Musikk Skrevet 1. august Skrevet 1. august (endret) Jenter eller Gutter? Endret 1. august av Musikk 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. august Skrevet 1. august Gutter har de mest intelligente og minst intelligente, men ser en på snittverdien er den omtrent lik. Men husk intelligente folk kan gjøre uintelligente ting, det som lønner seg i samfunnet er ofte å ikke stikke seg ut, men å følge flokken Jenter er flinkere til å følge flokken, så hvis du analyserer handlinger vil jeg si at kvinner oppfører seg betydelig mindre intelligent, i praksis, selv om de teoretisk er like intelligente i snitt på papiret. Anonymkode: ad0ce...274 0 Siter
Grendel Skrevet 1. august Skrevet 1. august Kjedelig svar fra Wikipedia: Det er ingen forskjell, men hvert kjønn har noen styrker og svakheter. IQ tester er kalibrert for at begge kjønn skal få samme IQ-score. Min egen "svoger forskning" med null vitenskapelig verdi. Jeg å ha vært mentor for noen titalls ingeniører av begge kjønn gjennom årene: Fortsatt ingen forskjell i ren IQ. Det er en forskjell i måten å jobbe på. Kvinner er litt mer strukturerte og følger boka. Menn har litt mer tendens til å finne egne metoder og stole på eget skjønn. På godt og vondt. (Derfor er jeg ikke overrasket over at kvinnelige kirurger er litt bedre enn mannlige. I den bransjen skal man ikke være altfor kreativ) Jeg ser at kvinner på min arbeidsplass tenderer mot å bli prosjektledere etter hvert. Menn tenderer noe mer mot å bli fageksperter. Mer jevnt fordelt når det gjelder ledere på høyt nivå. 0 Siter
Musikk Skrevet 1. august Forfatter Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Gutter har de mest intelligente og minst intelligente, men ser en på snittverdien er den omtrent lik. Men husk intelligente folk kan gjøre uintelligente ting, det som lønner seg i samfunnet er ofte å ikke stikke seg ut, men å følge flokken Jenter er flinkere til å følge flokken, så hvis du analyserer handlinger vil jeg si at kvinner oppfører seg betydelig mindre intelligent, i praksis, selv om de teoretisk er like intelligente i snitt på papiret. Anonymkode: ad0ce...274 Jenter er mest intelligente vi tenker med hode😁 0 Siter
Musikk Skrevet 1. august Forfatter Skrevet 1. august Grendel skrev (52 minutter siden): Kjedelig svar fra Wikipedia: Det er ingen forskjell, men hvert kjønn har noen styrker og svakheter. IQ tester er kalibrert for at begge kjønn skal få samme IQ-score. Min egen "svoger forskning" med null vitenskapelig verdi. Jeg å ha vært mentor for noen titalls ingeniører av begge kjønn gjennom årene: Fortsatt ingen forskjell i ren IQ. Det er en forskjell i måten å jobbe på. Kvinner er litt mer strukturerte og følger boka. Menn har litt mer tendens til å finne egne metoder og stole på eget skjønn. På godt og vondt. (Derfor er jeg ikke overrasket over at kvinnelige kirurger er litt bedre enn mannlige. I den bransjen skal man ikke være altfor kreativ) Jeg ser at kvinner på min arbeidsplass tenderer mot å bli prosjektledere etter hvert. Menn tenderer noe mer mot å bli fageksperter. Mer jevnt fordelt når det gjelder ledere på høyt nivå. Ok. Damer er ikke intelligente nok? 0 Siter
Grendel Skrevet 1. august Skrevet 1. august Musikk skrev (4 minutter siden): Ok. Damer er ikke intelligente nok? Jo. Mange damer er lynskarpe i hodet. 0 Siter
