Gå til innhold

Kontakt med politi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For mange år siden ble jeg mange ganger hentet av politi fordi jeg var veldig psykisk syk. Har også vært på glattcelle fordi jeg måtte oppbevares i forbindelse med rømming. 
Nå lurer jeg på om denne informasjonen om meg er automatisk synlig for politiet når jeg f.eks. blir stoppet i trafikkontroll eller søker nytt pass? Eller er dette info som må søkes opp?

Anonymkode: e253f...4d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette vet jeg ikke helt sikkert, men er rimelig sikker på at:

Det vises ikke ved vanlig trafikkontroll. Det kommer nok frem når du søker om pass.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Det vises ikke ved vanlig trafikkontroll. Det kommer nok frem når du søker om pass.

Takk, synes det er ubehagelig at dette forfølger meg. Men det har aldri skapt noen problemer for meg. Mer bare at det er ekkelt at de vet det om meg. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Takk, synes det er ubehagelig at dette forfølger meg. Men det har aldri skapt noen problemer for meg. Mer bare at det er ekkelt at de vet det om meg. 

De er så vant med å håndtere psykisk syke at de tenker neppe noe særlig over det. Jeg spurte de en gang hvor ofte de måtte sitte og vente med en psykisk syk person på legevakten, og det var nesten hver vakt de var på. Det er en stor del av ressursene deres som går bort til å ta seg av psykisk syke. Tipper psykisk syke og oppdrag som går på rusavhengige og narkotika samt fyllebråk er det de bruker mest tid på. Og trafikk kanskje. Fartskontroller og slikt. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (31 minutter siden):

De er så vant med å håndtere psykisk syke at de tenker neppe noe særlig over det. Jeg spurte de en gang hvor ofte de måtte sitte og vente med en psykisk syk person på legevakten, og det var nesten hver vakt de var på. Det er en stor del av ressursene deres som går bort til å ta seg av psykisk syke. Tipper psykisk syke og oppdrag som går på rusavhengige og narkotika samt fyllebråk er det de bruker mest tid på. Og trafikk kanskje. Fartskontroller og slikt. 

Du har nok rett i det, men uansett kjipt når jeg nå lever et veldig annet liv… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du har nok rett i det, men uansett kjipt når jeg nå lever et veldig annet liv… 

Det forstår jeg. Jeg har også hatt mye med politiet å gjøre. Sist var i juni. Så vet hvordan skammen kan føles. Men det hjelper ikke å gå rundt og skamme seg. Det er bra du har kommet deg videre i livet. :) Prøv å aksepter fortiden din og legg vekk all skam. Du var syk. Nå er du bedre og kan konsentrere deg om den nye friskere tilværelsen. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (6 minutter siden):

Det forstår jeg. Jeg har også hatt mye med politiet å gjøre. Sist var i juni. Så vet hvordan skammen kan føles. Men det hjelper ikke å gå rundt og skamme seg. Det er bra du har kommet deg videre i livet. :) Prøv å aksepter fortiden din og legg vekk all skam. Du var syk. Nå er du bedre og kan konsentrere deg om den nye friskere tilværelsen. 

Ja ❤️ 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For mange år siden ble jeg mange ganger hentet av politi fordi jeg var veldig psykisk syk. Har også vært på glattcelle fordi jeg måtte oppbevares i forbindelse med rømming. 
Nå lurer jeg på om denne informasjonen om meg er automatisk synlig for politiet når jeg f.eks. blir stoppet i trafikkontroll eller søker nytt pass? Eller er dette info som må søkes opp?

Kan hende dette blir lagret i database/loggen om deg dessverre. 

Endret av Musikk
Skrevet
Musikk skrev (29 minutter siden):

Kan hende dette blir lagret i database/loggen om deg dessverre. 

Tror kanskje det. For noen år siden ble jeg fortalt av en betjent som stoppet meg på motorveien at de hadde søkt meg opp og sett at jeg hadde historikk. Har ikke rulleblad. 

Kanskje loggene slettes etter et visst antall år i slike tilfeller, når det ikke er anses som aktuelt mer, med mindre man fortsetter å komme i kontakt med politiet av samme årsak da. Da er det sikkert noe annet. 

Skrevet
krøll9 skrev (17 minutter siden):

Tror kanskje det. For noen år siden ble jeg fortalt av en betjent som stoppet meg på motorveien at de hadde søkt meg opp og sett at jeg hadde historikk. Har ikke rulleblad. 

Kanskje loggene slettes etter et visst antall år i slike tilfeller, når det ikke er anses som aktuelt mer, med mindre man fortsetter å komme i kontakt med politiet av samme årsak da. Da er det sikkert noe annet. 

Ja, det lagres alt i dag🙂det jeg tenkte på. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (6 timer siden):

Jeg har hørt om flere som har blitt nektet nytt pass faktisk fordi de har vært i mye kontakt med politiet slik at de vet at man er psyk.

Anonymkode: 231fb...419

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har hørt om flere som har blitt nektet nytt pass faktisk fordi de har vært i mye kontakt med politiet slik at de vet at man er psyk.

Rart. Jeg fikk pass for to år siden og det var ingen som kommenterte eller stilte spørsmål vedrørende min kontakt med politiet. 

Skrevet
nachnoo skrev (6 timer siden):

når du søker om pass.

Er det vandelskontroll for pass? 

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (Akkurat nå):

Det er vel ingen vandelskontroll. Jeg bare lurte på om dette var informasjon som popper opp på skjermen deres når jeg f.eks. søker om pass. Uten at det har betydning for om jeg får pass. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel ingen vandelskontroll. Jeg bare lurte på om dette var informasjon som popper opp på skjermen deres når jeg f.eks. søker om pass. Uten at det har betydning for om jeg får pass. 

Hvis jeg skal tippe så sjekker de opp alle som skal ha pass for å se at det ikke foreligger noen restriksjoner mtp pass og utreise fra landet. Men det er bare rutinejobb for de. De bruker ikke tid på å dømme deg. 

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (41 minutter siden):

Man kan bli nektet hvis politiet vurderer utifra deres logger at denne personen kan ha så alvorlig psykiske plager at den ikke er istand til å ta vare på seg selv i utlandet. Da må man levere legeerklæring på at man istand til å ta vare på seg selv og hvis man ikke leverer det så blir man nektet pass.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan bli nektet hvis politiet vurderer utifra deres logger at denne personen kan ha så alvorlig psykiske plager at den ikke er istand til å ta vare på seg selv i utlandet. Da må man levere legeerklæring på at man istand til å ta vare på seg selv og hvis man ikke leverer det så blir man nektet pass.

Det skal ganske mye til før en borger blir nektet den grunnleggende menneskeretten det er å bevege seg fritt over landegrensene.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (34 minutter siden):

Det skal ganske mye til før en borger blir nektet den grunnleggende menneskeretten det er å bevege seg fritt over landegrensene.

Det kommer an på landet man skal reise til tenker jeg.

Anonymkode: 16f8d...da9

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer an på landet man skal reise til tenker jeg.

Jeg refererer til retten til å dra ut av Norge, ikke å automatisk slippe inn i andre land.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du kan ringe eller sende mail til politiet spør om dette🙂

Endret av Musikk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...