Gå til innhold

Hva gjør man når ulike behandlere tenker ulikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Da svarer man det, ikke at man "ikke tør". Pasient- og brukerombudet er der av en grunn.

Med en del forbehold her, men enhver lege står vel fullstendig fritt til å tildele enhver diagnose vedkommende ønsker? Diagnosen er jo bare et arbeidsverktøy for legen. Det er dersom behandlingen er feil at det er hensiktsmessig å klage?

Les: Det er forskjell på om en lege feilaktig gir deg diagnosen HIV, og at vedkommende setter deg på antiviralia?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Glitter skrev (7 minutter siden):

Å bli mistolket og feiltolket og få tilbake en svært belastende diagnose som jeg ikke oppfyller kriteriene for. Jeg aner ikke om min redsel er ubegrunnet, men den er der likevel.

Det er ikke vanskelig å skjønne at det er en diagnose du absolutt ikke vil ha, den er mildt sagt belastende. Det jeg vil du skal huske på er at du har heller ikke fått den. Pust med magen, Glitter. Jeg skjønner at den uoversiktligheten dette skaper er krevende å stå i, og ferietiden gjør det heller ikke enklere. Det beste du kan gjøre er å forsøke romme at det kjennes kaotisk ut akkurat nå. 

Skrevet
XbellaX skrev (1 minutt siden):

Det er ikke vanskelig å skjønne at det er en diagnose du absolutt ikke vil ha, den er mildt sagt belastende. Det jeg vil du skal huske på er at du har heller ikke fått den. Pust med magen, Glitter. Jeg skjønner at den uoversiktligheten dette skaper er krevende å stå i, og ferietiden gjør det heller ikke enklere. Det beste du kan gjøre er å forsøke romme at det kjennes kaotisk ut akkurat nå. 

Ok. Takk. Får prøve på det. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (2 timer siden):

Ok. Vet ikke om jeg tørr det. Behandler i dag sa jeg ikke skulle tenke på notatet til han legen som kom inn og snudde opp ned på alt. At per nå blir ingen diagnoser endret. Men jeg sitter igjen med skrekken for å urettmessig bli pålagt en diagnose jeg ikke har. 

Kan du fortelle denne legen hvor utrygg du blir av alle disse forskjellige meningene legene har om deg. I og med at han sa du ikke skulle tenke på notatet til den andre legen, forstår han deg kanskje bedre. 
Hvorfor er det så vanskelig for disse legene og samarbeide og bli enig, denne ambivalens går bare utover deg. Bidrar ikke til bedring. 

Anonymkode: 85f18...266

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du fortelle denne legen hvor utrygg du blir av alle disse forskjellige meningene legene har om deg. I og med at han sa du ikke skulle tenke på notatet til den andre legen, forstår han deg kanskje bedre. 
Hvorfor er det så vanskelig for disse legene og samarbeide og bli enig, denne ambivalens går bare utover deg. Bidrar ikke til bedring. 

Kan gjøre det neste gang jeg skal dit, men det er 13 dager til. 

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Med en del forbehold her, men enhver lege står vel fullstendig fritt til å tildele enhver diagnose vedkommende ønsker? Diagnosen er jo bare et arbeidsverktøy for legen. Det er dersom behandlingen er feil at det er hensiktsmessig å klage?

Les: Det er forskjell på om en lege feilaktig gir deg diagnosen HIV, og at vedkommende setter deg på antiviralia?

Hvis disse legene er et team rundt samme pasient må de vel kunne samarbeide og bli enig. Alt annet går utover pasientene.

Er det prestisje eller hva er grunnen til at de sitter og holder fast på hver sin diagnose. Resultatet er at pasienten ender opp utrygg og mellom barken og veden. Akkurat som Glitter skriver

psykedeliker
Skrevet
ISW skrev (3 timer siden):

Med en del forbehold her, men enhver lege står vel fullstendig fritt til å tildele enhver diagnose vedkommende ønsker?

Det er riktig, men pasienter skal ikke måtte forholde seg til motstridende informasjon slik jeg oppfatter er tilfellet her. Informasjons- og veiledningplikten gjelder også i helsevesenet.