Musikk Skrevet 1. august Forfatter Skrevet 1. august Grendel skrev (5 minutter siden): Jo. Mange damer er lynskarpe i hodet. 🥰 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. august Skrevet 1. august 1 hour ago, Grendel said: (Derfor er jeg ikke overrasket over at kvinnelige kirurger er litt bedre enn mannlige. I den bransjen skal man ikke være altfor kreativ) Kvinner jobber tregere mer forsiktig i slike høyrisiko situasjoner, ja leder til litt færre feil i det minste når det ikke er en livstruende operasjon, samtidig betyr det jo færre pasienter de får behandlet, så dette blir helt avhengig av perspektiv. Tenk en kvinne behandler 9 av 10 pasienter, den 10 har hun ikke tid til den må klare seg uten behandling (som ofte har dårlig prognose/mye lidelse). Mannen behandler 10 av 10 pasienter. I praksis vil det kreve betydelig mengde feil fra mannen før det veier opp for "skaden" kvinnen sørget for gjennom den pasienten ikke fikk behandling. Du kan jo argumentere for en eventyrverden hvor det er mer enn nok kapasitet, så at kvinnen er mindre effektiv ikke gjør noe, men observerer du verden er det ikke slik , selv i Norge med vår velstand er det ikke slikt, for resten av verden er det definitivt ikke slik. Det er betydelig mer behov for operasjoner enn folk har anledning til å få, så kvinnelige kirurgers treghet er en veldig stor global risiko for pasienter gjennom redusert mulighet for behandling for sykdommer!!! Alltid vær kritisk når du leser feminist propaganda, de forteller sjelden hele sannheten, og noen ganger er sannheten i praksis motsatt av det du blir fortalt Anonymkode: ad0ce...274 0 Siter
laban Skrevet 1. august Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tenk en kvinne behandler 9 av 10 pasienter, den 10 har hun ikke tid til den må klare seg uten behandling (som ofte har dårlig prognose/mye lidelse). Mannen behandler 10 av 10 pasienter. I praksis vil det kreve betydelig mengde feil fra mannen før det veier opp for "skaden" kvinnen sørget for gjennom den pasienten ikke fikk behandling. Hvorfor tror du den 10. må klare seg uten behandling, selv om vedkommende må utsettes? Sånne ting skjer hele tiden på sykehusene, av mange andre årsaker enn kirurgens kjønn. Man rykker ikke bakerst i køen igjen av den grunn. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kvinner jobber tregere mer forsiktig i slike høyrisiko situasjoner, ja leder til litt færre feil i det minste når det ikke er en livstruende operasjon, samtidig betyr det jo færre pasienter de får behandlet, så dette blir helt avhengig av perspektiv. Kirurger betrakter ikke enhver operasjon som en høyrisikosituasjon. Det finnes rutinearbeid innenfor deres fagområde også. Perspektivet bør vel være riktig behandling, for å unngå behov for komplikasjoner og reoperasjon. Det er viktig å holde antall liggedøgn nede, også med tanke på de som står i operasjonskø. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. august Skrevet 1. august 8 minutes ago, laban said: Hvorfor tror du den 10. må klare seg uten behandling, selv om vedkommende må utsettes? Man rykker ikke bakerst i køen igjen av den grunn. Situasjon: Nye pasienter som søker behandling per dag = 10. Behandlingskapasitet 9(kvinne) 10(mann) Påstand: Vi kan bare ta pasienten vi ikke rakk i dag, neste dag, ikke noe problem. Resultat: Ventetid(ny pasient) / dag Mannlig kirurg behandlingskø (10 per dag) 0 - Dag1 |||||||||| 10 pasienter ønsket behandling, 10 fikk 0 - Dag10 |||||||||| 10 pasienter ønsket behandling, 10 fikk 0 - Dag100 |||||||||| 10 pasienter ønsket behandling, 10 fikk 0 - Dag1000 |||||||||| 10 pasienter ønsket behandling, 10 fikk 0 - Dag10000 |||||||||| 10 pasienter ønsket behandling, 10 fikk Ventetid(ny pasient) / dag Kvinnelig kirurg behandlingskø (9 per dag) 0 - Dag1 |||||||||| 10 pasienter ønsket behandling, 9 fikk 1 - Dag10 |||||||||||||||||||| 20 pasienter ønsket behandling, 9 fikk 10 - Dag100 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 100 pasienter ønsket behandling, 9 fikk 100 - Dag1000 ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||.. 