Gå til innhold

Hvorfor må noen med psykoselidelse være på tvang, mens andre ikke er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var til kontrollundersøkelse i går og behandler valgte å forlenge TUD med ett år (med kontroll hver tredje måned). I skrivet til kontrollkommisjonen så skriver hun at jeg er i aktiv psykose, har bisarre vrangforestillinger, og har imperative stemmer. Også skriver hun at selv om jeg prater sammenhengende så er sykdomsinnsikten min dårlig og ett eller annet om samtykkekompetanse som jeg ikke husker. 

Hvorfor må jeg være på tvang imens andre med psykoselidelse ikke er det? 

Mange kjenner meg sikkert igjen, men dette er litt for privat til at jeg vil skrive med brukernavn. 

Anonymkode: b4dc7...162

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det ha noe å gjøre med at du hadde et lengre tilbakefall til rus rett etter at du ble skrevet ut, og da blir sett på som selvdestruktiv? At du ikke klarer å ta vare på deg selv? 

Anonymkode: 0b826...d5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan det ha noe å gjøre med at du hadde et lengre tilbakefall til rus rett etter at du ble skrevet ut, og da blir sett på som selvdestruktiv? At du ikke klarer å ta vare på deg selv? 

Jeg har ikke hatt et lengre tilbakefall til rus. Drakk alkohol flere dager i uken i sånn 5 uker. Det står ingenting om rus i skrivet til kontrollkommisjonen.

Skrevet

Klarer å ta vare på meg selv nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke hatt et lengre tilbakefall til rus. Drakk alkohol flere dager i uken i sånn 5 uker. Det står ingenting om rus i skrivet til kontrollkommisjonen.

Alkohol er også rus. 

Anonymkode: b92a6...d20

Skrevet

Det er pga farekriteriet blant annet at vilkårene for tvang er oppfylt. Og pga risiko for forverring uten tett oppfølging. 

Skrevet

Alkohol er også rus. 

Ja. Derfor skrev jeg alkohol. 

Dette har ingenting med de fem ukene å gjøre. 

Skrevet

Du ber om tilbakemelding og så blir du sint når du synes svaret er feil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du ber om tilbakemelding og så blir du sint når du synes svaret er feil. 

Hvor ser du at jeg er sint? 

Jeg svarer helt nøytralt. 

Er uansett ute etter et mer generelt svar og ikke direkte knyttet til meg. 

Skrevet

Det er altså to grunner til tvunget psykisk helsevern behandler har krysset av. 

Risiko for alvorlig forverring uten TPH. 

Fare for liv og helse uten THP. 

Ingenting om rus. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingenting om rus. 

Da har du vel svaret selv da?

Skrevet

Da har du vel svaret selv da?

Nei. Spørsmålet mitt var på generelt grunnlag (derfor jeg skrev som AB), hvorfor noen må være på tvang imens andre ikke må det. 

@nachnoo ? 

Denne tråden skulle ikke handle om mine egne ting. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingenting om rus. 

Etter hva jeg husker (jeg kan ta feil) har du sagt at du ville latt være å ta medisiner om du fikk ta ansvar for det selv. 

Enhver person i din tilstand vil mest sannsynlig både bli verre samt bli så psykotisk at det står i fare for liv og helse.

Tillegg:

Hvorfor du må være på tvang men ikke andre handler nok om lidelsestrykket ditt. 

Endret av Ikkeanonymnok
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (1 minutt siden):

Etter hva jeg husker (jeg kan ta feil) har du sagt at du ville latt være å ta medisiner om du fikk ta ansvar for det selv. 

Enhver person i din tilstand vil mest sannsynlig både bli verre samt bli så psykotisk at det står i fare for liv og helse.

Tillegg:

Hvorfor du må være på tvang men ikke andre handler nok om lidelsestrykket ditt. 

Ja det har jeg sagt. Kanskje det er derfor. Ble ikke spurt om mitt syn på å ta medisiner I går da. 

Kanskje det. Jeg synes det hele er vanskelig å akseptere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Spørsmålet mitt var på generelt grunnlag (derfor jeg skrev som AB), hvorfor noen må være på tvang imens andre ikke må det. 

@nachnoo ? 

Denne tråden skulle ikke handle om mine egne ting. 

Det er alltid en indviduell vurdering. Det beste er å spørre din egen behandler om det, hun kjenner saken din bedre enn nachnoo og andre her inne. 

Skrevet

Det er alltid en indviduell vurdering. Det beste er å spørre din egen behandler om det, hun kjenner saken din bedre enn nachnoo og andre her inne. 

Ja det burde jeg, men er tre måneder til neste gang. I mellomtiden er det en sykepleier som følger meg opp. 

Skrevet

Ja det burde jeg, men er tre måneder til neste gang. I mellomtiden er det en sykepleier som følger meg opp. 

Da får du vente på svaret i 3 mnd. Klarer du det? 

Skrevet

Da får du vente på svaret i 3 mnd. Klarer du det? 

Joda, men tenkte jeg kunne spørre her i mellomtiden. Det skader jo ikke å søke kunnskap. Jeg er i utgangspunktet ikke enig i at jeg er psykotisk, men jeg prøver likevel å forstå. Er ikke det forståelig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja det har jeg sagt. Kanskje det er derfor. Ble ikke spurt om mitt syn på å ta medisiner I går da. 

Kanskje det. Jeg synes det hele er vanskelig å akseptere. 

Nei, men de vet jo om din motstand til medisiner.

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (Akkurat nå):

Nei, men de vet jo om din motstand til medisiner.

Ja de gjør jo det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...