men fakta. Det er to forskjellige ting.

Ja ok og du sitter med fakta, deg om det. Ha en fin kveld der :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...