1000 pasienter ønsket behandling, 9 fikk 1000 - Dag10000 ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||..10000 pasienter ønsket behandling, 9 fikk Som vi ser, er det ikke slik at køer løser et problem med redusert kapasitet i forhold til behov, ja for de første pasientene som mister timen sin går det greit, 1 dag ventetid klarer en vel, men du er fort over på år, og tiår, ventetid, eller mer realistisk at en ikke får behandling i det hele tatt. Hvis en allerede er på maks kapasitet, betyr redusert kapasitet på 10% at 10% færre pasienter får behandling, om en bruker køsystem (en veldig dårlig ide) eller reduserer hvem som kvalifiserer for behandlingen med 10% så køen fortsetter å være 0 (en mye bedre ide), endrer ikke de faktiske forhold hva gjelder hvor mange pasienter en kan gi behandling til, køen bare øker ventetiden som blir så lang at folk dropper ut av køen av andre årsaker. 10% redusert kapasitet, betyr 10% færre behandlede pasienter, uansett hvordan du tukler med tallene for å skjule problemet, så det er ikke noe en kan forsvare på noe annet vis enn å si at vi ikke har begrenset kapasitet så problemet forsvinner på den måten, men sånn er ikke verden for de aller fleste land, og selv Norge vil ikke ha kapasitet i forhold til behovet i årene fremover og Norge er jo ikke representativt for verden hva gjelder helsetilbud. Anonymkode: ad0ce...274 0 Siter
laban Skrevet 1. august Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 10% redusert kapasitet, betyr 10% færre behandlede pasienter, uansett hvordan du tukler med tallene for å skjule problemet Hvis kapasitet her betyr antall operasjoner eller antall pasienter, er jo akkurat det regnestykket opplagt. Men kirurgisk behandling kan jo ikke måles bare ved å telle. Det skjer feil, det oppstår komplikasjoner, pasienten sendes hjem for tidlig og/eller får for dårlig oppfølging etterpå. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): ja for de første pasientene som mister timen sin går det greit, 1 dag ventetid klarer en vel, men du er fort over på år, og tiår, ventetid, eller mer realistisk at en ikke får behandling i det hele tatt. Men det er jo ikke sånn at for hver kvinnelige kirurg reduseres kapasiteten med 10% sammenliknet med en mannlig. Det hender at noen dør i kø, men da kan det ha vært noe feil ved vurderingen av alvorlighetsgrad tidligere i prosessen. 0 Siter
slabbedask Skrevet 1. august Skrevet 1. august Spredningen i IQ er større blant menn. Det finnes relativt flere menn både i den lave og den høye enden av IQ-skalaen. Med andre ord er menn overrepresentert blant personer med svært lav IQ, men også blant personer med svært høy IQ. Kvinner utgjør en større andel i området rundt gjennomsnittet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. august Skrevet 1. august 1 minute ago, laban said: Hvis kapasitet her betyr antall operasjoner eller antall pasienter, er jo akkurat det regnestykket opplagt. Men kirurgisk behandling kan jo ikke måles bare ved å telle. Det skjer feil, det oppstår komplikasjoner, pasienten sendes hjem for tidlig og/eller får for dårlig oppfølging etterpå. Men det er jo ikke sånn at for hver kvinnelige kirurg reduseres kapasiteten med 10% sammenliknet med en mannlig. Ok snakket nok litt forbi hverandre da, jeg inkluderte det i poenget mitt du svarte på, så feiltolket nok