Gå til innhold

Kan seponering av Litium bidra til å få "driven" tilbake?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (26 minutter siden):

Er det ikke fortsatt rom for å øke Lamictal når du ser på serumkonsentrasjonen? Du bør være godt dekket av en annen medisin før du kutter ut litium igjen.

Fastlegen har uansett mer kompetanse enn deg om legemidler, han vet hvor han skal gå for evt å lese seg opp, og han kan ringe til spesialist ved behov. Det er fascinerende hvordan du her setter deg over fastlegen og «er vanskelig», når dine verdier tilsynelatende er at du må unngå dette for enhver pris.

Du har dårlig erfaring med å endre legemidler på egenhånd, så nå bør du ta dette med fastlegen eller psykiateren du har gått til nylig. Da har du også noen å ta opp ting med hvis du f.eks opplever forverring og om det evt bør føre til endring i planen.

Som et minimum kan du sende en ekonsultasjon og høre om du skal øke Lamictal ytterligere og evt hvordan en nedtrappingsplan for litium ser ut. 

Fastlegen har aldri nevnt at man kan undersøke Lamictal-konsentrasjon, men det skal jeg gjøre. Jeg tar bort bare en tablett Litium fra i dag av, og bestiller en legetime neste uke. På mitt legekontor har de tatt bort e-konsultasjon pga nye regler. Psykiater har jeg ikke hatt på noen år, foruten en time hos privat.

Anonymkode: 53ee3...18b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ISW skrev (3 minutter siden):

Dette er destruktiv bruk av forumet av en del av dere anonyme brukere. Dere tar beslutninger som kan påvirke liv og død (når det snakkes om alvorlig suicidalitet) basert på løse uttalelser på et forum. Det er ikke bra og her synes jeg @Admin bør gripe inn.

@Sokk har selvfølgelig helt rett. Selv den mest inkompetente fastlege har nok mer peiling på psykofarmaka enn de aller aller fleste pasienter. Selv for egen del, som kan en del om medisiner, er jeg svært ydmyk i dialogen med fastlegen min, for jeg erkjenner at jeg ikke har dette som profesjon. Så er det ting jeg selvfølgelig kan være uenig i, men da drøfter vi det som voksne mennesker. Man slutter ikke bare på medisiner av seg selv. Det er - som sagt - ekstremt destruktivt.

Det har blitt en epidemi på forumet nå med seponering av Litium. Som sagt synes jeg noen bør gripe inn i disse diskusjonene, for dette er farlig.

Er litt usikker på om det er noen epidemi, tror snarere at noen har skrevet ekstremt mye om dette i det siste. Tilsvarende har det i perioder vært en veldig lovprisning av litium her inne. 

Jeg tror trådstarter veldig godt vet at hun bør håndtere dette annerledes. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

bestiller en legetime neste uke.

Bra!

Hvis det evt ikke svarer til forventningene kan du også bestille en ny time hos den private psykiateren. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fastlegen har aldri nevnt at man kan undersøke Lamictal-konsentrasjon, men det skal jeg gjøre. Jeg tar bort bare en tablett Litium fra i dag av, og bestiller en legetime neste uke. På mitt legekontor har de tatt bort e-konsultasjon pga nye regler. Psykiater har jeg ikke hatt på noen år, foruten en time hos privat.

Bruk av legemidler bør helst ikke være styrt av svingende følelser. Du har blitt rådet helt konkret om hvor høy serumkonsetrasjon du bør ha på lamictal før du begynner en langsom nedtrapping av litium. 

Skrevet
frosken skrev (Akkurat nå):

Er litt usikker på om det er noen epidemi, tror snarere at noen har skrevet ekstremt mye om dette i det siste. Tilsvarende har det i perioder vært en veldig lovprisning av litium her inne. 

Jeg tror trådstarter veldig godt vet at hun bør håndtere dette annerledes. 

Jeg er enig i at det også bør diskuteres at Litium ikke er en uskyldig medisin, og at det er ekstremt viktig at bruken følges godt opp for å unngå alvorlige bivirkninger som nyreskader, etc. Det er jo en slags "drug of last resort" ved en del tilstander, samtidig har den ekstremt god effekt mot f.eks. suicidalitet. 

Nettopp derfor mener jeg enhver endring i dosen av Litium MÅ drøftes med behandler. For meg framstår det ganske farlig å gjøre endringer på egen hånd.

Skrevet
frosken skrev (Akkurat nå):

Bruk av legemidler bør helst ikke være styrt av svingende følelser. Du har blitt rådet helt konkret om hvor høy serumkonsetrasjon du bør ha på lamictal før du begynner en langsom nedtrapping av litium. 

Ja, jeg skal ikke skrive mer om temaet igjen.

Skrevet
ISW skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig i at det også bør diskuteres at Litium ikke er en uskyldig medisin, og at det er ekstremt viktig at bruken følges godt opp for å unngå alvorlige bivirkninger som nyreskader, etc. Det er jo en slags "drug of last resort" ved en del tilstander, samtidig har den ekstremt god effekt mot f.eks. suicidalitet. 

Nettopp derfor mener jeg enhver endring i dosen av Litium MÅ drøftes med behandler. For meg framstår det ganske farlig å gjøre endringer på egen hånd.

Jeg tenker at dersom folk ikke er i stand til å innse at endring i denne typen medisiner skal gjøres i samråd med lege, så bør man stille spørsmål ved hvorvidt deres personlige modenhet er tilstrekkelig til at de bør få medisinen forskrevet. 

Skrevet
frosken skrev (36 minutter siden):

Jeg tenker at dersom folk ikke er i stand til å innse at endring i denne typen medisiner skal gjøres i samråd med lege, så bør man stille spørsmål ved hvorvidt deres personlige modenhet er tilstrekkelig til at de bør få medisinen forskrevet. 

Sånn at det blir Litium-utskrivende behandles overordnede ansvar å gjøre en personlig modenhetsvurdering av suicidale pasienter som legen mener behøver litium for å ikke være suicidal? Lykke til 

Anonymkode: 0cfe3...7ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sånn at det blir Litium-utskrivende behandles overordnede ansvar å gjøre en personlig modenhetsvurdering av suicidale pasienter som legen mener behøver litium for å ikke være suicidal? Lykke til 

Anonymkode: 0cfe3...7ae

Det må utskrivende lege alltid gjøre ved behandling med litium, dersom pasienten skal administrere medikamentet selv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...