Gå til innhold

Erfaringskonsulent innen psykisk helse- og rus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker du når du hører ordet «erfaringskonsulent», mtp hva rollen deres er og hvorfor det eventuelt er viktig med erfaringskonsulenter på psykiatriske avdelinger/på NAV/i kriminalomsorgen? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Erfaringsskonsulentene bidrar med viktig kunnskap man ikke lærer på et universitetsstudium.

Skrevet

De er helt essensielle i å skape gode tjenester. De er dyktige (jevnt over) på møter med brukere, jeg opplever dem likevel som viktigst i skjæringspunktet mellom system og individ. Det er en rolle som i sin spede start gikk for lut og kaldt vann, men som de siste årene har fått mer oppmerksomhet mht ivaretakelse av utøver. Jeg har en mistanke om at flere ble grundig utnyttet i begynnelsen. Jeg erindrer at de også har fått en egen utdanning, et kurs eller årsstudie lignende. 

Skrevet
XbellaX skrev (45 minutter siden):

De er helt essensielle i å skape gode tjenester. De er dyktige (jevnt over) på møter med brukere, jeg opplever dem likevel som viktigst i skjæringspunktet mellom system og individ. Det er en rolle som i sin spede start gikk for lut og kaldt vann, men som de siste årene har fått mer oppmerksomhet mht ivaretakelse av utøver. Jeg har en mistanke om at flere ble grundig utnyttet i begynnelsen. Jeg erindrer at de også har fått en egen utdanning, et kurs eller årsstudie lignende. 

Jeg skal faktisk starte på Erfaringskonsulent-utdanningen nå, så derfor jeg er nysgjerrig på hva dere tenker er viktig i rollen 😊 Det er en høyere faglig utdanning, som jeg skal ta deltid over to år. Er veldig spent. 

Ikkeanonymnok
Skrevet

Jeg trodde erfaringskonsulent bare var en tidligere bruker av nevnte tjenester som var hanket inn for å hjelpe nåværende brukere av disse tjenestene. Ergo ikke noe man trengte utdannelse til og hvertfall ikke noe jeg ville brukt. Der kan man se, lærer noe nytt hver dag. 

Skrevet
Cesium skrev (3 timer siden):

Hva tenker du når du hører ordet «erfaringskonsulent», mtp hva rollen deres er og hvorfor det eventuelt er viktig med erfaringskonsulenter på psykiatriske avdelinger/på NAV/i kriminalomsorgen? 

Dersom man har som mål å kunne la være å identifisere seg relativt mye med sine psykiske vansker, så tror jeg man skal være svært forsiktig med å ta seg jobb som erfaringskonsulent. Mens andre ansatte i helsevesenet oppfordres til å holde sitt privatliv adskilt fra jobb, så forventes erfaringskonsulenter det motsatte. Det er også svært variabelt hvorvidt de reelt sett er ønsket på arbeidsplassen eller om de primært er et svar på sentralt gitte føringer. 

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med erfaringskonsulent, men som pasient ville jeg vært bekymret for at de kun klarte å se meg og min situasjon ut fra sin egen erfaring. Ville også vært redd for sammenlikning. Men håper jo dette er noe de lærer om på utdannelsen. 

Anonymkode: 6671c...85a

Skrevet

Jeg tror det er viktig å få hjelp med å definere rollen, både opp mot pasientene og de andre ansatte. For man havner jo litt midtimellom og det tror jeg i hvert fall jeg ville syntes var utfordrende. Men det kan absolutt være en viktig jobb, hvor du kan gi håp til de som er i behandling. 

Anonymkode: c9984...f75

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror det er viktig å få hjelp med å definere rollen, både opp mot pasientene og de andre ansatte. For man havner jo litt midtimellom og det tror jeg i hvert fall jeg ville syntes var utfordrende. Men det kan absolutt være en viktig jobb, hvor du kan gi håp til de som er i behandling. 

