AnonymBruker Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare å holde ut i arbeidslivet helt til pensjonsalderen. Bare tanken gjør meg utslitt. Stå opp klokka seks hver eneste morgen, stresse for å rekke kollektivtransporten, håpe at bussen eller toget faktisk er i rute, presse seg inn blant stressa mennesker og rekke jobb til åtte. Så åtte timer på jobb, før man drar hjem helt tom for energi. Og dagen etter? Nøyaktig det samme. Om og om igjen, år etter år, i flere tiår. Jeg klarer oppriktig ikke å forstå hvordan dette har blitt sett på som en normal måte å leve på. Hvordan i helvete har menneskeheten akseptert at så store deler av livet skal gå med til en endeløs rutine som tapper folk for tid og krefter? Anonymkode: e300b...5fa 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare å holde ut i arbeidslivet helt til pensjonsalderen. Bare tanken gjør meg utslitt. Stå opp klokka seks hver eneste morgen, stresse for å rekke kollektivtransporten, håpe at bussen eller toget faktisk er i rute, presse seg inn blant stressa mennesker og rekke jobb til åtte. Så åtte timer på jobb, før man drar hjem helt tom for energi. Og dagen etter? Nøyaktig det samme. Om og om igjen, år etter år, i flere tiår. Jeg klarer oppriktig ikke å forstå hvordan dette har blitt sett på som en normal måte å leve på. Hvordan i helvete har menneskeheten akseptert at så store deler av livet skal gå med til en endeløs rutine som tapper folk for tid og krefter? Anonymkode: e300b...5fa Det beste er vel å finne noe man brenner for og liker å holde på med, da blir det jo lettere. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli psykedeliker skrev (13 minutter siden): Hva tror du selv? Jeg skønner hvorfor så mange blir uføre. Anonymkode: e300b...5fa 0 Siter
psykedeliker Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg skønner hvorfor så mange blir uføre. Det er det mange ulike grunner til, så hvis du kjenner til dem alle har du jo svært gode forutsetninger til å gjøre kloke livsvalg når det gjelder jobb og karriere. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli Fordi man trenger penger til å overleve. Men det er ting man kan gjøre for å gjøre jobben lettere for seg selv. Kortere reisevei, jobbe med noe man liker, mulighet for delvis hjemmekontor, bra arbeidsmiljø så kjekt å prate med kollegaer osv. Anonymkode: 70121...aec 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare å holde ut i arbeidslivet helt til pensjonsalderen. Bare tanken gjør meg utslitt. Stå opp klokka seks hver eneste morgen, stresse for å rekke kollektivtransporten, håpe at bussen eller toget faktisk er i rute, presse seg inn blant stressa mennesker og rekke jobb til åtte. Så åtte timer på jobb, før man drar hjem helt tom for energi. Og dagen etter? Nøyaktig det samme. Om og om igjen, år etter år, i flere tiår. Jeg klarer oppriktig ikke å forstå hvordan dette har blitt sett på som en normal måte å leve på. Hvordan i helvete har menneskeheten akseptert at så store deler av livet skal gå med til en endeløs rutine som tapper folk for tid og krefter? Anonymkode: e300b...5fa Jeg pendlet to timer hver dag, og enda var jeg på jobb 30 min før jeg egentlig skulle - fordi jeg elsket jobben min Anonymkode: f3e88...7fb 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli Jeg pendler også 2 timer hver dag ( har innimellom hjemmekontor ) Jeg lever ikke for jobben min. Jeg lever for fritiden, men fritiden blir bra pga lønna jeg får. Hvordan skulle vi ha levd uten penger ? Folk orker fordi de må for i det hele tatt å kunne leve. Det er ikke så mange andre alternativer. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli Det er forskjell på jobber. Jeg hadde en hvor jeg tok imot filmruller, merket de og sendte de videre. Kom kanskje inn 10-30 mennesker og leverte film til fremkalling hver dag. Det lå rett ved der jeg bodde. Renholdet tok ett kvarter og resten av tiden leste jeg aviser. Da gruet jeg meg ikke til å gå på jobb. Anonymkode: 5ca8d...357 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er forskjell på jobber. Jeg hadde en hvor jeg tok imot filmruller, merket de og sendte de videre. Kom kanskje inn 10-30 mennesker og leverte film til fremkalling hver dag. Det lå rett ved der jeg bodde. Renholdet tok ett kvarter og resten av tiden leste jeg aviser. Da gruet jeg meg ikke til å gå på jobb. Anonymkode: 5ca8d...357 En gang i blant solgte jeg ett kamera eller skannet bilder inn på en cdrom. Anonymkode: 5ca8d...357 0 Siter