Skrevet
Glitter skrev (6 timer siden):

Den ene behandleren tar en kikk langt bak i journalen og danner seg opp en mening. Til tross for at siste 2,5 år så har INGEN andre tenkt PF i møte med meg. Han mener det kommer av alvorlig personlighetspatologi, autisme, traumelidelse og dissosiasjon. 

Den andre behandleren spør og graver masse i min virkelighetsoppfatning og sier rett ut at dette er psykotisk. 

Så er det alle andre behandlere som i flere år nå har ment at jeg IKKE har PF, men at jeg har psykoselidelse og rusavhengighet. Noen som har fulgt meg i flere måneder. Framfor han som mente alvorlig personlighetspatologi som kun hadde snakket med meg i 20 min og lest bak til 2017 i journalen. Uten å se utviklingen min. 

Hva skal jeg tro og gjøre? Jeg svarer ærlig på spørsmål jeg får og så lenge jeg holder meg unna ALT av rusmidler så har jeg ikke symptomer på PF. Kan bli litt ustabil av alkohol. 

Hvor vanskelig er det å konkludere med noe? For 1,5 uker siden fikk jeg høre (lese) at jeg kanskje ikke har shizoaffektiv lidelse, men de andre diagnosene jeg nevnte, mens I dag får jeg høre at jeg har en pågående psykose etter mye mer grundig utspørring enn han legen for 1,5 uker siden. 

Jeg blir svært forvirret og opprørt. 

@nachnoo hva ville du gjort hvis du var meg i denne kaotiske situasjonen? 

jeg mener at symptomer for flere år siden ikke er relevant. Symptomene som er i dag er det som skal vektlegges. Og realiteten er at jeg IKKE oppfyller 5 av 9 punkter på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. 

PS: Kommer ikke til å svare ABere som er ute etter å spre dårlige greier. Som kommer med sine konklusjoner ut av å ha lest litt om meg i noen år. Jeg er ute etter å vite hva jeg skal gjøre når det kommer så sprikende forklaringer på mine plager.

Jeg mener at her må du høre på den/de som har fulgt deg over år. Det er de som kjenner deg best og kan stille den sikreste diagnosen.

Lik jeg ser det, men husk at jeg kjenner deg kun herfra, så har du en psykoselidelse og et rusproblem. Rus forverrer alltid psykoser, så det hadde vært interessant å se hva som er igjen av psykosen etter et års rusfrihet.

Han som traff deg i 20 minutter kan du bare avskrive. Han er som en hammer. De synes alt ser ut som spikerhoder.

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (7 timer siden):

Ok. Vet ikke om jeg tørr det. Behandler i dag sa jeg ikke skulle tenke på notatet til han legen som kom inn og snudde opp ned på alt. At per nå blir ingen diagnoser endret. Men jeg sitter igjen med skrekken for å urettmessig bli pålagt en diagnose jeg ikke har. 

Er det psykose diagnose du tenker selv at du har?

Anonymkode: 0bfa0...c10

Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Jeg mener at her må du høre på den/de som har fulgt deg over år. Det er de som kjenner deg best og kan stille den sikreste diagnosen.

Lik jeg ser det, men husk at jeg kjenner deg kun herfra, så har du en psykoselidelse og et rusproblem. Rus forverrer alltid psykoser, så det hadde vært interessant å se hva som er igjen av psykosen etter et års rusfrihet.

Han som traff deg i 20 minutter kan du bare avskrive. Han er som en hammer. De synes alt ser ut som spikerhoder.

Ok. Ja, har vært uten amfetamin og hasj i ett år og tre måneder, men sliter fortsatt periodevis med alkohol. 

Ja skal prøve å avskrive han. Bare vanskelig med den makten han eventuelt har. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det psykose diagnose du tenker selv at du har?