din respons da, enig i at regnestykket er idealistisk/forenklet for å få frem poenget med hastighet, ekstraarbeid relatert til økt feilrate er ikke inkludert så blir litt misledende sånn sett ja I praksis vil det kreve betydelig mengde feil fra mannen før det veier opp for "skaden" kvinnen sørget for gjennom den pasienten ikke fikk behandling. Tror ikke mannlige kirurger er i nærheten av å lede til så mye flere komplikasjoner at det veier opp for hurtigheten kapasitetsmessigt, men det er vel tema for en annen tråd eventuelt blir litt avsporing 12 minutes ago, laban said: Det hender at noen dør i kø, men da kan det ha vært noe feil ved vurderingen av alvorlighetsgrad tidligere i prosessen. Offtopic, men nordmenns elsk for køer tror jeg er en logisk brist, noe som er verdt å filosofere litt over en gang du kjeder deg, køer har en nyttig funksjon, men det er ikke det køer brukes til i det norske helsevesenet i år 2026, en annen gang Anonymkode: ad0ce...274 0 Siter
Musikk Skrevet 1. august Forfatter Skrevet 1. august Musikk skrev (4 timer siden): Jenter eller Gutter? En ting irriterer meg hvorfor skal menn tjene mer en damer? har dette og med intelligent? 0 Siter
Everybody Skrevet 1. august Skrevet 1. august Musikk skrev (35 minutter siden): En ting irriterer meg hvorfor skal menn tjene mer en damer? har dette og med intelligent? Har ikke noe med å være intelligent å gjøre. Det er fordi menn jobber mer og har yrker som gir bedre betalt. Menn har i gjennomsnitt flere betalte arbeidstimer, mens kvinner oftere jobber deltid. I Norge jobber omtrent 35% av sysselsatte kvinner deltid mens 16% av menn gjør det samme. Menn arbeider oftere i privat sektor, lederstillinger, tekniske fag og yrker med høye lønninger, bonuser og større lønnsspredning. Kvinner er overrepresentert i blant annet helse, omsorg og undervisning, som ofte betaler mindre. Dette forklarer en betydelig del av lønnsgapet. 0 Siter
slabbedask Skrevet 1. august Skrevet 1. august Musikk skrev (45 minutter siden): En ting irriterer meg hvorfor skal menn tjene mer en damer? har dette og med intelligent? Det er lik lønn for likt arbeid her i landet. 0 Siter
Musikk Skrevet 1. august Forfatter Skrevet 1. august (endret) slabbedask skrev (4 timer siden): Det er lik lønn for likt arbeid her i landet. Nei, mannfolka tjener fremdels mer. Endret 1. august av Musikk 0 Siter
Musikk Skrevet 1. august Forfatter Skrevet 1. august (endret) Everybody skrev (4 timer siden): Har ikke noe med å være intelligent å gjøre. Det er fordi menn jobber mer og har yrker som gir bedre betalt. Menn har i gjennomsnitt flere betalte arbeidstimer, mens kvinner oftere jobber deltid. I Norge jobber omtrent 35% av sysselsatte kvinner deltid mens 16% av menn gjør det samme. Menn arbeider oftere i privat sektor, lederstillinger, tekniske fag og yrker med høye lønninger, bonuser og større lønnsspredning. Kvinner er overrepresentert i blant annet helse, omsorg og undervisning, som ofte betaler mindre. Dette forklarer en betydelig del av lønnsgapet. Nei, damer jobber ofte mer en mannen, ikke minst jobben damer gjør hjemme eks: tar seg av barna, husarbeid, matlaging og klesvask. Endret 1. august av Musikk 0 Siter
Everybody Skrevet 1. august Skrevet 1. august Musikk skrev (21 minutter siden): Nei, mannfolka tjener fremdels mer. Ja det er nettopp fordi menn jobber mer og velger yrker som er bedre betalt. Det er fortsatt lik lønn for likt arbeid. Det er ikke slik at en mann får 250 kroner i timen mens en kvinne får 180 kroner i timen for likt arbeid. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.