Anonymkode: c9984...f75

Jeg vet at det er en ting som det fokuseres mye på i utdanningen, dette med rolleforståelse. 

Vet ikke om jeg kommer til å jobbe noe som erfaringskonsulent, da jeg er varig ufør. Men jeg søkte utdanningen fordi jeg trenger å gjøre noe meningsfylt om dagene, og jeg tror jeg kan lære mye. Jeg har tidligere erfaring med å være brukerrepresentant i diverse verv, og synes det er kjempespennende! 

Skrevet
frosken skrev (2 timer siden):

Mens andre ansatte i helsevesenet oppfordres til å holde sitt privatliv adskilt fra jobb, så forventes erfaringskonsulenter det motsatte.

Hvor har du dette fra?

Skrevet
psykedeliker skrev (38 minutter siden):

Hvor har du dette fra?

Fra samtaler med både erfaringskonsulenter og helsepersonell. 

Skrevet
frosken skrev (11 minutter siden):

Fra samtaler med både erfaringskonsulenter og helsepersonell.

De erfaringskonsulentene jeg kjenner har ikke sagt noe om dette. Uansett er krav og forventninger to forskjellige ting.

Skrevet
psykedeliker skrev (58 minutter siden):

Hvor har du dette fra?

Jeg var muligens upresis, det jeg mente at helserelaterte vansker er noe som helsepersonell ikke forventes å dele med pasienter. Erfaringskonsulentene forventes å formidle sine erfaringer med psykiske helseproblemer og møter med psykiatri, i ulike sammenhenger. Resten av privatlivet trenger de selvfølgelig ikke å være åpne om. 

Skrevet
Cesium skrev (5 timer siden):

Jeg skal faktisk starte på Erfaringskonsulent-utdanningen nå, så derfor jeg er nysgjerrig på hva dere tenker er viktig i rollen 😊 Det er en høyere faglig utdanning, som jeg skal ta deltid over to år. Er veldig spent. 

Flott å høre! Det er så viktig med faglig påfyll for å kunne få et godt nettverk, lære hvordan man ivaretar seg selv, og ikke minst hvordan ta i bruk den erfaringen h*n sitter med på en god måte. Det kan være en fin måte å ta livet av egen skam og stigmatisering på. Jeg opplever selve rollen som tydeligere beskrevet i stillingsannonser nå enn den var bare for noen år siden, og der det er uklart står også det faktisk forbausende godt beskrevet (det er ikke mange månedene siden jeg leste at noe ala "dette må vi finne ut sammen" osv. Med rollen kan det for enkelte være langt kortere vei til toppene i (f.eks) kommunen. Forvaltningen av den type makt er også ganske nyttig å lære noe om på studiet. Skjønner godt at du gleder deg, dere erfaringskonsulenter er gull verdt. Jeg tror det viktigste rådet jeg kan gi deg om du noensinne skulle få lyst til å jobbe litt er å ikke være redd for å si nei. En litt overivrig ledelse kan gjerne ønske at erf.konsulenten skal pushes ut i media i tide og utide for å fremstå som en arbeidsplass som gjør ting riktig. Kjenn godt etter, kjenn på dine grenser og si nei når noe kjennes feil. 

Skrevet

Så spennende. Jeg har sykepleierutdanning, men har tenkt på å ta utdanning som erfaringskonsulent på et tidspunkt. Vet bare ikke om de har utdanningen her på universitetet eller om den tas over nett. Er uansett ikke klar for det nå, men kanskje om et par år. :)

Skrevet (endret)
frosken skrev (21 timer siden):

Dersom man har som mål å kunne la være å identifisere seg relativt mye med sine psykiske vansker, så tror jeg man skal være svært forsiktig med å ta seg jobb som erfaringskonsulent. Mens andre ansatte i helsevesenet oppfordres til å holde sitt privatliv adskilt fra jobb, så forventes erfaringskonsulenter det motsatte. Det er også svært variabelt hvorvidt de reelt sett er ønsket på arbeidsplassen eller om de primært er et svar på sentralt gitte føringer. 

