Gå til innhold

Kontakt med politi

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det blir loggført som psykiatrioppdrag og er synlig når politiet gjør nærmere søk om eventuelle saker på deg. Har ingenting å si på pass så vidt jeg vet. Hatt litt kontakt med politiet ang psykiatri selv og aldri vært noe problem. Heller ikke problem med pass. 

Endret av aa-k-j
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
aa-k-j skrev (1 time siden):

Det blir loggført som psykiatrioppdrag og er synlig når politiet gjør nærmere søk om eventuelle saker på deg. Har ingenting å si på pass så vidt jeg vet. Hatt litt kontakt med politiet ang psykiatri selv og aldri vært noe problem. Heller ikke problem med pass. 

Jeg vet, som sagt, at det ikke er noe problem å få pass med dette. Jeg lurer på om politiet automatisk får opp denne informasjonen om meg når jeg har kontakt med dem ifbm hva som helst annet. 

Anonymkode: e253f...4d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg vet, som sagt, at det ikke er noe problem å få pass med dette. Jeg lurer på om politiet automatisk får opp denne informasjonen om meg når jeg har kontakt med dem ifbm hva som helst annet. 

Les en gang til du. 

Anonymkode: 8e5a8...773

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Les en gang til du. 

Anonymkode: 8e5a8...773

Hva da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

aa-k-j skrev (14 timer siden):

"Pass kan nektes utstedt dersom:

D. søkerens psykiske helsetilstand er alvorlig svekket, og det derfor er betydelig fare for at søkeren ikke vil være i stand til å ta vare på seg selv i utlandet;"

Står på stortinget

Anonymkode: 231fb...419

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

"Pass kan nektes utstedt dersom:

D. søkerens psykiske helsetilstand er alvorlig svekket, og det derfor er betydelig fare for at søkeren ikke vil være i stand til å ta vare på seg selv i utlandet;"

Står på stortinget

Anonymkode: 231fb...419

Men er virkelig ikke dette jeg lurer på. Som jeg skrev så har jeg aldri opplevd problemer i etterkant på grunn av dette, ei heller ved søknad om pass.

Det finnes sikkert tilfeller der man ikke får pass pga dårlig helse. Har sett en på tik tok som ikke hadde pass på mange år, men hun var i tvangsbehandling og muligens underlagt verge. Selv stakk jeg til utlandet med fly en gang jeg var innlagt på tvang. Man får jo ikke passet automatisk fratatt seg pga det. Tror det skal veldig mye til å miste retten til pass. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selv stakk jeg til utlandet med fly en gang jeg var innlagt på tvang.

Er dette lenge siden?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Er dette lenge siden?

Ja, veldig mange år siden. 

Skrevet

En liten avsporing: Jeg fikk nytt pass i sommer, og det ble da tatt fingeravtrykk av samtlige fingre.  Jeg er temmelig sikker på at dette ikke ble gjort ved tidligere fornyelser. 

Ikkeanonymnok
Skrevet
Babette skrev (15 minutter siden):

En liten avsporing: Jeg fikk nytt pass i sommer, og det ble da tatt fingeravtrykk av samtlige fingre.  Jeg er temmelig sikker på at dette ikke ble gjort ved tidligere fornyelser. 

Interessant. Jeg har ikke pass, kun ID-kort. Nylig fornyet. Og både nå og sist jeg skaffet det tok de kun fingeravtrykk av pekefinger. 
Er dette annerledes når man søker om pass?

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (10 minutter siden):

Interessant. Jeg har ikke pass, kun ID-kort. Nylig fornyet. Og både nå og sist jeg skaffet det tok de kun fingeravtrykk av pekefinger. 
Er dette annerledes når man søker om pass?

Det er jeg usikker på. Ut fra det som står i Lovdata kreves det kun avtrykk fra pekefingre i begge tilfeller, men jeg finner ingen dato for siste oppdatering av dette. Det har tydeligvis skjedd en endring i år.

Jeg slet litt med å legge en og en finger på plata da vi kom til ringfinger og lillefinger på hånda som fortsatt har bittelitt stive fingre etter brudd, derfor er jeg helt sikker på at alle 10 måtte bidra. Ellers kunne jeg godt ha husket feil.

Hensikten med fingeravtrykk er å redusere muligheten til forfalsking, avtrykkene blir ikke lagret i passregisteret. 

Ikkeanonymnok
Skrevet
Babette skrev (21 minutter siden):

Det er jeg usikker på. Ut fra det som står i Lovdata kreves det kun avtrykk fra pekefingre i begge tilfeller, men jeg finner ingen dato for siste oppdatering av dette. Det har tydeligvis skjedd en endring i år.

Jeg slet litt med å legge en og en finger på plata da vi kom til ringfinger og lillefinger på hånda som fortsatt har bittelitt stive fingre etter brudd, derfor er jeg helt sikker på at alle 10 måtte bidra. Ellers kunne jeg godt ha husket feil.

Hensikten med fingeravtrykk er å redusere muligheten til forfalsking, avtrykkene blir ikke lagret i passregisteret. 

Så underlig. Pekefinger er greit nok men rart det plutselig skulle være behov for hele hånden ved fornyelse av pass.

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (5 minutter siden):

Så underlig. Pekefinger er greit nok men rart det plutselig skulle være behov for hele hånden ved fornyelse av pass.

Ja, og begge hender. Men forklaringen kan kanskje være at de vil sikre brukbare avtrykk. Jeg kjenner for eksempel en musiker som har så harde fingertupper på enkelt fingre at maskinen ikke ville godkjenne avtrykkene.  

Skrevet

Helt vanlig å ta avtrykk av alle fingre på nye biometriske pass. Har i alle fall INGENTING med sykdomshistorikk å gjøre 😀

Skrevet
krøll9 skrev (6 minutter siden):

Helt vanlig å ta avtrykk av alle fingre på nye biometriske pass. Har i alle fall INGENTING med sykdomshistorikk å gjøre 😀

Nei, det trodde ikke jeg heller. Det var derfor jeg advarte om avsporing. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...