Gå til innhold

Kan seponering av Litium bidra til å få "driven" tilbake?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Motivasjon/lyst? En i familien sier at jeg mistet alt det da jeg begynte på Lutium.

Anonymkode: 53ee3...18b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange ganger skal du spørre om det?

Anonymkode: e4f23...d89

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Motivasjon/lyst? En i familien sier at jeg mistet alt det da jeg begynte på Lutium.

Jeg tror du må ta denne diskusjonen med din faste behandler etter ferien. Ta evt med deg familiemedlemmet til den delen av timen hvor dette diskuteres. Det kan være nyttig for alle tre. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du må ta denne diskusjonen med din faste behandler etter ferien. Ta evt med deg familiemedlemmet til den delen av timen hvor dette diskuteres. Det kan være nyttig for alle tre. 

Ja.

Drømmeautomat
Skrevet

Det kan det nok i noen tilfeller, men hva risikerer du i så fall da? Du kan diskutere med behandler om du kan gå ned i dose. 

AnonymBruker
Skrevet
Marye skrev (15 minutter siden):

Bare i begynnelsen 

Sier du det? Var det slik for deg?

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Det kan det nok i noen tilfeller, men hva risikerer du i så fall da? Du kan diskutere med behandler om du kan gå ned i dose. 

Har slitt mye med suicidalitet. Hadde håpet at jeg kunne klart meg uten medisinen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sier du det? Var det slik for deg?

Jepp

Skrevet

Merket ingen endring i motivasjon og lyst da jeg sluttet på Litium. 

Skrevet (endret)

Jeg opplevde ingen slik negativ effekt av Litium. Tvert om bidro medisinen til mindre selvmordstanker og færre blandede episoder - den generelle bedringen ga meg også mer tiltak og motivasjon.

Jeg måtte etter hvert slutte med Litium fordi jeg allerede ved oppstart hadde svært dårlig regulert stoffskifte (Hashimoto). Det tok tid før jeg oppnådde samme effekt med erstatningsmedisinene, så seponeringen for min del ga en klar forverring.

Endret av adhoc
AnonymBruker
Skrevet
adhoc skrev (41 minutter siden):

Jeg opplevde ingen slik negativ effekt av Litium. Tvert om bidro medisinen til mindre selvmordstanker og færre blandede episoder - den generelle bedringen ga meg også mer tiltak og motivasjon.

Jeg måtte etter hvert slutte med Litium fordi jeg allerede ved oppstart hadde svært dårlig regulert stoffskifte (Hashimoto). Det tok tid før jeg oppnådde samme effekt med erstatningsmedisinene, så seponeringen for min del ga en klar forverring.

Kan jeg spørre om hva erstatningsmedisinen du bruker? Jeg bruker Lamictal i lav dose. Ts.

Skrevet

Jeg har masse motivasjon og drive på litium - til det som er lystbetont. Jeg har begynt med nye hobbyer etter at jeg begynte på litium og jeg er helt opphengt i dem. Jeg kan også fordype meg i lærebøker i temaer jeg synes er spennende. Jeg har derimot null motivasjon for husarbeid og andre fornuftige og kjedelige ting. Det er nok ikke litium sin feil.

Du skriver nye innlegg om litium og bivirkninger hver dag. Husker du ikke at du har spurt om de samme tingene før? Du virker også helt opphengt temaene i medisiner og terapi, det kan umulig medføre noe positivt tenker jeg.

Jeg synes det er en god idé å trappe ned litium (gradvis, i samråd med legen din), så du får et bedre bilde av hva som skyldtes litium og hva som evt skyldes noe annet.

Og en siste ting: hvordan kan du ha mistet motivasjon og drive i samme periode som du har opplevd hypomani etter økning av Lamictal? Har du glemt det? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet all lyst og motivasjon på litium. Ble passiv i eget liv. Mistet kontekst med følelser og grenser og tålte situasjoner jeg ikke burde tålt. Kunne ikke gråte, var forstummet i kroppen. Hadde null energi til å gå tur og bevege meg, til å ta tak i noe som heldt. Hadde antidepressiv effekt men med disse bivirkningene ble det ikke et godt liv, fikk det langt bedre uten 