Everybody Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skønner hvorfor så mange blir uføre. Anonymkode: e300b...5fa Du får gå til legen da og si at du vil bli ufør. Da får du vedtaket i posten 2 dager senere og penger resten av livet. 👍 1 Siter
psykedeliker Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi man trenger penger til å overleve. Man trenger mat og klær for å overleve, og det kan man skaffe uten penger hvis man absolutt må. 0 Siter
nachnoo Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli psykedeliker skrev (3 minutter siden): Man trenger mat og klær for å overleve, og det kan man skaffe uten penger hvis man absolutt må. og kanskje tak over hodet om man har litt lite klær 0 Siter
Ekstra Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli Det er trist om det å fungere i jobb ikke gir en følelse av mestring og å bidra, og glede over å klare seg selv. Skremmende om det anses mer attraktivt å «oppnå» uføretrygd. Når det er sagt kan du jo vurdere å prøve en annen jobb, som kanskje føles mer interessant/nyttig/etc. 2 Siter
psykedeliker Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli nachnoo skrev (27 minutter siden): og kanskje tak over hodet om man har litt lite klær Det er heller ikke så veldig vanskelig å skaffe seg uten penger. Men det blir nok ikke "moderne standard". 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er forskjell på jobber. Jeg hadde en hvor jeg tok imot filmruller, merket de og sendte de videre. Kom kanskje inn 10-30 mennesker og leverte film til fremkalling hver dag. Det lå rett ved der jeg bodde. Renholdet tok ett kvarter og resten av tiden leste jeg aviser. Da gruet jeg meg ikke til å gå på jobb. Anonymkode: 5ca8d...357 Handler om levestandard, vi har vedtatt høy levestandard for alle, det krever høy lønn for alle, som krever høy produktivitet for alle. Da forsvinner slike jobber. 1 person digitalt kan håndtere alt slikt online for kunder i hundrevis av byer samtidig nå med digitalt mottak og iverksette ordre for trykk og sende med post, så 100 lavproduktiv jobber ble til 1 høyproduktiv høyintens jobb med konstant arbeid 8 timer per dag i strekk. Men en støter på et problem, alle klarere ikke høy produktivitet, så antall uføre øker, men isteden for å angripe problemet, finner en på fordommer mot disse folkene, for det er mer praktisk. Jeg klarte X, derfor bør jo alle klare X, er en vanlig holdning hos nordmenn, de forstår ikke at alle har ikke samme kapasitet. Det var godt illustrert på forumet hvor en bruker nevnte at 2 semi-kjente folk, var dårlige til utdanning, de har mer praktiske evner, det var ikke ment nedsettende i det hele tatt kun nøytral observasjon uten onde hensikter, i Norge er slikt helt utenkelig og det går på fordommene, du må ha utdanning for å være produktiv, og er du ikke høyproduktiv er du en taper. Så personen som sa at 2 personer var dårlig til utdanning, ble sett på som problemet. Vi har glemt menneskverdet til en enormt stor folkegruppe, og istedenfor angriper vi de som peker på det, som forøvrig bare er 1 person i hele Norge 😅Alle bare jatter med og skjønner ingenting Det er lett å vedta hva en vil, at alle skal være høyproduktive og ha høy levestandard høres flott ut, men verden bryr seg ikke om hvordan vi skulle ønske verden var, den er som den er uansett. Jo før vi innser det og tilpasser oss, jo bedre blir samfunnet for oss alle. Anonymkode: 46452...2dc 0 Siter
psykedeliker Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): vi har vedtatt høy levestandard for alle Hvor finner jeg dette vedtaket? Kan du lenke direkte til det? 0 Siter
Dorthe Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli Finn deg en annen jobb du trives bedre i. Eller ta en utdannelse så du kan få en bedre jobb. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli 1 hour ago, psykedeliker said: Hvor finner jeg dette vedtaket? Kan du lenke direkte til det? Er ikke ETT vedtak, det er summen av alle vedtakene av forskrifter og diverse (titusener), du kan jo begynne med Tek17 som gjør boliger veldig dyre, og "gode" å bo i, også gå videre derfra. Lykke til. Anonymkode: 46452...2dc 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg skønner hvorfor så mange blir uføre. Anonymkode: e300b...5fa Det er godt ikke alle tenker på den måten. Hvor skulle de uføre fått penger i fra hvis ingen jobbet ? 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.