Som erfaringskonsulent er det kanskje tenkt at det er for mennesker som har overvunnet noe? Da er kanskje noe av poenget at det er noe man kan komme seg videre fra, ergo ikke noe man ønsker å identifisere seg med, men å kunne vise mennesker med sammenlignbare situasjoner at det finnes håp for noe annet? Dele noe av egne erfaringer på denne veien, eller rett og slett bare være en støttespiller med en annen evne til å kunne se pasienten. Mulig jeg tar feil? 

Interessant spørsmål. Er de ønsket? Blir de tatt på alvor? Er de faktiske ansatte på lik linje med andre?  Er dette kun en inkluderings greie for konsulentene eller et tilbud man faktisk ønsker?

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har ingen erfaring med erfaringskonsulent, men som pasient ville jeg vært bekymret for at de kun klarte å se meg og min situasjon ut fra sin egen erfaring. Ville også vært redd for sammenlikning. Men håper jo dette er noe de lærer om på utdannelsen. 

Anonymkode: 6671c...85a

Nå ville nok ikke en erfaringskonsulent ha noen form for ansvar for din behandlingsplan, men heller være der for deg som del av et miljøterapeutisk tilbud. Finnes kanskje i ulike former, men hvordan en erfaringskonsulent identifiserer, sammenligner seg, vurderer deg eller seg selv, det vil kanskje ha noe å si på noen plan, men ikke for behandlingsretningen. Men bare antar. 

Endret av krøll9
Skrevet

Jeg jobbet med en erfaringskonsulent i rusomsorgen og det var erfaringskonsulent der jeg var innlagt i rusbehandling. Tror ingen av de hadde noen utdannelse. Det må ha kommet senere i tid at man må gjennom utdanning. 

Uansett. Ingen av de tilførte noe særlig positivt til beboerne/oss. De var veldig opptatt av å snakke om seg og sitt samtidig som at de ikke tok del i de andre arbeidsoppgavene som var på arbeidsplassen. Feks å vaske gulv noe vi gjorde hver vakt. Så det ble litt friksjoner mellom oss andre ansatte og erfaringskonsulenten. Han som jobbet der jeg var innlagt fikk sparken fordi han ble tatt i å selge vape-olje til oss beboere. 

Men det kan helt sikkert være en ressurs og hvis det nå er en strukturert utdanning hvor man læres opp så kan jeg absolutt se for meg at det vil være mer seriøst og med høyere kompetanse når det gjelder hvordan bruke sine erfaringer til å hjelpe den syke. 

Skrevet
krøll9 skrev (På 6.8.2026 den 12.39):

Er de ønsket? Blir de tatt på alvor? Er de faktiske ansatte på lik linje med andre?  Er dette kun en inkluderings greie for konsulentene eller et tilbud man faktisk ønsker?

De er ønsket, ellers hadde ikke stillingene vært opprettet i det hele tatt. De er faste ansatte på lik linje med andre, det har ingenting med noen "inkluderingsgreie" å gjøre.

Glitter skrev (På 6.8.2026 den 15.51):

De var veldig opptatt av å snakke om seg og sitt samtidig som at de ikke tok del i de andre arbeidsoppgavene som var på arbeidsplassen. Feks å vaske gulv noe vi gjorde hver vakt.

Erfaringskonsulenter er ikke ansatt for å være renholdere.

Skrevet
psykedeliker skrev (34 minutter siden):

De er ønsket, ellers hadde ikke stillingene vært opprettet i det hele tatt. De er faste ansatte på lik linje med andre, det har ingenting med noen "inkluderingsgreie" å gjøre.

Det er strengt tatt ikke sykepleiere eller annet helsepersonell heller. 

Skrevet
psykedeliker skrev (51 minutter siden):

Og det mener du vi sykepleiere er?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...