Anonymkode: 0bfa0...c10

Vet ikke, men det er det jeg har blitt fortalt i 2,5 år. Så har liksom blitt vant til å ha den diagnosen. Jeg opplever ikke meg selv som psykotisk, men det er jeg ifølge noen. På en skala fra 1 til 10 så er jeg på 8,5-9 på sikkerhet at jeg har rett. Imens resten er en liten usikkerhet på om det kan finnes en annen forklaring, som at det bare er sykdom. Men det er mest for at jeg ønsker at det ikke er slik jeg oppfatter ting. Det er jo bare ønsketenkning. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd en psykiater som traff meg på legevakta og sa jeg ikke hadde schizofreni, men OCD. Så jeg ble satt på zoloft som økte psykosen min. Det er noen slike farlige psykiatere der som skyter fra hofta. 
Da ble jeg gradvis psykotisk og fikk etter noen måneder den verste psykosen jeg har hatt. Som ødela en svært god utvikling.

Anonymkode: 1591f...37f

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har også opplevd en psykiater som traff meg på legevakta og sa jeg ikke hadde schizofreni, men OCD. Så jeg ble satt på zoloft som økte psykosen min. Det er noen slike farlige psykiatere der som skyter fra hofta. 
Da ble jeg gradvis psykotisk og fikk etter noen måneder den verste psykosen jeg har hatt. Som ødela en svært god utvikling.

Anonymkode: 1591f...37f

Huff. Det er jo skikkelig alvorlig..

Skrevet
psykedeliker skrev (20 timer siden):

Dette tar du opp med Pasient- og brukerombudet.

De kan ikke gjøre annet enn å hjelpe deg til en second opinion. Du kan be om det uten å bringe inn ombudet i første omgang.

psykedeliker
Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

De kan ikke gjøre annet enn å hjelpe deg til en second opinion.

Det er jobben deres å veilede i situasjoner som denne, ref. mitt svar tidligere i tråden. Pasienter skal ikke måtte gjette seg frem til hva som er riktig fordi de får motstridende beskjeder.

Skrevet
psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Det er jobben deres å veilede i situasjoner som denne, ref. mitt svar tidligere i tråden. Pasienter skal ikke måtte gjette seg frem til hva som er riktig fordi de får motstridende beskjeder.

Ja, det er jobben deres - men erfaringsmessig er det veldig generelle råd de gir, og neppe noe som er til nytte i Glitters situasjon, slik den er nå. Jeg tenker at det er mest hensiktsmessig å bruke ombudet, når man ikke får rettigheter oppfylt selv om man kommuniserer til tjenestene de behovene man har (det ble veldig knotete uttrykt, men jeg mener at man bør bruke ombudet til ting kun ombudet kan løse, og være realistisk mht alt de ikke kan gjøre noe særlig med). 

@Glitter Du trenger vel ikke egentlig å tenke noe mer på innspillene du fikk fra den svenske legen. Om noe, så bør du muligens be om en second opinion på pausingen av medisin, men her kan jo kommunisere med psykoseteamet om hvordan du føler deg underveis. 

psykedeliker
Skrevet
frosken skrev (Akkurat nå):

Ja, det er jobben deres - men erfaringsmessig er det veldig generelle råd de gir, og neppe noe som er til nytte i Glitters situasjon, slik den er nå. Jeg tenker at det er mest hensiktsmessig å bruke ombudet, når man ikke får rettigheter oppfylt selv om man kommuniserer til tjenestene de behovene man har (det ble veldig knotete uttrykt, men jeg mener at man bør bruke ombudet til ting kun ombudet kan løse, og være realistisk mht alt de ikke kan gjøre noe særlig med). 

Da har vi ulike erfaringer. Ombudet kan informere om hvilke rettigheter man faktisk har, og dermed hvilke argumenter man skal bruke i kommunikasjonen med tjenestene. Det kan gå helt ned på hvilke ord som brukes, og hvilken kontekst ordene skal forstås i. Det er en kjent problemstilling i offentlig forvaltning, men mange tenker ikke over at forvaltningslovens bestemmelser kommer til anvendelse også i helsevesenet.

Skrevet
frosken skrev (15 minutter siden):

@Glitter Du trenger vel ikke egentlig å tenke noe mer på innspillene du fikk fra den svenske legen. Om noe, så bør du muligens be om en second opinion på pausingen av medisin, men her kan jo kommunisere med psykoseteamet om hvordan du føler deg underveis. 

Okei. Skal prøve å ikke tenke mer på det akkurat nå. Ja skal snakke med psykoseteamet om det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...