Anonymkode: 0cfe3...7ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg mistet all lyst og motivasjon på litium. Ble passiv i eget liv. Mistet kontekst med følelser og grenser og tålte situasjoner jeg ikke burde tålt. Kunne ikke gråte, var forstummet i kroppen. Hadde null energi til å gå tur og bevege meg, til å ta tak i noe som heldt. Hadde antidepressiv effekt men med disse bivirkningene ble det ikke et godt liv, fikk det langt bedre uten 

Høres fælt ut. Jeg også mange bivirkninger, kan heller ikke gråte ++ . Jeg starter nedtrapping i dag! Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres fælt ut. Jeg også mange bivirkninger, kan heller ikke gråte ++ . Jeg starter nedtrapping i dag! Ts

Har du hatt time med behandler og diskutert dette? Og hvor langt har du kommet i opptrappingen av lamictal?

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (51 minutter siden):

Har du hatt time med behandler og diskutert dette? Og hvor langt har du kommet i opptrappingen av lamictal?

150 mg Lamictal per nå. Jeg har ingen behandler utenom fastlegen. Det er jo ikke så mye han kan si egentlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

150 mg Lamictal per nå. Jeg har ingen behandler utenom fastlegen. Det er jo ikke så mye han kan si egentlig. 

Er det ikke fortsatt rom for å øke Lamictal når du ser på serumkonsentrasjonen? Du bør være godt dekket av en annen medisin før du kutter ut litium igjen.

Fastlegen har uansett mer kompetanse enn deg om legemidler, han vet hvor han skal gå for evt å lese seg opp, og han kan ringe til spesialist ved behov. Det er fascinerende hvordan du her setter deg over fastlegen og «er vanskelig», når dine verdier tilsynelatende er at du må unngå dette for enhver pris.

Du har dårlig erfaring med å endre legemidler på egenhånd, så nå bør du ta dette med fastlegen eller psykiateren du har gått til nylig. Da har du også noen å ta opp ting med hvis du f.eks opplever forverring og om det evt bør føre til endring i planen.

Som et minimum kan du sende en ekonsultasjon og høre om du skal øke Lamictal ytterligere og evt hvordan en nedtrappingsplan for litium ser ut. 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (22 minutter siden):

Er det ikke fortsatt rom for å øke Lamictal når du ser på serumkonsentrasjonen? Du bør være godt dekket av en annen medisin før du kutter ut litium igjen.

Fastlegen har uansett mer kompetanse enn deg om legemidler, han vet hvor han skal gå for evt å lese seg opp, og han kan ringe til spesialist ved behov. Det er fascinerende hvordan du her setter deg over fastlegen og «er vanskelig», når dine verdier tilsynelatende er at du må unngå dette for enhver pris.

Du har dårlig erfaring med å endre legemidler på egenhånd, så nå bør du ta dette med fastlegen eller psykiateren du har gått til nylig. Da har du også noen å ta opp ting med hvis du f.eks opplever forverring og om det evt bør føre til endring i planen.

Som et minimum kan du sende en ekonsultasjon og høre om du skal øke Lamictal ytterligere og evt hvordan en nedtrappingsplan for litium ser ut. 

Fastleger flest har virkelig ikke peiling på psykofarmaka eller virkning og bivirkning av litium. Å sette seg over fastlegen er en ugrei kommentar, man eier sin egen kropp og egne valg, så lenge man ikke er på tvang, man er ikke underlagt fastlegens meninger, særlig når man vet at disse ikke er særlig kompetente på området 

Skrevet

Dette er destruktiv bruk av forumet av en del av dere anonyme brukere. Dere tar beslutninger som kan påvirke liv og død (når det snakkes om alvorlig suicidalitet) basert på løse uttalelser på et forum. Det er ikke bra og her synes jeg @Admin bør gripe inn.

@Sokk har selvfølgelig helt rett. Selv den mest inkompetente fastlege har nok mer peiling på psykofarmaka enn de aller aller fleste pasienter. Selv for egen del, som kan en del om medisiner, er jeg svært ydmyk i dialogen med fastlegen min, for jeg erkjenner at jeg ikke har dette som profesjon. Så er det ting jeg selvfølgelig kan være uenig i, men da drøfter vi det som voksne mennesker. Man slutter ikke bare på medisiner av seg selv. Det er - som sagt - ekstremt destruktivt.

Det har blitt en epidemi på forumet nå med seponering av Litium. Som sagt synes jeg noen bør gripe inn i disse diskusjonene, for dette er farlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...